بحران قطر، چگونه ایران و عمان را بیش از هر زمان دیگری، به هم نزدیک کرده است؟

    کد خبر :56633

يوسف بن علوي وزير خارجه عمان در سفر خود به ایران در بحبوحه بحران چهار کشورعربي با قطر از تصمیم مقامات عمانی به تقویت روابط با ایران سخن گفت.

فرانس 24 نوشت: ایران و عمان به واسطه ادامه بحران دیپلماتیک خلیج فارس روابطشان تقویت شده است.

روحانی در ملاقات با وزیر خارجه عمان گفت: ایران و عمان سالهاست که روابط برادرانه ای داشته اند.

يوسف بن علوي وزير خارجه عمان در سفر خود به ایران در بحبوحه بحران چهار کشورعربي با قطر از تصمیم مقامات عمانی به تقویت روابط با ایران سخن گفت.

ایران در بحران قطر طرف دوحه را گرفته و حسن روحانی رئيس جمهور اين کشور نيز اقدامچهار کشورعربستان، بحرين، امارات و مصر عليه قطر را «روشی نادرست» خوانده است. عمان نيز با حفظ روابط با قطر، نقش ميانجي را حفظ و سعي کرده با مذاکره با کويت و آمريکا اين بحران را حل و فصل کند.

این نقش میانجی گری و آشتی جویانه برای مسقط نوعی رویکرد نهادی است. شرایط مذهبی و جغرافیایی نیز به پذیرش این نقش از سوی عمان کمک کرده است. 75 درصد عمانی ها نه سنی هستند نه شیعه بلکه به مکتب عبادی در اسلام باور دارند. از طرفی عمان به واسطه تنگه هرمز از ایران و به لطف مرزهای کوهستانی از جزیره العرب جدا است.

به همین واسطه عمان سعي کرده در روابط خود با ايران و عربستان تعادل ایجاد کند. برای مثال در بحران حمله به سفارت عربستان در ایران در پی اعدام شیخ نمر در ژانویه 2016 و قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، عمان همزمان هم حمله به سفارت و هم ماموریت های دیپلماتیک خود در ایران را ادامه داد. در حقیقت، این کشور علی رغم کاهش روابط دیپلماتیک سایر کشورهای عضو شورای همکاری با ایران، چنین اقدامی نکرد.

بر اين اساس، اعلام تعميق روابطدو کشورمبين نزديکتر شدن مسقط به تهران است. انگيزه‌هاي ايران براي تعميق روابط با عمان واضح است؛ ایران متحدان زیادی در منطقه ندارد. بزرگترین موئتلف ایران در منطقه بشار اسد رییس جمهور سوریه و حیدر العبادی نخست وزیر عراق است.

با این حال اسد همچنان به حمایت های ایران و روسیه برای نجات از شش سال جنگ داخلی نیاز دارد. همزمان العبادی در داخل با مشکل مواجه است.

بحران قطر به نظر عامل تسريع کننده تحکيم روابط ايران و عمان شده و ايران و عمان نيز با توجه به درک از ميزان خصومت عربستان سعودي، دلايلي آشکار براي نزديک شدن به هم دارند. ماه گذشه ملک سلمان پسر محمد را به عن وان ولیغهد خود انتخاب کرد. محمد بن سلمان روابط نزدیکی با آمریکاو سازمان های اطلاعاتی برتانیا دارد.

به گزارش سازمان اطلاعات خارجی آلمان محمد بن سلمان به دنبال سیاست تحریک کننده برای مداخله است.

بر همین اساس باید گفت سلمان این رویکرد را از دو سال پیش در پیش گرفته است. او در سمت وزیر دفاع به حوثی های یمن که یک گروه شیعه تحت حمایت ایران بودند حمله کرد . ناظران این مداخله نظامی سعودی را یک اقدام مخرب خواندند.

سالهاست که روابط دوحه و ریاض با تنش هایی همراه بوده است. اختلاف اصلی آنها بر سر حمایت قطر از اخوان المسلمین است. با این حال محاضره قطر برای بسیاری در خاورمیانه یک اقدام تعجب برانگیز و افراطی بود. دوحه به طور نسبی منزوی شده است. این کشور فاقد یک متحد قدرتمند ننطقه ای به جز ترکیه است.

از این منظر با ادامه واگرایی در منطقه ایرانی ها و عمانی ها به دلایل بسیار روشنی به هم نزدیک خواهند شد.

منبع:انتخاب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید