طفره نخست وزیر انگلیس از پرداخت به قدرت سایبری ایران

    کد خبر :568112

در نشست پرسش و پاسخ از نخست وزیر انگلیس، «ترزا می» روز چهارشنبه از پاسخ به پرسش نماینده پارلمان درباره تدابیر دولت نسبت به توانمندی بالای سایبری ایران طفره رفت و به بیان این جمله اکتفا کرد: هدف ما این است که برای کاهش تنش‌ها [درمنطقه خلیج فارس] و پیدا کردن راه حل‌های دیپلماتیک با شرکای بین المللی مان همکاری کنیم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، وی سپس بدون اشاره به ایران به موضوع توانمندی‌های سایبری انگلیس پرداخت و گفت: ما از طریق برنامه ملی مقابله با حملات سایبری، توانمندی خاصی در فضای مجازی داریم و سال گذشته این توانمندی را در اختیار عملیات ناتو قرار دادیم.

«می» با بیان این ادعا که انگلیس اولین کشوری است که برنامه ملی مقابله با حملات سایبری را راه اندازی کرد، افزود: اطمینان حاصل خواهیم کرد که توانمندی‌های مؤثری در این زمینه داشته باشیم که در زمان و موقعیت مورد نظرمان برای مقابله با طبف کاملی از تهدیدهای بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.

نخست وزیر انگلیس این اظهارات را در پاسخ به پرسش «جیمز موریس» نماینده مجلس عوام از منطقه هیلزون و رولی رجیس مطرح کرد که پرسید: ایران از تمام راهکارها از جمله توانمندی‌های فزاینده پیچیده سایبری برای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه برای اینکه به یک قدرت در منطقه تبدیل شود استفاده می‌کند. آیا نخست وزیر قبول دارد که ایران سایبری به اندازه ایران هسته‌ای خطرناک است و ما بایستی تمام تلاش خود را با همکاری متحدان مان برای مقابله با تهدید فزاینده ایران در فضای مجازی به کار ببندیم.

نخست وزیر انگلیس سپس در جلسه با موضوع بررسی تحولات نشست گروه ۲۰ عنوان کرد در ملاقات‌هایی که با سران کشورهای متعدد داشته درباره ایران و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس صحبت کرده است. «افزایش تنش‌ها به نفع هیچکس نیست و لازم است که تمام طرف‌ها تعامل کنند تا برای اوضاع فعلی راه حل دیپلماتیک پیدا شود.»

وی همچنین افزود به روشنی اعلام کرده است که به همکاری با اعضا برجام برای حفظ این توافق ادامه می‌دهد.

می نسبت به نقض این توافق به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: ما در کنار فرانسه و آلمان و سایر امضا کنندگان این توافق، از ایران می‌خواهیم اقدامات بیشتری که از برجام فاصله می‌گیرد اتخاذ نکند و به پیروی کامل از این توافق بازگردد. برجام دنیا را به مکان امنی تبدیل می‌کند و تمایل دارم شاهد باشم که ایران تعهداتش را حفظ می‌کند.

نخست وزیر انگلیس با این حال به پرسش جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که پرسید دولت چه اقدام عملی برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق صورت داده، پاسخ نداد.

ایران اردیبهشت ما گذشته در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات خود در این توافق خبر داد.

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ۲۶و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

دوشنبه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.

این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، روز سه شنبه با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در چارچوب برجام بازگردد.

در این بیانیه نسبت به اقدام ایران برای عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده، عمیقاً ابراز نگرانی شده و آمده است: ما به طور پیوسته و روشن اعلام کردیم که تعهد ما به برجام تابع پایبندی کامل ایران به این توافق است و لذا از تصمیم ایران که ابزار اساسی عدم اشاعه هسته‌ای را زیر سوال می‌برد متاسف هستیم.

این بیانیه می‌افزاید: از ایران می‌خواهیم تا از این اقدام برگردد و از اتخاذ اقدامات بیشتری که برجام را تضعیف می‌کند، پرهیز کند. ما فوراً گام‌های بعدی را ذیل شرایط برجام و در همکاری نزدیک با سایر اعضا برجام در نظر می‌گیریم.

با این حال رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز با یادآوری اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد.

روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید