سرنوشت «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در ابهام

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۹:۰۶
    کد خبر :567246

با گذشت یک سال از دستگیری و زندانی شدن دیپلمات ایران در بلژیک، وزارت خارجه هنوز اقدامی برای آزادی وی نکرده و حتی دادگاهی برای رسیدگی به آنچه پلیس بلژیک ادعا کرده، برگزار نشده است.

11 تیرماه سال 1397 اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود دستگیر شد.

20 تیرماه سال گذشته، دادستانی کل آلمان مدعی شد که وی به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده تا میتینگ سالانه منافقین را منفجر کنند.

بعد از دستگیری اسدی که دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بود، دولت این کشور با لغو مصونیت دیپلماتیک موجب شد تا آلمان وی را به بلژیک مسترد کند و اکنون یک سال است که در زندانی در این کشور به سر می‌برد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در اولین واکنش به این دستگیری، در توئیتی نوشت “چقدر جالب: همین که ما سفر در سطح رئیس‌جمهور را به اروپا آغاز کردیم، (گزارشی منتشر شد که) ظاهراً عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه‌گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتاً هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذی‌نفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند.”

بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه نیز اعلام کرده بود “جمهوری اسلامی موضوع استرداد این دیپلمات خود را دنبال می‌کند. دولت آلمان به واقعیت‌ها وقوف کامل پیدا کند و دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود.”

سفرای بلژیک و فرانسه و کاردار سفارت آلمان نیز همان زمان برای ابلاغ مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به وزارت خارجه فراخوانده شدند.

گروهک منافقین (سازمان مجاهدین خلق) که قریب 12 هزار نفر را در طول 4 دهه گذشته در ایران ترور کرده و به شهادت رسانده‌اند، هرساله میتینگی در فرانسه دارند که با حضور برخی شخصیت‌های سیاسی آمریکا و اروپا که از قدرت کنار رفته‌اند برگزار می‌شود و برای شلوغ کردن این گردهمایی، بی‌خانمان‌ها یا دانشجویان کشورهای اروپای شرقی را با وعده پول و غذا یا سفر به فرانسه به آنجا می‌آورند.

دونفری که مدعی می‌شد اسدی به آنها مواد منفجره داده، مردی 38ساله به‌نام “امیر سعدونی” و زنی 33ساله به‌نام “نسیم نعامی” است که هر دو تبعه بلژیک هستند. با این‌حال همان روزها تصاویری به‌دستمان رسید که نشان می‌داد یکی از دوفرد یاد شده یعنی امیر سعدونی در میتینگ‌های منافقین حضور فعال داشته و از هواداران این گروهک تروریستی است.

امیر سعدونی در کنار مهدی ابریشمچی از اعضای ارشد گروهک منافقین

با گذشت یک سال از دستگیری و زندانی شدن دیپلمات ایران در بلژیک، وزارت خارجه هنوز اقدامی برای آزادی وی نکرده و حتی دادگاهی برای رسیدگی به آنچه پلیس بلژیک ادعا کرده، برگزار نشده است.

درواقع از تابستان سال گذشته تا امروز، بجز چند مورد اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی، موضع خاصی از سوی وزارت خارجه در این باره اتخاذ نشده است.

13 اسفند 97، بهرام قاسمی (سخنگوی وقت وزارت امورخارجه) در نشست خبری اعلام کرد: این موضوع در دستور کار کشور قرار دارد و روند پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است و وکلای ذیربط کار خود را دنبال می‌کنند و امیدواریم این تلاش‌ها چه اقدامات دیپلماتیک و چه کار قضایی به نتیجه رضایت بخش برسد.

بی توجهی دستگاه دیپلماسی کشورمان به بازداشت یک دیپلمات در حالی‌است که سایر کشورها برای آزادی اتباع خود تمام تلاششان را بکار می‌گیرند. برای مثال، بارها از سوی مقامات انگلستان برای آزادی نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی که به جرم جرم جاسوسی به 5 سال زندان محکوم شده است، اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

بوریس جانسون وزیر خارجه وقت انگلستان در تاریخ آذرماه 96 به ایران آمد و در خلال گفت‌وگوهایش با مقامات ایرانی خواستار آزادی نازنین زاغری شد.

همچنین جرمی هانت، وزیر خارجه بعدی بریتانیا در ملاقات با محمدجواد ظریف در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک خواستار اقدام جمهوری اسلامی برای آزادی نازنین زاغری شد.اسفندماه سال گذشته نیز دولت انگلستان به زاغری حمایت سیاسی اعطا کرد، به این معنا که بازداشت وی به طور رسمی مناقشه‌ بین دو کشور شده است.

“ریچارد رتکلیف” همسر نازنین زاغری از دو هفته گذشته در مقابل سفارت ایران در لندن اعتصاب غذا کرده بود و از صادق خان شهردار لندن تا جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلستان به دیدار وی رفته و با وی اعلام حمایت کردند.

در شرایطی که دولت انگلستان از یک جاسوس حمایت‌‌هایی در سطح نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور انجام می‌دهد، اما وزارت خارجه ایران، در قبال دستگیری یک دیپلمات ارشد کشورش به اتهامات واهی سکوت اختیار کرده و از وضعیت پرونده اسدی اطلاع دقیق در دسترس نیست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با بیان اینکه موضوع پرونده آقای اسدی یک حالت سیاسی به‌خودش گرفت، اظهار داشت: ما معتقدیم در قالب رایزنی‌های دیپلماتیک باید تلاش‌های جدی‌تری برای آزادی وی صورت بگیرد. معمولا در اروپا جریانات مختلفی شکل می‌گیرد که هدفشان وارد آوردن فشار به ایران و ضربه دیپلماتیک به روابط ایران و اروپا است.

وی افزود: امیدواریم زودتر مشکل آقای اسدی حل شود و وی به دامن خانواده خودش بازگردد و تنها کسی که بیش از همه در این بین آسیب دیده خانواده اوست و انتظار داریم زودتر شاهد آزادی وی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید