نمایش ضداخلاقی چگونه مجوز اجرا گرفت؟

    کد خبر :566757

اجرای یک نمایش مستهجن گرچه متوقف شد اما باز هم این سؤال پیش می‌آید که چنین آثاری که آشکارا به طرح وقیح‌ترین مسائل می‌پردازند، چگونه مجوز اجرا می‌گیرند؟

اخیرا نمایشی روی صحنه تئاتر رفت که به حدی وقیح و مبتذل بود که در همان ابتدا توقیف شد.

نکته قابل تأمل این است که این نمایش قبلا قرار بود در یکی از تماشاخانه‌های وابسته به شهرداری تهران نیز روی صحنه برود که توسط مدیران آن تماشاخانه اجازه اجرا نیافت. اما درنهایت با مجوز اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مجوز اجرا گرفت.

براساس این گزارش، پس از یک دوره کوتاه که نظارت بر تئاتر توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با دقت انجام می‌شد، مدتی است که بازبینی انجام نمی‌شود و دستگاه نظارتی این اداره فقط به بازخوانی نمایشنامه‌ها بسنده می‌کند. این درحالی است که طبق قانون و منطق، باید آثار با همان شکلی که بناست روی صحنه بروند، بازبینی شوند، یعنی با همان لباس،‌گریم و موسیقی. اما به غیر از یک مقطع کوتاه، مدتی است که باز هم بازبینی آثار توسط اداره کل هنرهای نمایش وزارت ارشاد رها شده است. درنتیجه نمایش‌هایی با روی صحنه بردن داستان‌هایی مستهجن، بعضاً مجوز اجرا می‌گیرند.

با توجه به اینکه این رویه علاوه‌بر تخریب فرهنگ عمومی، هزینه‌هایی را هم به خاطر توقیف آثار به مدیریت فرهنگی کشور تحمیل می‌کند، لازم است که سازوکار نظارت در تئاتر به همان روشی که در قانون تصریح شده انجام بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید