فرانسه آثار باستانی مسروقه را به پاکستان تحویل داد

    کد خبر :567747

فرانسه بیش از ۴۰۰ اثر باستانی ربوده‌شده از جمله چندین سردیس، گلدان‌، کوزه‌ و جام‌های باستانی را که قدمت برخی از آن‌ها به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد روز سه‌شنبه به مقامات دولت پاکستان تحویل داد.

بسیاری از این آثار در سپتامبر سال ۲۰۰۶ در قالب بسته‌های کوچکی که قرار بود به یک گالری در پاریس ارسال شوند از فرانسه سر درآوردند.

این بسته‌ها توسط مسئولان بازرسی فرودگاه «شارل دوگل» ‌پاریس کشف شدند و مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه نیز هویت این آثار را به عنوان آثار ربوده‌شده از یک گورستان واقع در پاکستان تایید کرد.

محموله دیگری از ظروف سفالی که قرار بود به همان گالری فرانسوی ارسال شود، دو هفته پیش کشف شد. پس از آن‌که ماموران، گالری مورد نظر را مورد بررسی قرار دادند چندصد اثر باستانی سرامیکی کشف کردند.

طی مراسمی که روز سه‌شنبه در سفارت پاکستان در پاریس برگزار شد، ۴۴۵ اثر باستانی با ارزشی معادل ۱۳۹ هزار یورو به مقامات پاکستان تحویل داده شد.

یکی از مقامات پاکستانی اعزام‌شده به پاریس در رابطه با بازگشت این آثار بیان کرد: «مسلما این لحظه‌ای خاص برای پاکستان محسوب می‌شود. این لحظه‌ای احساسی برای ما نیز هست چرا که معتقدیم امروز بخشی از میراث پاکستان به وطن بازگشته است.»

او افزود:‌ «تمهیدات لازم برای ارسال این آثار باستانی در اولین فرصت ممکن به «اسلام‌آباد» صورت گرفته است و به زودی این آثار در بهترین موزه‌های پاکستان به نمایش گذاشته خواهند شد.»‌

با این‌که از گالری فرانسوی که مقصد این آثار باستانی مسروقه بوده هیچ نامی برده نشده اما مقامات فرانسه بیان کردند این گالری به جرم دریافت آثار باستانی مسروقه نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار جریمه پرداخت خواهد کرد.»

«‌آرورا دیدیه»‌ یک کارشناس باستان‌شناسی آسیای جنوبی بیان کرد،‌ ایالت «بلوچستان» که در بخش جنوبی پاکستان واقع شده با تاثیرات مخرب سرقت گسترده آثار باستانی روبه‌رو بوده، به نحوی که جمع‌آوری اطلاعات انسان‌شناسی این منطقه به منظور شناسایی افرادی را که در گذشته در این محل زندگی می‌کردند با مشکل روبه‌رو کرده است.

او افزود: «‌نمی‌توان قاچاقچیان طمع‌کار را تنها عامل این معضل دانست،‌ بلکه بازار جهانی این آثار نیز به رشد سرقت آثار باستانی دامن می‌زند.»

به گزارش ایسنا ،«‌امانوئل مکرون» ‌رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر خواستار بازگرداندن آثار باستانی مسروقه به کشور اصلی‌شان شده بود.

در نوامبر گذشته، ‌او از برنامه‌ای برای بازگرداندن ده‌ها اثر باستانی موزه‌های فرانسوی به «‌بنین»‌،‌ یکی از مستعمرات سابق فرانسه خبر داد.

در سال جاری چندین اثر باستانی به «پرو»‌ بازگردانده شد و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز بیش از ۲۵۰ اثر باستانی مصری به قاهره بازگردانده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید