سامانه توزیع مکانیزه سود اوراق بهادار راه‌اندازی شد

    کد خبر :566376

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: سامانه توزیع متمرکز و مکانیزه سود اوراق بهادار راه اندازی شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، حسین فهیمی اظهار داشت: به طور کلی عایدی اوراق بهادار در هر زمینه که باشد یعنی سود شرکتها، سود در مقاطع مختلف و در سررسید صکوک و وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات به صورت متمرکز از طریق این سامانه به حساب مشتری واریز می‌شود.

وی ادامه داد: فرض کنید یکی از هموطنان در چند شرکت بورس و فرابورس سهام داشته باشد و در کنار آن اوراق صکوک هم داشته باشد و یا پیمانکاری باشد که اسناد خزانه هم داشته باشد و یا کشاورزی باشد که گواهی سپرده کالایی دارد و در کنار آن سهام عدالت طلبکار است، این فرد دیگر نیازی به مراجعه به شرکت‌ها برای دریافت سود ندارد و به موجب این سامانه تمام سود این فرد توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی دریافت و به حساب فرد واریز می‌شود.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: امسال سامانه‌ای راه اندازی شده که به موجب آن امکان حضور الکترونیکی در مجامع شرکت‌ها اعم از عادی و فوق العاده و همین طور امکان رای دهی الکترونیکی توسط سهام داران برای اولین بار به صورت آزمایشی فراهم شده است.

فهیمی ادامه داد: بهره برداری علمیاتی از این سامانه طی چند ماه آینده انجام خواهد شد و سهام داران می‌توانند به صورت الکترونیکی در مجامع شرکت کنند، رای بدهند و از تمام اسنادی که در مجمع مبادله می‌شود آگاه شود.

وی افزود: با این کار از یک طرف کارایی شرکت‌ها بالا می‌رود و از طرف دیگر این امکان را برای سهام داران فراهم می‌کند که به کار روسای شرکت‌ها نظارت کافی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: قانون سامانه انتقال عملیات تسویه معاملات بورس کالا در شرکت سپرده گذاری مرکزی مدت هاست که تسویه شده و زیرساخت‌های آن نیز اعم از نیروی انسانی، سخت افزار و نرم افزارهای لازم فراهم شده و امسال با هماهنگی بورس کالا و سازمان بورس این سامانه راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: از این به بعد تسویه معامله در هیچ بورسی اتفاق نمی‌افتد و تمام تسویه معاملات از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می‌شود و این امکان برای تطبیق دادن با استانداردهای جهانی است، زیرا ما از استاندارهای روز دنیا در تسویه معاملات استفاده می‌کنیم تا کمترین ریسک متوجه سهام داران باشد.

فهیمی گفت: با توجه به دسترسی هموطنان به گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند در همه جای کشور حتی در روستاهای دور افتاده، اپلیکیشنی را با لوگوی شرکت طراحی کردیم و مردم می‌توانند با دانلود این اپلیکیشن به تمام درگاه‌ها و خدماتی که ذکر شد دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: دسترسی به گزارش وضعیت دارایی‌ها یکی از نیازهای سهام داران است که آن‌ها می‌توانند با دانلود این اپلیکیشن به گزارشات خود دسترسی پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید