درگیری نظامی ایران و آمریکا می‌تواند در عراق آغاز شود؟

    کد خبر :566830

بسیاری معتقدند عراق می‌تواند اتاق باروت ایران و ایالات متحده باشد.

در این خبر سیاسی آمده است: تنش بین ایران و آمریکا در طول این چند هفته بالا و بالاتر رفته است. در حالیکه از سقوط پهباد آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران چند هفته می‌گذرد، با اعلام تولید بیش از ظرفیت 300 کیلوگرمی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران و عدم کارایی اینستکس(ساز و کار ویژه حمایت مالی اروپا از برجام) تنشها بیشتر هم شده است.
در این میان، برخی گمان دارند که یک جرقه در منطقه می‌تواند جنگ نظامی را بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا آغاز کند. هم اکنون ایران و آمریکا بدون واسطه و در حالیکه هر دو نیروهای نظامی یکدیگر را به عنوان تروریست شناخته اند، در مناطق مختلفی در آسیای میانه تصادم و نزدیکی دارند و پر واضح است که یک اقدام اشتباه باعث درگیری نظامی این نیروها می‌شود.
به گزارش نامه نیوز،بسیاری معتقدند که در این میان، عراق می‌تواند اتاق باروت ایران و ایالات متحده باشد. طبق گزارش عرب نیوز، هم اکنون آمریکا 5,200 سرباز در پایگاههای خود در عراق دارد. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هم از زمان جنگ با داعش حضور مستشاری در عراق دارد. به علاوه اینکه، نیروهای مختلف عراقی و به خصوص جبهه مردمی این کشور یعنی حشد الشعبی رابطه خوبی با ایران دارند. مشخص است که عراق محلی است که بیشترین احتمال را برای آغاز درگیری نظامی ایران و آمریکا دارد.

همانطور که بسیاری می‌دانند، عراق در طول این چند ماه هم محل حوادث بسیاری بوده است. در مهم‌ترین مورد آمریکایی‌ها ادعا کردند که نیروهای شبه نظامی طرفدار ایران چند راکت به سمت برخی نظامیان و مستشاران این کشور در عراق انداخته اند. بعد از این ادعا بود که تنش در منطقه بیشتر شد هر چند درگیری نظامی رخ نداد.
عرب نیوز معتقد است که نقش و تاثیر عراق در جنگ احتمالی ایران و آمریکا بستگی به شدت و نوع درگیری احتمالی دارد. با این حال، آنچه مشخص است این است که این درگیری می‌تواند اوضاع عراق را به هم بریزد. دولت عادل عبدالمهدی از طریق پیگیری سیاست اعتدال و مدارا تا کنون توانسته است تمام ابرقدرتها، همسایگان و احزاب مختلف را از خود راضی نگه دارد و آرامشی نسبی و لرزان بر عراق حاکم کند. مشخص است که اگر آمریکا بخواهد از طریق پایگاه هایش در عراق علیه ایران اقدام کند و با مقابله طرفداران ایران روبرو گردد، این جزیره با ثبات مجددا به هم می‌ریزد.
برخی رسانه‌ها حتی از این سخن گفته اند که در صورت آغاز جنگ در عراق بعید نیست نیرویی مانند داعش مجددا در عراق سربرآورد و به اسم جنگ با شیعه به جان مردم این کشور بیفتد.


با این حال، باید فعلا صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و نقش عراق در جریانات اخیر خاورمیانه به چه صورتی خواهد بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید