مسکو: «ان‌پی‌تی» برای ذخایر اورانیوم سقف قائل نیست

    کد خبر :568339

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تأکید بر اینکه کشورهای عضو «ان‌پی‌تی» هیچ محدودیتی در زمینه میزان ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین ندارند، گفت ایران به صورت داوطلبانه، سقف اورانیوم خود را محدود کرده بود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در زمینه میزان ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین (LEU) برای کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای (ان‌پی‌تی) وجود ندارد، گفت که ایران به صورت داوطلبانه میزان ذخایر اورانیوم با غنای 3.67 درصد خود را طبق برجام بر روی سقف 300 کیلوگرم محدود کرده بود.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، اولیانوف امروز (پنجشنبه) در توییتر در خصوص اقدام ایران در عبور از سقف 300 کیلوگرمی، نوشت:«دیپلمات‌ها و رسانه‌های جمعی همچنان درباره افزایش سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با درصد غنای پایین ایران بحث می‌کنند. برای آنکه ارزیابی بی‌طرفانه‌ای داشته باشیم، نباید فراموش شود که در اصل هیچ سقفی برای کشورهای عضو ان‌پی‌تی در خصوص میزان ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین وجود ندارد، به شرط آنکه LEU همچنان تحت کنترل بین‌المللی باشد».

به گزارش فارس،وی در ادامه توییت خود نوشت: «ایران به صورت داوطلبانه بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای، که اساساً با تحریم‌های آمریکا تضعیف شد، سقف LEU را پذیرفت».

نماینده روسیه در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به نقش فشارهای آمریکا در اقدام برجامی ایران اشاره کرد و نوشت: «در واکنش به تحریم‌های غیرقانونی نفتی، تهران تصمیم گرفت تا از این تعهد داوطلبانه کناره‌گیری کند. ما علاقه‌ای به چنین چیزی نداریم اما دلایل (این اقدام ایران) قابل درک است».

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند».

پس از آن نیز «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تا 6 تیرماه ذخایر اورانیوم ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته تایید کرد که میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم که در توافق هسته‌ای به عنوان سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در نظر گرفته شد، عبور کرده است.

روسیه و چین پیش از تأکید کرده‌‌اند که این اقدام برجامی ایران، نتیجه فشارهای حداکثری آمریکا به تهران بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید