همه به جز یک نفر؛ توجه ویژه به برجام و ایران در اولین مناظره دموکرات ها

    کد خبر :565463

شانس کوری بوکر برای راهیابی به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت پایین و در حد صفر است. با این حال به نظر می رسد او از دموکراتهای جکسونی ( دموکراتهای تندرو) محسوب می شود.

به گزارش نامه نیوز : اولین مناظره انتخباتی دموکرات ها برای انتخابات 2020 آمریکا در حالی برگزار شد که اعضای حاضر در این مناظره توجه ویژه ای به موضوع ایران و برجام داشتند . از نکات جالب این مناظره پرسش از نامزدها در این باره است که آیا در صورت ورود به کاخ سفید به برجام می گردند ؟ در این مطلب به گزارش عکسی پرداخته ایم که لحظه پاسخ نامزدها به این سوال را به تصویر کشیده است . زمانی که همه به جز یک نفر پاسخ مثبت به این سوال دادند .
برجام پاشنه آشیل

همه به جز یک نفر؛ توجه ویژه به برجام و ایران در اولین مناظره دموکرات ها

برگزاری مناظره اخیر نامزدهای حزب دموکرات،پیام مشخص برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا داشته است : اینکه برجام به یکی از پاشنه آشیلهای کاخ سفید در انتخابات سال 2020 تبدیل می شود! موافقت اکثریت قریب به اتفاق نامزدهای حزب دموکرات با بازگشت به توافق هسته ای با ایران، ضریب آسیب پذیری ترامپ در حوزه سیاست خارجی را افزایش داده است. از سوی دیگر، با وجود غیبت برنی سندرز و جو بایدن در نخستین مناظره نامزدهای حزب دموکرات، این دو نیز حمایت خود را از برجام اعلام کرده اند. از این رو یکی از سوالات و چالشهایی که ترامپ در مناظره دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با آن مواجه می شود،چرایی خروج وی از توافق هسته ای با ایران خواهد بود. موضوعی که قطعا ترامپ پاسخ منطقی و مستدلی در برابر آن نخواهد داشت.
چه کسی رای منفی داد؟

موافقت 90 درصد نامزدهای دموکرات حا ضر در مناظره اول با “برجام” نکته ای نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت! هنگامی که مجری برنامه از نامزدها پرسید نامزدهایی که در صورت پیروزی در انتخابات آتی به برجام برخواهند گشت چه کسانی هستند، از 10 نامزد دموکرات 9 نامزد دست‌های خود را به نشانه موافقت بالا آوردند.نامزدی که به این سوال جواب منفی داد سناتور رنگین‌پوست 50 ساله ایالت نیوجرسی “کوری بوکر” بود. او در توجیه بالا نبردن دستهایش به مجریان مناظره گفت: او در صورتی که رییس جمهوری شود تلاش خواهد کرد به توافق جدید و بهتری با ایران برسد!
دموکرات اما جمهوری خواه

البته شانس کوری بوکر برای راهیابی به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت پایین و در حد صفر است. با این حال به نظر می رسد او از دموکراتهای جکسونی ( دموکراتهای تندرو) محسوب می شود. دموکراتهایی که در مشی سیاست خارجی خود قرابتهایی با جمهوریخواهان دارند. البته کوری بوکر تاکید کرده است که خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران اشتباه بوده است، اما در حال حاضر که این اتفاق رخ داده است باید به توافق بهتری با ایران رسید. البته سناتور رنگین پوست آمریکایی هنوز مشخص نکرده است که منظور وی از “توافق بهتر” چیست.دونالد ترامپ از ابتدای سال 2017 میلادی و تا قبل از خروج از توافق هسته ای با ایران ، سخن از انعقاد “توافق بهتر” با ایران به میان می آورد. منظور ترامپ از توافق بهتر با ایران، توافقی بود که موضوعاتی مانند برنامه موشکی ومنطقه ای ایران را در بر بگیرد و بازرسی از اماکن نظامی ایران را نیز در بر بگیرد. همچنین دونالد ترامپ از تروییکای اروپایی خواسته بود تا با اعمال فشار بر کشورمان، برای حذف بند “غروب آفتاب” از برجام زمینه سازی کنند.
دردسرهای آقای ترامپ

در هر حال، به نظر می رسد هر اندازه به ماه نوامبر سال 2020 میلادی ( زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ) نزدیک تر شویم، موضوع “سیاست خارجی” در مناظره های انتخاباتی پررنگ تر شود. این موضوع قطعا به سود دونالد ترامپ و همراهانش نیست.یکی از مصادق سیاست خارجی ناموفق ترامپ، خروج وی از توافق هسته ای با ایران است. بی دلیل نیست که ترامپ سعی دارد از طریق واسطه ها و با ارسال پیامهای مستقیم و غیر مستقیم، تا قبل از انتخابات به “توافق جدید” با ایران دست پیدا کند! موضوعی که جمهوری اسلامی ایران اجازه آن را به رئیس جمهور آمریکا نخواهد داد. در هر حال ترامپ در مناظره های انتخاباتی دور نهایی، نمی تواند مدعی شود که برجام را با یک توافق بهتر با ایران جایگزین کرده است. در چنین شرایطی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باید پاسخگوی خروج بدون دستاورد خود از توافق هسته ای با ایران باشد. در صورتی که جو بایدن به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 راه پیدا کند،کار برای ترامپ دشوارتر از قبل خواهد شد! بایدن در فضای عمومی آمریکا به عنوان یک فرد با تجربه در عرصه سیاست خارجی این کشور شناخته شده است. در چنین فضایی انتقادات صریح معاون رئیس جمهور سابق آمریکا از کاخ سفید و ترامپ بابت خروج از برجام بیشتر مورد توجه و استناد رای دهندگان آمریکایی، خصوصا صاحبان آرای سفید و خاکستری( افراد بلاتکلیف در انتخابات ) قرار خواهد گرفت. در این صورت ترامپ دیگر قدرت مانوری در برابر بایدن نخواهد داشت….

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید