عینکی که مسیر نگاه کاربر را ردیابی می کند

    کد خبر :567611

محققان عینکی ابداع کرده اند که مسیر نگاه کاربر را ردیابی می کند و به طور خودکار روی هر چیزی تمرکز می کند که کاربر به آن نگاه می کند.این عینک مناسب افرادی است که به پیر چشمی مبتلا هستند.

محققان دانشگاه استنفورد عینکی ابداع کرده اند که چشمان فرد را رصد می‌کند و مسیر نگاه او را ردیابی می‌کند.

به گفته مولفان این پژوهش همزمان با سفت شدن لنزهای موجود در چشم انسان، توانایی او برای مشاهده اجسام در فواصل نزدیک کاهش می یابد. این شرایط که پیرچشمی نام دارد به طور معمول از سن ۴۵ سالگی آغاز می‌شود و بیش از ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. همچنین این شرایط یکی از دلایل اصلی نیاز افراد به عینک‌های مطالعه، عینک چندکانونی (تدریجی) یا مونوویژن در میانسالی است.

اما این نوع عینک ها ایده آل نیستند. زیرا برای استفاده از آنها سر را باید حرکت داد. به عنوان مثال برای نگاه کردن به آینه بغل هنگام رانندگی باید گردن خود را حرکت دهد زیرا لنزهای تدریجی نمی توانند در این زاویه به درستی تمرکز کنند.

درهمین راستا به گفته محققان افرادی که از این عینک ها استفاده می کنند هنگام افتادن احتمال بیشتری دارد مجروح شوند.

اما عینک‌های جدید با الهام از شیوه عملکرد لنزهای چشم طبیعی انسان کار می کنند. لنزهای این عینک حاوی مایعی هستند که با تغییر میدان دید کاربر منقبض یا منبسط می‌شوند. علاوه بر آن حسگرهای ردیابی چشم نیز در این عینک ها به کاربر رفته تا مسیر نگاه کاربر را بررسی کند.

این لنزها و ردیاب ها قبلاً ابداع شده اند. بنابراین دانشمندان نرم افزاری ابداع کرده اند که اطلاعات رصد چشم را جمع آوری می‌کند تا تضمین شود لنزها به طور درست روی یک شی تمرکز می کنند.

گروهی ۵۶ نفره از افراد مبتلا به شرایط پیرچشمی این عینک ها را آزمایش کردند. به گفته آنان این عینک ها برای مطالعه بهتر از عینک‌های تدریجی هستند.

هرچند این اختراع ایده آل به نظر می رسد اما مدت زمانی طول می کشد تا چنین عینکی به طور تجاری ساخته و وارد بازار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید