حناچی: مسکن مهر طرحی قابل قبول و فرصتی استثنایی برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف بود

    کد خبر :567790

شهردار تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح مسکن مهر طرح قابل قبولی بود و بخشی از اقشار ضعیف را صاحب مسکن کرد، گفت: ما می‌توانستیم در این طرح از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم اما در این ارتباط هیچ پیش‌بینی صورت نگرفته بود.

پیروز حناچی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرها و مراکز استان‌ها که عصر امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها ظرفیت و پتانسیل بالایی را دارد و می‌تواند طرح و لایحه به دولت ارائه کند و باید از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کرد.

وی افزود: این در حالیست که دولت نیز می‌تواند در ارتباط با موضوعات مختلف به مجلس لایحه بدهد و در قانون اساسی قوه قضائیه نیز می‌تواند از طریق دولت لایحه ارائه کند و در واقع ظرفیت دیگری در قانون در ارتباط با شورای عالی استان‌ها به عنوان یک رکن نظام دیده شده است که متاسفانه کمتر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم.

شهردار تهران تصریح کرد: در اواخر دهه 30 شهرهای بالای یک میلیون نفر نداشتیم و در واقع 50 بند از قانون شهرداری‌ها مربوط به سال 1335 بوده و مابقی بندهای قانون شهرداری‌ها به بعد از انقلاب مربوط می‌شود و اساسا در این قوانین و مقررات هیچ بندی در ارتباط با کلانشهرها نداریم و اساسا نگاه پدیده کلانشهری در مدیریت ما دیده نشده بود.

حناچی ادامه داد: در همین ارتباط بسیاری از کشورهای دنیا قوانین خاصی را برای کلانشهرهای خود تهیه و تدوین کرده‌اند. به عنوان مثال در استانبول قانون خاصی برای کلانشهرها وجود دارد و در انگلیس نیز شهردار هر کلانشهر به صورت مستقیم انتخاب می‌شود و به هر صورت ما نیز باید جهت‌گیری عمومی را در ارتباط با قوانین و مقررات شهرداری‌ها داشته باشیم.

وی گفت: همراه با ساخت و ساز باید بتوانیم خدمات مناسبی را نیز ایجاد کنیم و اگر این خدمات همراه با توسعه نباشد در واقع مشکلی به مشکل شهر اضافه کرده‌ایم و در 3 الی 4 دهه گذشته درآمد شهر را از محل فروش فضاهای کالبدی تامین کرده‌ایم. در حال حاضر دو لایحه از جمله لایحه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین منابع مالی پایدار در مجلس قرار دارد که امیدواریم با توجه نمایندگان مجلس این دو لایحه به تصویب برسد.

حناچی همچنین با اشاره به اینکه نباید برای تامین هزینه‌های شهرداری‌ها به سمت فروش فضاهای شهری برویم گفت: باید هزینه‌های جاری و اداره شهر را نیز کاهش دهیم و در واقع با این نگاه شهر را اداره کنیم و علیرغم اینکه این کار سختی است اما با تلاش می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم و این در حالیست که باید از ظرفیت شورای عالی استان‌ها، شهرداری‌ها و شوراها استفاده کرد.

وی همچنین به موضوع طرح‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها باید رویکرد خود را در مدیریت شهری تغییر بدهیم و مدیریت شهری در این دوره به سمت این مهم حرکت کرده است.

شهردار تهران در ادامه به فضاهای تاریخی شهر اشاره کرد و گفت: فضاهای تاریخی بخشی از زندگی شهری محسوب می‌شود و ما باید بتوانیم زندگی گذشته را به زندگی امروز پیوند بزنیم و این در حالیست که کشور ما دارای فرهنگ و تمدن غنی است.

به گزارش تسنیم،حناچی سپس به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون موضوع مسکن به یک موضوع اجتماعی و امنیتی تبدیل شده است و در واقع اجرای طرح مسکن مهر طرح قابل قبولی بود که بخشی از اقشار ضعیف را صاحب مسکن کرد و ما می‌توانستیم از این طرح از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 3 پدیده در دنیا مورد توجه قرار دارد؛ یک: تمرکززدایی دو: خروج صنعت از شهرها و سوم توسعه بخش خصوصی که در مورد سوم مدیریت شهری تهران نیز گام‌هایی را برداشته است.

شهردار تهران در پایان گفت: مناسب بود که در جلسه امروز رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشت و امیدواریم در جلسات بعدی وی حضور داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید