خطرِ “دود دستِ سوم سیگار” برای دستگاه تنفسی

    کد خبر :565422

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که دود دست سوم سیگار نیز به سیستم تنفسی آسیب می‌زند.

تاکنون خطرات ناشی از دود دست دوم سیگار مشخص بوده اما اکنون، گروهی از متخصصان سلامت دریافتند که حتی دود دست سوم سیگار هم می‌تواند با تغییر در حالت‌های (بیان) ژنی، به سلامت دستگاه تنفسی آسیب بزند.

در این بررسی آمده‌ است: دود دست سوم سیگار که همان اثرات به جا مانده از دود روی لباس، مو و مبلمان است می‌تواند به سلول‌های پوششی سیستم تنفسی آسیب وارد کند.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در این مطالعه ترشحات بینی چهار زن غیرسیگاری و سالم را که ۲۷ تا ۴۹ ساله بودند بررسی کرده و به طور تصادفی ابتدا در معرض هوای پاک و سپس در معرض دود دست سوم سیگار برای مدت سه ساعت قرار دادند. همچنین محققان ساختار RNA را به منظور ارزیابی تغییرات حالت ژنی مورد بررسی قرار دادند.

در این آزمایش‌ها مشخص شد از میان تقریبا ۱۰ هزار ژن مجموع ۳۸۲ ژن به طور چشمگیری دچار بیان بیش از حد و هفت ژن دیگر دچار بیان کمتر از حد شده‌ بودند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: استنشاق دود دست سوم سیگار تنها برای مدت سه ساعت به طور چشمگیری با تغییر بیان ژنی در بافت پوششی بینی افراد سالمِ غیرسیگاری همراه بوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، همچنین متخصصان دریافتند که استنشاق این دود می‌تواند تغییرات در مجاری تنفسی ناشی از استرس اکسیداتیو را که در طولانی مدت سرطان‌زاست، موجب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید