اهمیت انجام مشاوره و آزمایش ایدز برای افراد در معرض خطر

    کد خبر :565449

بیش از سه دهه از شناخت اچ آی وی و بیماری ایدز می‌گذرد و همه‌گیری جهانی ایدز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زندگی انسان‌ها به خصوص نوجوانان و جوانان است؛ این درحالیست که علی‌رغم دسترسی گسترده به آزمایش‌های تشخیصی اچ‌آی‌وی، تعداد زیادی از مبتلایان در دنیا از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند.

در حال حاضر در سطح جهان بالغ بر ۳۶ میلیون نفر از جمله بیش از دو میلیون کودک با اچ آی وی زندگی می‌کنند و در جهان تا کنون ۳۴ میلیون نفر به علت ابتلاء به ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی)، ویروسی است که با ورود به بدن و ماندگار شدن در آن، در نهایت باعث ایجاد بیماری ایدز می‌شود. اچ آی وی بر روی سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و کم‌کم آن را از بین می‌برد. زمانی که سیستم دفاعی بدن آن‌قدر ضعیف شود که بدن فرد نتواند در مقابل هیچ میکروب یا سرطانی مقاومت کند، بیماری وارد مرحله ایدز شده است.

ابتلاء به اچ آی وی را نمی‌توان از ظاهر افراد تشخیص داد. بسیاری از مبتلایان ممکن است ظاهری سالم داشته باشند و نشانه‌ای از بیماری در آنها مشاهده نشود، اما در همان حال می‌توانند در طی رفتارهای پرخطر، اچ آی وی را به دیگران منتقل کنند. بنابراین تمام افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند که می‌توانسته آنها را در معرض این بیماری قرار دهد، باید از نظر اچ آی وی آزمایش شوند.

بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، علی‌رغم دسترسی گسترده به آزمایش‌های تشخیصی اچ‌آی‌وی، تعداد زیادی از مبتلایان در دنیا از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند. در ایران حدود دو_سوم مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند. از آنجایی که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد، به همین علت تنها راه تشخیص آن، انجام آزمایش خون اختصاصی برای مشخص شدن این بیماری است.

انجام آزمایش اچ‌آی‌وی فقط در زمان اهدای خون و اهدای عضو اجباری است و در سایر مواقع فرد باید از درخواست آزمایش برای خود، آگاه بوده و برای انجام آزمایش مخصوص رضایت داشته باشد. انجام مشاوره در این زمینه باعث افزایش آگاهی فرد شده و او را نسبت به پیگیری‌های ثانویه ترغیب می‌کند.

تمام کسانی که سابقه رفتارهای پرخطر نظیر رابطه جنسی محافظت نشده، تزریق با سوزن مشترک و …داشته‌اند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری محل سکونت خود با انجام آزمایش اچ‌آی‌وی، می‌توانند از وضعیت ابتلای خود مطلع شده و خدمات درمانی، مشاوه‌ای و بهداشتی از این مراکز دیافت کنند.

در این مراکز کلیه خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمایش اچ‌آی‌وی ارائه و داروی ضدویروس به صورت رایگان و محرمانه به متقاضیان ارائه می‌شود. این مراکز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور فعال بوده و در هر شهر حداقل یک مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید