خندوانه برای تمام فصول

5 چالشی که خندوانه را تهدید می کند

    کد خبر :56978

«خندوانه» ای ها باید از همین امروز به فکر ایده پردازی و حتی نگارش متن هایی برای فصل پنجم باشند و از اواسط فصل پنجم هم کار پیش تولید فصل ششم را آغاز کنند. این گونه «خندوانه» می تواند همچنان متمایز از دیگر شو های شبانه تلویزیون عمل کند و مخاطب را رأس ساعت 11، پای تلویزیون بنشاند.

ساخت 500 برنامه نمایشی در طول بیش از سه سال، نتیجه حیرت انگیزی است که تلاش رامبد جوان و همکارانش در «خندوانه» رقم زده. «خندوانه» مدت هاست به عنوان پیشنهاد بی رقیب تلویزیون برای ساعت های پایانی شب مطرح شده؛ برنامه ای که از زمان حضور روی آنتن، مسیر جدیدی را در برنامه سازی تلویزیون ایجاد کرد و الگوی برنامه های زیادی شد که تا پیش از «خندوانه» با مفاهیمی همچون استندآپ کمدی بیگانه بودند ولی حالا استندآپ های اختصاصی خود را دارند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه خراسان، این سخن بار ها گفته شده که «خندوانه» از آن جا که به صورت توأمان هم فرهنگ ساز و هم شادی آور است، اگر نباشد، انگار یک جای کار تلویزیون می لنگد اما این همه سخن نیست و برنامه سازان «خندوانه» بیش از همه، باید مراقب این موجود نوپا باشند تا بتواند در آینده هم قاب آخر شب تلویزیون های ما را تسخیر کند.

حالا که تأیید رسمی تولید و پخش فصل پنجم «خندوانه» از زمستان منتشر شده، خوب است نگاهی داشته باشیم به مهم ترین مخاطراتی که می تواند فصل پنجم «خندوانه» محبوب ما را تهدید کند؛ مخاطراتی که اگر از سوی گروه برنامه ساز، جدی گرفته شوند و برایشان برنامه ریزی شود، سری پنجم هم با موفقیت تولید و پخش خواهد شد.

1- حاشیه ها

 

«حاشیه» همان قدر که می تواند برای «خندوانه» مفید باشد و آن را بر سر زبان ها بیندازد، همان قدر هم می تواند تمرکز برنامه سازان و حتی مهمانان را از بین ببرد و کیفیت آن را پایین بیاورد. حاشیه ها اگر سالم و مفید باشند، به برنامه های تلویزیونی کمک و آن ها را در شبکه های اجتماعی ترند می کنند اما این تنها یک روی سکه است؛ بسیارند برنامه ها و مجری های تلویزیونی که اسیر حاشیه ها شده اند و نه تنها از مسیر اصلی خود بازمانده اند که برنامه شان هم تعطیل شده است.

 

از تعطیلی برنامه پرمخاطب «کوله پشتی» در سال 86 گرفته تا حاشیه هایی که در همین اواخر، دامن گیر برنامه «هفت» بهروز افخمی شد و آن را از آنتن محروم کرد. «خندوانه» هم در هفته های اخیر و به خصوص با مسابقه پربیننده «خنداننده شو» حاشیه ساز شده و برای آن که به سرنوشت چنین برنامه هایی دچار نشود، نیاز مند مراقبت دقیق است. این مراقبت، نه از سوی مدیران شبکه، بلکه باید از سوی رامبد جوان و اتاق فکر «خندوانه» انجام گیرد، چرا که آن ها بیش از هرکسی دلسوز برنامه شان هستند و برای بقای آن تلاش می کنند.

 

2- روز پخش

 

برنامه سنگینی مانند «خندوانه» که در هر فصل، بیش از 100 برنامه روی آنتن می برد، نیاز مند برنامه ریزی بلندمدت پیش از شروع تصویربرداری است که بتواند برنامه را تا پایان فصل، تغذیه کند. شاید حتی لازم باشد متن هایی از قبل برای شب های آینده نوشته شود تا در مواقع لازم، مورد استفاده قرار بگیرد. پیش تولید مفصل از ملزومات حتمی «خندوانه» است؛ اتفاقی که از رسیدن این برنامه به «روزپخش»، جلوگیری و کیفیت آن را حفظ می کند.

 

«خندوانه» ای ها باید از همین امروز به فکر ایده پردازی و حتی نگارش متن هایی برای فصل پنجم باشند و از اواسط فصل پنجم هم کار پیش تولید فصل ششم را آغاز کنند. این گونه «خندوانه» می تواند همچنان متمایز از دیگر شو های شبانه تلویزیون عمل کند و مخاطب را رأس ساعت 11، پای تلویزیون بنشاند.

 

 

3- حضور بی رویه حامیان مالی

 

حامیان مالی همان طور که از ذاتشان برمی آید، با حضور خود، محدودیت هایی را به برنامه ساز تحمیل می کنند. «خندوانه» هم از این قاعده مستثنی نیست و این روز ها به دلیل حضور مستمر حامیان مالی، شکلی متفاوت از فصل های ابتدایی خود دارد. اگرچه رامبد جوان و همکارانش در تمام این مدت، سعی کرده اند با انتخاب هوشمندانه حامی مالی، کالا های ایرانی را در برنامه تبلیغ کنند، اما به هر حال، اگر هزینه های برنامه از طریق سازمان صداوسیما تأمین شود، مخاطبان راضی تر خواهند بود.

 

بی تردید تاکنون حجم حضور حامیان مالی «خندوانه» روی آنتن، آن قدر نبوده که مخاطبان را از برنامه فراری دهد ولی اگر گروه برنامه ساز حضور آن ها را به طور صحیح مدیریت نکند، برنامه با مشکل مواجه خواهد شد. هیچ کس دوست ندارد تبلیغ مستقیم رامبد جوان برای حامی مالی، از چیزی که امروز است بیشتر شود؛ یا «خندوانه» به سرنوشت برنامه هایی چون «فوتبال برتر» دچار شود. با وجودی که مخاطبان مسابقات فوتبال استقلال و پرسپولیس روی آنتن شبکه سه، بسیار زیاد هستند، اما تهیه کننده و مدیر این شبکه، تبلیغات را در برنامه مدیریت نکرده اند و اتفاقی که نباید، افتاده است؛ سیدمرتضی حسینی مجری نسبتاً قدیمی صداوسیما که روزی مسابقات تلویزیونی شبکه های مختلف را اجرا می کرد، امروز تنها برای تبلیغ یک اپراتور تلفن همراه روی آنتن می آید و کار او آن چنان برای مخاطبان ناراحت کننده است که هر از گاهی از آن به عنوان بدترین لحظات دیدن فوتبال، یاد می کنند. رامبد می تواند با هدایت مناسب «خندوانه» از دچار شدن به این سرنوشت پیشگیری کند.

 

 4-تمرکز بر ستاره ها

 

«خندوانه» در فصل اول، بیشتر مهمانانی را دعوت می کرد که برای مخاطب شناخته شده نبودند و گفت وگو را به سمت فرهنگ شاد زیستن هدایت می کرد. در فصل دوم کمی این رویه تغییر کرد و با وجود حفظ موضوع، این بار بیشتر سلبریتی های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای گفت وگو روبه روی رامبد جوان می نشستند.

 

 

اگرچه گروه برنامه ساز در فصل سوم و چهارم به تعادلی میان مهمانان سلبریتی و غیرسلبریتی دست یافتند، اما این بار موضوع گفت وگو دستخوش تغییر شد و کمی هم به بیراهه رفت. مهم ترین انتقادی که در اوایل دو فصل اخیر به گفت وگو های رامبد می شود، همین بی هدف بودن آن هاست. مسئله ای که به گمان بسیاری، دور شدن «خندوانه» از رسالت اصلی خود، یعنی گسترش فرهنگ شادی و خنده در جامعه است. رامبد با حضور بی رویه سلبریتی ها که بعضاً صحبت هایی درباره زندگی خصوصی و برنامه های پیش روی خود انجام می دادند، این نگرانی را به وجود آورده بود که شاید «خندوانه» در گفت وگو ها مسیر خود را گم کرده است اما حالا در دو هفته اخیر و با گفت وگوی انجام گرفته با دو روان شناس که تنها بر موضوع «خنده» و «شاد بودن» متمرکز بود، به نظر می رسد «خندوانه» به مسیر اصلی خود بازگشته است. اگر گروه برنامه ساز مراقب نباشد، فصل پنجم هم در معرض دچار شدن به این آفت است.

 

5- تکرار

 

هیچ برنامه ای با یک ایده اولیه، هرقدر هم که جذاب باشد، نمی تواند 500 شب دوام بیاورد. قطعاً مهم ترین نقطه قوت «خندوانه» خلاقیت سازندگان آن است که توانسته اند هر روز ایده جدیدی رو کنند و برنامه شان را از دام تکرار، نجات دهند. آن ها پس از «خنداننده برتر»، به «لباهنگ» رو آوردند و با شکست «خانواده باحال»، ایده برتر «ادابازی» را رو کردند. حالا هم «خنداننده شو» روی آنتن است و توانسته موجی تازه بیافریند اما به هر حال «خندوانه» امروز هم نیاز مند خلاقیت است. اگر قرار باشد جایگزین «خنداننده شو»، تکرار مسابقه «ادابازی» باشد، می توان گفت گروه ایده پردازی «خندوانه» دچار مشکل شده است و شاید خوب عمل نمی کند. نو شدن روزبه روز، لازمه حضور قدرتمند «خندوانه» روی آنتن است و اتفاقاً مهم ترین نقطه امید مخاطبان هم، همین است. گروه برنامه ساز تا الان توانسته از پس این کار خوب بربیاید و مردم هم به ادامه این روند، امیدوارند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهدی صباغ گفت:
    موافقم ۲

    جا داره از آقای رامبد جوان ی خسته نباشید جانانه بگم که تو این ۴ سال حسابی بابرنامه خوب خودش لبخند رو بر لب ملت قرارداده انشالله فصل پنجم رو هم بسازند به قول کسی که این مطلبو نوشته اگر خندوانه نباشه ی جای تلوزیون ما می لنگد…

دیدگاهتان را بنویسید