وعده‌ی افزایش بودجه‌ی هنرهای نمایشی

    کد خبر :56822

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست چشم‌انداز تئاتر استان‌ها با تاکید بر لزوم پرداختن به مفاهیم در چنین نشست‌هایی به جای پرداخت صرف به مسائل مالی گفت: امسال درصدد افزایش بودجه هنرهای نمایشی هستیم.

به گزارش ایسنا، علی مرادخانی خاطرنشان کرد: قبول دارم که در استان‌ها اختصاص بودجه به ادارت کل فرهنگ و ارشاد به جای هنرهای نمایشی اغلب خرج موارد دیگری می‌شود چون مشکل آنقدر زیاد است که این بودجه‌ها خرج موارد اضطراری می‌شود. به همین دلیل درصدد تقسیم فعالیت‌ها و امکانات هستیم تا هر بودجه به طور مشخص برای فعالیتی که اختصاص یافته هزینه شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صندوق حمایت از تولید شهرستان کرمان برای تئاتر گفت: امیدوارم بتوانیم این الگو را در سراسر کشور تعریف کنیم. می‌توان برنامه‌ریزی کرد که این صندوق در فعالیت‌های انجمن‌های هنرهای نمایشی قرار بگیرد و معاونت هنری هم در طول سال کمک‌هایی به این صندوق داشته باشد تا بتواند امکانات حداقلی خود را همواره ارائه کند. البته طرح راه‌اندازی چنین صندوق حمایتی چالش‌هایی را هم مانند سرانه به نسبت جمعیت، فعالیت‌ها و… خواهد داشت اما باید برای رعایت عدالت و جلوگیری از بروز چالش‌های جدید در این زمینه به طور جدی فکر کرد.

او همچنین بخشی از مسئولیت‌ها در تامین امکانات برای راه‌اندازی سالن‌ها و تجهیزات تئاتر را به عهده معاونت هنری و بخشی دیگر را برعهده معاونت توسعه خواند و گفت: باید پیگیری‌های لازم انجام بگیرد تا از اعتبارات همان بخش این کارها انجام شود. باید به این نکته هم توجه داشت که حوزه‌های تخصصی گرفتار زمان و لحظه هستند؛ باید به این تفاهم برسیم که دست‌کم برای تجهیزات زیربنایی مانند امکانات برودتی و حرارتی و نور و مانند آن هرچه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

مرادخانی تصریح کرد: هریک از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که کمک کنند و برای پیشبرد فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی استان‌شان همراهی کنند، از آنها تقدیر و تشکر خواهیم کرد.

او با تاکید بر اینکه «برای اینکه فرزانگی و فرهیختگی را در جامعه رواج دهیم بهترین گزینه هنرهای نمایشی است» گفت: همه حوزه‌های هنر خوبند اما برخی حوزه‌ها مانند تئاتر در عین اجرا، افزایش معرفت هم ایجاد می‌کند و برای برخورد با مسائل اجتماعی امروز بسیار موثر است.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه «معتقدم باید به تئاتر در این زمان نگاه متفاوت‌تری داشته باشیم» تصریح کرد: در این سال‌ها اتفاق‌های خوبی مانند افزایش سالن‌های خصوصی افتاده است اما نگه‌داشتن این وضعیت برای ما خیلی مهم است.

مرادخانی با بیان اینکه قرار نیست همه کارها در دولت و توسط او انجام شود، خاطرنشان کرد: دولت باید دست از گریبان مردم بردارد؛ پس آنچه در گذشته نسبت به افزایش کارمندان دولت انجام گرفته خطا شده است. دولت باید تنها در سیستم‌های راهبردی افرادی را داشته باشد و بقیه کارها را به خود مردم و نهادهای خصوصی بسپارد تا خودشان کارها را مدیریت کرده و انجام دهند.

او ادامه داد: حتی خود انجمن‌های هنرهای نمایشی به دلیل متصل بودن به معاونت هنری و وزارت ارشاد نباید در همه فعالیت‌ها به طور مستقیم دخیل باشند بلکه باید بخش خصوصی را تشویق کنند و خودشان نقش هادی و راهنما را داشته باشند وترغیب‌شان کنند و فضایی ایجاد کنند که کارهای خود را برای آینده به صورت بلندمدت ادامه دهند.

مرادخانی یادآور شد: اگر در استان‌ها بخش خصوصی انگیزه‌ای برای ساخت سالن تئاتر ندارد باید او را تشویق کرد تا با ایجاد فضایی در کنار این سالن‌ها امکان درآمدزایی هم برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از راه‌های برون رفت از بن‌بست‌های امروز مالی را حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها دانست و با بیان اینکه کار دولت در حوزه بودجه روز به روز سخت‌تر می شود، گفت: آینده کشور در طول سال‌های اینده از آن کسانی است که بتوانند با کم‌ترین هزینه بالاترین درآمد را به دست بیاورند. چراکه روز به روز جمعیت افزایش یافته و فروش نفت کمتر خواهد شد و در نتیجه درآمد کشورهای متکی به نفت مانند ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در نتیجه تا فعلا امکاناتی داریم و ظرفیت‌هایی موجود است باید از آنها استفاده کنیم و کار زیرساختی انجام دهیم . گرایش اصلی‌مان باید این باشد که مردم خودشان وارد این بازار کار شوند.
مرادخانی با تاکید بر اینکه باید با امکانات موجود کار مستمر انجام دهیم، گفت: شاید موانعی بر سر راه جذب سرمایه‌گذار وجود داشته باشد اما باید مردم را تشویق کنیم که خودشان وارد مسائلی مانند ساخت سالن‌های تئاتر در شهرستان‌ها شوند. در نتیجه هم‌اندیشی‌ها باید در این زمینه باشد که چطور باید بتوانیم بخش خصوصی را در تئاتر فعال کنیم؟ برای این موارد باید برنامه‌ریزی شود.

او با بیان اینکه عدم انطباق استراتژی افزایش نیروی انسانی با سیاست‌های کلی دولت به نحوی در تضاد است، گفت: هرچه بخواهیم در دولت افزایش نیروی انسانی داشته باشیم خود به خود جلوی کار انجمن‌های هنرهای نمایشی را خواهیم گرفت؛ انباشت نیروی انسانی در طول سال‌های گذشته برمبنای رفاقت و پارتی‌بازی و مانند آن باعث استخدام بی‌رویه بدون مبنای علمی شده و ما در دولت جدید وارث این استخدام‌ها بودیم و باید برای بعداز این فکری کنیم.

مرادخانی تصریح کرد: من در مدت حضور خودم در معاونت هنری حتی یک نفر استخدام جدید نداشتم؛ چراکه معتقدم کسی که 30 سال قرار است در جایی کار کند باید از شایستگی و دانشی برخوردار باشد که بتواند در آینده گرهی از کاری باز کند.

او با تاکید بر اینکه سیاست دولت فربه کردن دولت نیست، گفت: باید روز به روز نیروی انسانی را کاهش داده و بخش خصوصی را فعال کنیم. اما در زمینه حمایت از ساخت پلاتوهای ارزان قیمت تئاتر در شهرستان‌ها رایزنی‌هایی خواهیم کرد و هرکاری از دست‌مان بربیاد انجام می‌دهیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شرایط توسعه متوازن گفت: توسعه متوازن علم و درایت می‌خواهد تا بتوانیم همه ابعادش را ببینیم. توسعه سرطانی بیش از آنکه موجب رفاه جامعه شود منجر به هلاکت جامعه خواهد شد.

مرادخانی با اشاره به اینکه به جایی نرسیده‌ایم که بتوانیم مسائل را از هر نظر بررسی کنیم گفت: ما سالانه 1400 فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اگر یک سوم آنها هم بخواهند وارد حوزه عملی تئاتر شوند برایشان به اندازه کافی جایی وجود ندارد. در موسیقی و هنرهای تجسمی و دیگر هنرها هم همین‌طور است. سالانه با خیل زیادی از فارغ‌التحصیلان هنر مواجهیم که همه مطالبه‌گر هستند و ما در مقابل امکانات محدودی داریم. باید فکری کنیم و جریانی ایجاد کنیم که از طریق سرمایه‌گذارهای بخش‌های مختلف وارد این حوزه شوند.

او با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر افتاده اما باید بیشتر شود، گفت: روزی تصور این بود که تئاتر تا دولت را پشت سر خود نداشته باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد و سرپا بایستد اما امروز می‌بینیم که خلاف این موضوع ثابت شده و در چند سال اخیر با راه‌اندازی سالن‌های خصوصی و فعالیت تئاترهای خصوصی حوزه هنرهای نمایشی روی پای خود ایستاده است.

مرادخانی با بیان اینکه کار انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها ساختن یک جریان و ذهنیت تئاتری و ذائقه است، گفت: باید بیشتر در چنین جلساتی تئوری و فکر داشته باشیم و پول را صرف مطالعات کنیم. این را هم باید در نظر داشت که پولی که انجمن‌ها دریافت می‌کنند ایجاد مطالبات جدید می‌کند در نتیجه باید به این فکر کنیم که با این بودجه ها چه امکانی ایجاد کنیم که با خودش درآمد ایجاد کند؟

او خاطرنشان کرد: هزینه باید بارور شده و تبدیل به سرمایه‌ای برای آینده شود. اقتصاد هنر برای ما حایز اهمیت است و انجمن‌های هنرهای نمایشی در قبال اینکه چطور بتوانند شاداب‌تر فعالیت کنند وظایفی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید