دولت 207 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است

    کد خبر :569815

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران گفت: در حال حاضر دولت 207 هزار میلیارد تومان تا سال 97 به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است ولی دولت تنها 70 هزار میلیارد تومان از این طلب را قبول دارد.

حسن صادقی اظهار داشت:‌ساختارهای سازمان تأمین اجتماعی نیاز به تغییر دارد چرا که در مقطعی و در مجلس ششم اقدامات خوبی صورت نگرفت و با توجه به اینکه آن مجلس تصور داشتند که دولت را در دست خواهند داشت، سازمان تأمین اجتماعی را تبدیل به یک‌جانبه‌گرایی کردند.

وی ادامه داد: بنابر این در آن مجلس لایحه نظام جامع تأمین اجتماعی را در مجلس ارائه دادند و ماده 17 این لایحه که به موضوع تأمین اجتماعی می‌پردازد تغییر دادند.

صادقی افزود: سازمان تأمین اجتماعی یک نظام بیمه‌پردازی دارد و با سایر صندوق‌های بیمه‌ای متفاوت است چرا که این صندوق‌ها کاملاً دولتی هستند و منابع آنها توسط دولت تأمین می‌شوند بنابر این ما هم باید هم مدیریت درآمد و هم مدیریت منابع داشته باشیم.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران گفت: بر اساس ماده 17 نظام جامع تأمین اجتماعی قانون مصوب سال 54 تأمین اجتماعی از حیز انتفاع خارج شد و شورای عالی تأمین اجتماعی که به صورت سه‌جانبه‌گرایی اداره می‌شد و سه نفر از نمایندگان کارگری دو نفر از نمایندگان دولت و دو نفر نیز نماینده کارفرما حضور داشتند حذف شد و سهم کارگران را در هیأت امنای تأمین اجتماعی به دو نفر کاهش دادند و سهم کارفرما و دولت افزایش یافت.

وی گفت:‌از زمانی که ماده 17 قانون نظام جامع تأمین اجتماعی اجرا شد و شورای عالی حذف کردند این سازمان یک روز خوش ندید و تأمین اجتماعی با مشکلات متعددی مواجه شد.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران یادآور شد: از سوی دیگر تعهداتی به سازمان تأمین اجتماعی اضافه شد که مشکلات این سازمان را افزایش داد و فردی با یک ماه سابقه بیمه می‌توانست 9 سال و 11 ماه مابقی را خریداری کند و با شرایط سنی بازنشسته شود هم حقوق بگیرد و هم دفترچه درمانی رایگان داشته باشد.بنابر این ما طرح دوفوریتی را تدوین کردیم و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که تا کنون 70 تنفر آن را امضاء کردند تا اصل سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی رعایت شود شورای عالی تأمین اجتماعی نظارت بر این سازمان و هیأت مدیره آن داشته باشد و بتوانیم علیرغم کنترل منابع بدهی خود را نیز از دولت تسویه کنیم.

صادقی افزود: در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی به 207 هزار میلیارد تومان تا سال 97 رسیده است البته دولت اعلام می‌کند که تنها اصل بدهی را که 70 هزار میلیارد تومان است پرداخت خواهد کرد و مازاد آن را پرداخت نمی‌کند.

وی گفت:‌افزایش این بدهی به دلیل تعهداتی بوده که به سازمان تأمین اجتماعی اعمال شده است به عنوان مثال بیمه شدن کارگران ساختمانی، بقاع متبرکه و زنان خانه‌دار بوده که دولت سهم خود را در این بیمه‌ها پرداخت نکرده است.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران با تأکید بر اینکه اگر تأمین اجتماعی زمین بخورد بحران اجتماعی ایجاد می‌شود گفت: سالی 37 هزار میلیارد تومان این سازمان از بانک‌ها استقراض می‌کند که به این معنی است که تأمین اجتماعی 37 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

صادقی گفت: در صورتی که سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سال جاری دولت باید 29 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را دریافت کند و تا کنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید