دولت بخش خصوصی را برای ورود به بازار عراق حمایت کند

    کد خبر :565366

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: بخش خصوصی باید وارد میدان فعالیت اقتصادی در عراق شود و البته برای این منظور باید مورد حمایت دولت و دیگر نهادها و دستگاه های مرتبط هم قرار گیرد.

محمد اخباری کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با مهر، در خصوص لزوم و اهمیت توسعه روابط اقتصادی میان ایران و عراق در برهه فعلی اظهار داشت: ایران و عراق از نظر ژئوپلیتیکی مکمل هم هستند و این امتیاز مهمی است که در جهت اقتصاد مکملی به معنای تأمین نیازهای عراق از سوی ایران و بالعکس مؤثر خواهد بود.

وی گفت: عمده کشورهای جهان با استفاده از اقتصاد هم تکمیلی می‌توانند در راستای تأمین امنیت دسته جمعی و همکاری‌های راهبردی با یکدیگر گام‌های خوبی را بردارند. اگر ایران و عراق نیز اقتصاد مکمل داشته باشند می‌توانند علاوه بر گسترش همکاری‌های تجاری دو جانبه، در جهت ثبات و امنیت منطقه هم تأثیرگذار باشند. متأسفانه هیچکدام از کشورهای منطقه از ویژگی اقتصاد مکمل برخوردار نیستند.

اخباری ادامه داد: بنابراین اگر ما موفق شویم این مدل از همکاری‌های اقتصادی با عراق را پیش ببریم می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب در منطقه تبدیل شده و صد البته در راستای گسترش امنیت، ثبات و کاهش تنش‌ها هم مؤثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص هدف دستیابی به حجم تجارت ۲۰ میلیاردی میان تهران و بغداد، تصریح کرد: به اعتقاد من این موضوع یک هدف گذاری است که در کوتاه مدت هم محقق نخواهد شد و اگر بخواهیم آن را به فعلیت برسانیم باید در درجه اول موانع را در این مسیر حذف کرده و با عزم و اراده جدی و برخورداری از برنامه‌ای جامع و بلند مدت درصدد افزایش حجم تبادلات تجاری باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موانع ما در این مسیر وجود بروکراسی در کشور است، تصریح کرد: ما باید در قوانین دست و پاگیر اقتصادی تجدیدنظر داشته باشیم. از طرف دیگر بخش خصوصی باید وارد میدان فعالیت اقتصادی در عراق شود و البته برای این منظور باید مورد حمایت دولت و دیگر نهادها و دستگاه‌های مرتبط هم قرار گیرد.

اخباری گفت: ما باید با همه توان از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به بازار عراق و فعالیت اقتصادی در آن کشور حمایت کنیم و شرایط حضور و مشارکت گسترده بخش خصوصی ایران را در عراق تسهیل کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: روابط خوب و همکاری‌های گسترده میان تهران و بغداد در ابعاد مختلف دشمنانی را در منطقه و خارج از منطقه دارد که تلاش می‌کنند با انواع نقشه‌ها و برنامه‌های مختلف مانع از افزایش بیشتر این روابط شوند. بنابراین در اینجا ما هستیم که باید با همه توان دیپلماتیک و غیر آن، در مقابل این حجم گسترده توطئه‌ها و دشمنی‌ها ایستادگی کرده و اجازه ندهیم که آنها در دست‌یابی به اهدافشان موفق شوند.

وی در پایان در خصوص اهمیت حضور بیشتر بخش خصوصی در بازار عراق خاطرنشان کرد: طبیعی است که ما اگر بتوانیم با حمایت از بخش خصوصی آنها را به حضور در میادین اقتصادی عراق تشویق و ترغیب کنیم گام بسیار جدی و مثبتی را در راستای افزایش حجم تبادلات تجاری با عراق برداشته‌ایم. شرکت‌های بزرگی که توانمندی سرمایه گذاری و تبادلات حجم بالا را دارند می‌تواند کمک شایانی به موضوع گسترش همکاری‌های تهران بغداد باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید