اجماع نظر تعاونی ها به ضعف تعاون باوری دولت ها

    کد خبر :569299

دبیر کل اتاق تعاون، مدیرکل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون و نائب رئیس فراکسیون تعاون مجلس بر این مسئله متفق القول هستند که دولت های ما در گذشته و حال، اعتقادی به تعاون ندارند.

ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران در برنامه تیتر امشب به تشریح چالش های پیش روی تعاون در کشور پرداخت و گفت: تعاون باوری در کشور ما در سطوح عالی ضعیف بوده است و حجم بالایی از قوانین و مقررات حمایت از تعاون در کشور ما به مرحله اجرا نمی آید.

او گفت: معمولا روال بر اینست در جایی که حجم بالایی از قوانین و مقررات رعایت نمی شود، بال نظارتی مجلس باید وارد عمل شود.

به گزارش تسنیم، عظیمی با بیان اینکه بخشنامه ها و کاغذبازی ها بخش تعاون را دچار رخوت کرده است، تصریح کرد: قوانینی که تصویب می شود باید طوری محکم باشد که راه فرار و توجیه را بر روی دستگاه های اجرایی ببندد.

او افزود: ما درکشور بخش خصوصی فربهی نداریم و اینها در کنار تعاون حتی 20 درصد هم در اقتصاد کشور سهم ندارند.

البرز محمدی مدیرکل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون دیگر میهمان برنامه با بیان اینکه ما بر روی کاغذ چیزی از قوانین کم نداریم، تاکید کرد: اما متاسفانه در عمل توجهی به این قوانین نمی شود.

او گفت: از سال 88 قرار بود 30 درصد واگذاری ها را به تعاونی ها برون سپاری کنند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، فقط امسال یک ردیف بودجه مستقل به این امر اختصاص داده اند که امیدواریم از سال اینده به مرحله اجرا دربیاید.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون با تاکید بر اینکه باید به بخش تعاون نگاه جدی شود، تصریح کرد: بی توجهی به این امر در شبکه توزیع تعاون، اقتصاد را دچار آسیب های جدی خواهد کرد.

او ادامه داد: تعاون وجهه اجتماعی پررنگی تری در مقایسه با وجهه اقتصادی خود دارد. بنابراین بر امنیت اقتصاد تاثیر بسیاری دارد و این ویژگی آن می تواند جوامع محروم، سه دهک پایین جامعه، معلولان و زنان سرپرست خانوار را توانمندسازی کند.

محمدی سپس به ضعف دانش در بخش تعاون اشاره و تصریح کرد: در دانشگاه های کشور به این امر نمی پردازند و دانشکده های اقتصاد اصلا موضوع تعاون را جدی نمی گیرند. وزارت علوم هم باید به این مسئله ورود کند و تنها وزیر تعاون نمی تواند از عهده این کار بر بیاید.

موسوی لارگانی نایب رئیس فراکسیون تعاون مجلس در بخشی از این برنامه تلفنی تصریح کرد: دولت های ما اعتقادی به تعاون ندارند چه زمانی که یک وزارتخانه مستقل داشتیم و چه زمان ادغام این وزارتخانه با وزارت کار.

او گفت: اگر بخواهیم تعاونی را درکشور به جایگاه واقعی خود برسانیم باید وزیری داشته باشیم که مستقلا حق تعاون را فریاد بزند.

موسوی لارگانی ادامه داد: طبق قانون اساسی 25 درصداقتصاد ما می بایستی به بخش تعاون واگذار شود، که اگر سالی یک درصد هم به آن اختصاص می یافت، از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز محقق می شد؛ اما متاسفانه در نگاه خوشبینانه تنها 6 درصد اقتصاد ما به تعاونی ها واگذار شده و تعاون فقط در امر توزیع فعال بوده است.

او افزود: متاسفانه مجلس هم پیگیر این امر نبوده و بعد نظارتی مجلس در مقایسه با قانونگذاری آن بسیار ضعیف عمل کرده است، چرا که این ذهنیت وجود دارد که در صورت پیگیری، به مخالفت با دولت یا تسویه حساب با فلان شخص وزیر محکوم می شوند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بارها ما درخواست موظف کردن مجلس به مباحث نظارتی و پیگیرشدن این نهاد را داده ایم که متاسفانه نتیجه ای در پی نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید