زنگنه به اظهارات ۲سال پیش خود پایبند نیست

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۳
    کد خبر :566884

یک کارشناس صنعت نفت گفت: وزیر نفت ۲سال پیش در صحن علنی مجلس گفت که برای عزت کشور باید از آبروی خود گذشت اما اکنون می گوید برای دورزدن تحریم کاری نمی کند چون از زندان رفتن می‌ترسد.

سینا قاضی زاده، کارشناس صنعت نفت در گفتگو با مهر گفت: معاون اول رئیس جمهور سعی می‌کند شکاف دیدگاه میان خود و وزیر نفت را پر کند ولی تفاوت گفتار این دو مقام دولتی نشان می‌دهد حجم اختلاف نظرات بیشتر از چیزی است که همواره تکذیب می‌شود. به عنوان نمونه، وی در تاریخ ۲۲ مهر ۹۷ و در مراسم روز جهانی استاندارد گفته بود راهکارهایی برای انتقال درآمد فروش نفت داریم ولی زنگنه طی چند ماه اخیر مدام از سخت شدن انتقال پول نفت و قفل بودن این مهم سخن گفته است که در تقابل با اظهارات جهانگیری قرار دارد.

وی افزود: البته نباید این نکته را از قلم انداخت که وزیر نفت مدام از سخت شدن صادرات نفت سخن گفته است؛ درحالی که پیشتر گفته بود آمریکا در کاهش شدید صادرات نفت ایران شکست می‌خورد. به عنوان مثال وی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ در گفت و گوی ویژه خبری گفته بود «ایران امروز با ۲۰ سال پیش در این زمینه قابل مقایسه نیست؛ من معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و میعانات برای ما نخواهد افتاد». با این حال، وی در تاریخ ۲۸ خرداد امسال در مجلس شورای اسلامی گفت: «شرایط امروز از نظر فروش نفت، مبادلات تجاری و انتقال ارز، سخت‌تر از زمان جنگ است؛ امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم؛ برای خرید و فروش کالاهای دیگر از جمله فرآورده‌های نفتی هم، با مشکل مواجه هستیم؛ آمریکا در شرایط کنونی در هیچ زمینه‌ای علیه ملت ایران کم نگذاشته است».

قاضی‌زاده ادامه داد: این عقب نشینی زنگنه برای توصیف شرایط سخت فروش نفت را باید با شاخص فرمایشات مقام معظم رهبری سنجید؛ رهبر معظم انقلاب بارها از خطر ناامیدی و اظهارات دشمن‌شادکن فرموده اند؛ ایشان در تاریخ ۷ خرداد ۹۷ این مهم را خاطرنشان کرده و گفتند: کسانی که یأس و نومیدی به جامعه پمپاژ می‌کنند، ممکن است دشمن نباشند، اما حتماً کار آنها، همان کار دشمن است. ایشان در تاریخ ۱۱ اردیهشت ۹۸ هم از لزوم آرایش جنگی مدیران کشور گفتند که همین موضوع، دستمایه چند انتقاد تیز و تند از وزیر نفت شد بطوری که وزیر نفت شخصاً به آنها در قالب یادداشت پاسخ داد؛ یکبار به عزت الله ضرغامی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکبار دیگر به سعید جلیلی دیگر عضو مجمع تشخیص که متن این یادداشت‌ها نشان از عصبانیت زنگنه داشت.

کلید واژه‌ای به نام زنجانی

این کارشناس صنعت نفت گفت: با این وجود، هرگاه انتقادی از زنگنه مطرح می‌شود وی به سراغ بابک زنجانی می‌رود و رسانه‌های همسو با وزارت نفت نیز با ضریب دادن به اظهارات وی، گزارش‌ها و خبرهای متنوعی را از فشار زنجانی و حامیان وی به وزیر نفت منتشر می‌کنند. مصاحبه اخیر وزیر نفت با خبرگزاری خانه ملت و تاکید زنگنه برای به زندان نرفتن، نشان می‌دهد وزیر کهنه کار نفت سعی دارد با کلید واژه زنجانی هزینه انتقادات را افزایش داده و از طرفی، این مفهوم را جا بیاندازد که در صورت هر نوع برخوردی با وی، باید ریشه آن را در تحرکات بابک زنجانی جستجو کرد.

انتقاد قوه قضائیه از یک سیاسی کاری

وی اظهار داشت: چندی پیش که علیرضا رحیمی یکی از نمایندگان مجلس در فضای مجازی از دیدار چند نماینده مجلس با بابک زنجانی خبر داد، بسیاری از رسانه‌های همسو با زنگنه، از نفوذ زنجانی در بهارستان نوشتند و اینگونه القا کردند که همه فشارها به زنگنه در مجلس، توسط زنجانی اداره می‌شود. اندکی بعد اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه با انتقاد از این گونه خبرسازی‌ها به تنویر موضوع پرداخت و با ریختن آب پاکی روی دست وزارت نفت گفت: این دیدار در سال ۹۷ رخ داد. آن دیدار هم تحت عنوان دیدارِ نمایندگان نبوده، یک هیاتِ مرکبی از قوه قضائیه، برخی از نمایندگان که در کمیسیونِ قضائی مجلس بودند و برخی از نمایندگان وزارت نفت از ناحیه دولت و تیم کارشناسی در جهت پیگیریِ مطالبات دولت از این متهم بازدید کردند. وی گفت: چرا نمی‌گویند که نمایندگانی از وزارت نفت با بابک زنجانی ملاقات داشتند؟ براساس یک تدبیر و درجهت ردیابیِ اموال و مطالبات برای اینکه مشخص شود او در خارج از کشور چه اموالی دارد و اگر اموالی دارد، مسیرِ بازگشتِ این اموال به داخل کشور چگونه خواهد بود، یک تیمِ مرکب در زندان این موضوع را بررسی کردند. در این دیدار با قاضی پرونده و قاضی دادگاه و هم با خودِ شخص صحبت کردند. تیمی که بازدید داشتند ترکیبی بوده است؛ اینگونه نبوده که یک ارتباطِ خاصی مثلاً یک نماینده مجلس یا دو نماینده مجلس به صورت ویژه با بابک زنجانی داشته باشند.

فرار به جلو

قاضی زاده با بیان اینکه نگاهی به اتفاقات یک سال اخیر وزارت نفت نشان می‌دهد گویا عزمی برای مقابله با تحریم‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: همین مساله موجب تشدید فشارها به وزیر نفت شده است به طوری که حسن روحانی نیز طی این مدت که انتقادها از زنگنه افزایش یافته است، ترجیح داده از وزیر نفت خود دفاع نکند تا این مسئولیت بر دوش علی ربیعی، سخنگوی دولت و اسحاق جهانگیری معاون اول وی باشد.

وی گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس هم به حمایت از زنگنه مشغول هستند ولی با این اوصاف، شیخ الوزرا به جای تمرکز بر موضوع فروش نفت، بطور مستقیم و بی محابا انرژی خود را صرف پاسخ دادن به هر انتقادات کوچک و بزرگی می‌کند و با اظهارات خود، به حجم حاشیه‌ها می‌افزاید که چنین فضایی، گواه خوبی است برای بازماندن وزارت نفت در جنگ اقتصادی با آمریکا. وزیر نفتی که کمتر از دو سال پیش، از آبرو گذاشتن برای عزت کشور سخن گفته بود برای نخستین بار رسماً اعلام کرد از زندان رفتن می ترسد و دوست ندارد پس از پایان خدمتش به جرم دور زدن تحریم‌ها راهی زندان شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد زنگنه به اظهارات دو سال پیش خود پایبند نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید