امضای قراردادهای اولیه وزارت نفت با خاتم‌الانبیاء

    کد خبر :56689

 

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انعقاد قرارداد با شرکت فرانسوی توتال را موجب جذب سایر شرکت‌های خارجی و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری در ایران دانست و گفت که وزارت نفت قراردادهای اولیه خود را با شرکت‌های داخلی از جمله خاتم‌الانبیاء و ستاد اجرایی منعقد کرده است.

الیاس حضرتی اظهار کرد: ما در برنامه ششم توسعه یک هدف رشد ۸ درصدی را در نظر گرفته‌ایم که این رشد ۸ درصدی جز با سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار در داخل کشور محقق نخواهد شد. از این ۲۰۰ میلیارد دلار بخشی سهم سرمایه‌گذاری داخلی و بخش خصوصی و قسمت دیگر سهم دولت است. در دولت هم عمدتاً درآمد ما از طریق نفت است و بخشی هم سهم سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا ، وی افزود: اگر بخواهیم سهم مربوط به دولت در خصوص سرمایه‌گذاری محقق شود باید در حوزه نفت سرمایه‌گذاری درستی داشته باشیم و در طول برنامه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت انجام شود. ما نیازمند این هستیم که چاه‌های جدید کشف کنیم، منابع جدید وصول کنیم، از چاه‌های قدیمی صیانت کنیم و سرمایه‌گذاری سنگینی در میادین مشترک و به ویژه ذخایر گازی انجام دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رتبه اول ایران از نظر ذخیره گاز در دنیا تصریح کرد: نفت و گاز مزیت نسبی ماست و ما باید در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا سهم دولت را در سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار محقق کنیم و بتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم.

حضرتی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در حوزه جذب سرمایه خارجی تصریح کرد: کاری که وزارت نفت در این زمینه انجام داده فوق‌العاده ارزشمند است. این وزارتخانه هم از شرکت‌های بزرگ و توانمند و هم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرده است. همچنانکه میدان یاران به ستاد اجرایی و بخشی از میادین به خاتم‌الانبیاء واگذار شده و در واقع وزارت نفت قراردادهای اولیه خود را با داخلی‌ها منعقد کرده است و در قراردادهای بعدی به سمت استفاده از ظرفیت، منابع و تکنولوژی خارجی رفته که اقدام ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: آقای زنگنه هوش سرشار و نگاه کارشناسی قوی روی قراردادها دارد. ما باید به ایشان و مجموعه وزارت نفت اعتماد کنیم. نمی‌شود بگوییم که تک تک قراردادها باید در مجلس بررسی شود، آنها فرزندان این سرزمین و علاقه‌مند به وطنشان هستند و استقلال کشورشان را دوست دارند. ما هم باید به دستگاه اجرایی اطمینان داشته باشیم چرا که آنها کار سنگینی و فشرده را آغاز کرده‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس قرارداد اخیر وزارت نفت با شرکت فرانسوی توتال را موجب تشویق شرکت‌های معتبر خارجی دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران عنوان و خاطرنشان کرد: ما باید وزارت نفت را به خاطر انجام این مهم تشویق کنیم نه اینکه در کار آنها ابهام و تردید ایجاد کنیم و جلوی آن را بگیریم. به هر حال قرارداد امضا شده یک اقدام بین‌المللی است و می‌تواند در جذب شرکت‌های خارجی دیگر موثر باشد.

حضرتی در پایان تأکید کرد: حضور شرکت‌های خارجی و استفاده از تکنولوژی آنها در کنار بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی سرمایه گرانقدری برای کشور در راستای کسب درآمد در حوزه نفت خواهد بود تا ان‌شاءالله بتوانیم سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار را محقق کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید