وزیر خارجه سوئد: اروپا در حفظ و اجرای برجام مصمم و متحد است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۷

وزیر امورخارجه سوئد در دیدار معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف را با اهمیت دانست و اعلام کرد، اروپا برای حفظ و اجرای برجام مصمم و متحد است.

«مجید تخت روانچی» که به دعوت خانم «آنیکا سودر» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد و در چارچوب رایزنی های سیاسی به استکهلم سفر کرده است روز سه شنبه با وی، «مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه و «اوسکار استنستروم» قائم مقام وزارت تجارت سوئد دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.
قائم مقام وزیرخارجه سوئد نیز با تاریخی خواندن دیدار سال گذشته آقای لوون نخست وزیر سوئد از ایران و تاکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای گسترش روابط همه جانبه با ایران، اظهار داشت: اروپا در دفاع و اجرای برجام متحد است.
قائم مقام وزارت تجارت این کشور نیز سفر نخست وزیر سوئد به ایران را یک تحول تاریخی خواند که نشان از علاقمندی و تصمیم دولتمردان و شرکت های سوئدی برای تداوم و گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران دارد.
وی تاکید کرد، دولت سوئد در تلاش است راه حل هایی را برای رفع برخی موانع بانکی و مالی باقیمانده پیدا کند.
تخت روانچی نیز در این ملاقات ها گفت: خوشبختانه فضای مغتنمی به ویژه بعد از برجام برای توسعه و تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف فراهم آمده و امیدواریم به یمن تلاش و پیگیری مشترک، اسناد امضا شده و تفاهمات بعمل آمده در سفر نخست وزیر سوئد به ایران به مرحله اجرای کامل برسند.
معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را نیز مهم ارزیابی و بر ضرورت رفع موانع باقیمانده در برقراری همکاری های بانکی و مالی تاکید کرد.
وی همچنین از میان همکاری ها، مراودات دو کشور در زمینه زیست محیطی، مبارزه با آلودگی هوا، مدیریت آب، انرژی های تجدید پذیر، مدیریت پسماند و بازیافت زباله را مورد تاکید مجدد قرار داد.
روانچی گفت: اروپا و ایران می توانند مکمل هم باشند و بایداین فرصت را غنیمت بشمارند.
براساس این گزارش طرفین در این ملاقات ها، ضمن تبادل نظر درباره آخرین تحولات و بحران های منطقه ای، بر ضرورت تداوم رایزنی ها در حوزه های مختلف برای دستیابی به تفاهم، تعامل و همکاری بیشتر و قوی تر ناظر بر راه حل های سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.
معاون وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با حضور در موسسه سیپری و سخنرانی در جمع تعدادی از نخبگان و رجال سیاسی سوئدی از جمله آقای هانس بلیکس رئیس اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی و آقای الیاسون معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد تحت عنوان: ‘ ایران و اروپا بعد از برجام فرصتها و چالش ها’ به سوالات حضار پیرامون پاره ای از مسائل منطقه ای و بین المللی‌ نیز پاسخ داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید