توصیه فوری «جان بولتون» به ترامپ درخصوص برجام

    کد خبر :56630

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد با انتشار مقاله ای به رئیس جمهور ایلات متحده توصیه کرد که «همین الان» از برجام خارج شود.

«جان بولتون» در این مقاله که در هیل منتشر شده می نویسد: برای دومین بار در دولت دونالد ترامپ، وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفته است پایبندی تهران به توافق هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تایید کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، این دومین اشتباه ساده دولت ترامپ درباره برجام است.

بولتون می نویسد: در طول دو سال گذشته، اطلاعات قابل اتکایی از جزئیات نقض توافق هسته‌ای از جانب ایران رسانه‌ای شده است. این موارد شامل: فراتر رفتن از محدوده غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین، تلاش‌های غیرقانونی برای تهیه فناوری دو منظوره هسته‌ای و موشکی و ممانعت از تلاش‌های بین المللی برای بازرسی است.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در ادامه می نویسد: تصدیق برجام یک اشتباه ساده است. حال که نظارت بر توافق هسته‌ای ایران ادامه دارد، سیاست صحیح گزارش خنثی (نه تایید و نه تکذیب پایبندی تهران به برجام) است. تایید پایبندی تهران مغایر با اصل گزارش خنثی است. در واقع این امر اعتبار آمریکا را برای تصمیمات بعدی در لغو توافق هسته‌ای به خطر می‌اندازد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بارها دیدگاه خود درباره برجام را به روشنی بیان و آن را یک افتضاح سیاسی خوانده بود. این توافق قابلیت مذاکره مجدد را ندارد، زیرا هیچ اقبالی برای آنکه تهران با تغییرات جدی در آن موافقت کند، وجود ندارد. اما چرا؟ چون باراک اوباما، رییس جمهور وقت آمریکا به آنها شرایط غیرقابل تصور مناسب را اعطا کرده، و نیز دلیلی وجود ندارد که چین و روسیه بخواهند در برجام بازنگری کنند.

بولتون در ادامه می‌نویسد: به همین دلایل، بیرون رفتن از توافق هسته‌ای ایران در اسرع وقت باید در اولویت نخست قرار گیرد. دولت باید بازبینی در برجام را لغو و تصمیم گیری درباره آن را آغاز کند. حتی اگر به فرض آنکه تهران برخلاف واقعیت موجود، به برجام پایبند باشد، باز هم این امر به طور محتاطانه مغایر با منافع ملی آمریکا است. این نتیجه‌گیری مربوط به ۶ ماه اخیر نیست. پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ، رفتارهای خصمانه و عدم پایبندی تهران در ۱۸ ماه پس از توافق هسته‌ای شاهدی بر این مدعاست. تیم ترامپ باید لغو برجام را از اولویت های نخست سیاسی خود معرفی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید