نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم هفته آینده توسط معاون اول افتتاح می شود

    کد خبر :569369

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی گفت: هفته آینده نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به ظرفیت اسمی ۱۲۷۴ مگاوات به طور رسمی افتتاح می‌شود.

حمید سرداری مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی صبح امروز (۱۶ تیرماه) در نشست خبری که در شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برگزار شد، با اعلام اینکه هفته آینده نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به طور رسمی افتتاح می‌شود، اظهار داشت: ظرفیت بخش گازی نیروگاه‌های کشور ۲۰ هزار مگاوات است که راندمانی حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد دارد که به منظور افزایش راندمان این نیروگاه‌ها، واحدهای بخار را به آن اضافه می‌کنیم که در نتیجه آن، راندمان به ۴۷ تا ۴۸ درصد ارتقاء می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق قابل تبدیل به واحدهای سیکل ترکیبی را داریم، افزود: می‌توانیم ۸۵۰۰ مگاوات ظرفیت بخار به نیروگاه‌های کشور اضافه کنیم بدون آنکه سوخت اضافه‌ای مصرف شود که در نتیجه چنین اقدامی، راندمان کل شبکه کشور از ۳۸ درصد کنونی به ۴۳ درصد خواهد رسید.

به گفته مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی، از سال ۹۲ در بودجه کشور، بخشی به منظور تأمین هزینه‌های مورد نیاز برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از طریق قراردادهای بیع متقابل دیده شد که از جمله آن می‌توان به نیروگاه کاشان، پرند، سبلان، فردوسی، عسلویه و چند نیروگاه دیگر اشاره کرد که همگی تبدیل به سیکل ترکیبی شده‌اند.

سرداری با بیان اینکه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بدون آلایندگی هستند، تصریح کرد: در نتیجه تبدیل این نیروگاه‌ها، سالانه ۱۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت که با توجه به عمر حداقل ۲۰ ساله این نیروگاه‌ها، رقم قابل توجهی صرفه‌جویی در مصرف سوخت (صرفه‌جویی ارزی) خواهیم داشت. این در حالی است که راه‌اندازی هر واحد گازی نیروگاه‌ها با در نظر گرفتن (توربین‌های کلاس E)، هر واحد حدود ۶۰ میلیون یورو هزینه دربر دارد، البته این رقم برای راه‌اندازی هر واحد بخار ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون یورو است.

به گزارش مهر، واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم در تیرماه ۸۷ راه‌اندازی و در فروردین سال گذشته نیز نخستین واحد بخار به آن الحاق شد. در اردیبهشت امسال نیز شاهد اضافه شدن واحد دوم بخار به این نیروگاه بودیم. در نتیجه در بخش بخار، ظرفیت این نیروگاه ۹۶۴ مگاوات شامل ۶ واحد گازی و در بخش بخار، ۴۸۰ مگاوات شامل ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی (در مجموع ۱۴۳۴ مگاوات) بوده که به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

همچنین میزان سرمایه‌گذاری در ۲ واحد بخار این نیروگاه، بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو است که توسط سه بانک و یک گروه مالی تأمین شده است. در حال حاضر ۶ واحد گازی و ۲ واحد بخار با ظرفیت اسمی ۱۲۷۴ مگاوات در مدار تولید قرار دارند و بخشی از انرژی برق مورد نیاز جنوب کشور را تأمین می‌کنند. گفتنی است، توربین‌های بخار مورد استفاده در این نیروگاه از نوع 20E است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید