از اشتباهات فاحش داوری تا سازماندهی ضعیف

  • ورزشی
  • یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۷
    کد خبر :565336

رقابتهای انتخابی تیم ملی کاراته در حالی با اعلام ترکیب نهایی نفرات اعزامی به تاشکند به پایان رسید که تنها نکته مثبت مسابقات سطح فنی بالای کاراته کاها بود.

شانزدهمین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی آسیا روزهای پایانی دیماه به میزبانی ازبکستان در تاشکند برگزار می‌شود. بر اساس اعلام اتحادیه کاراته آسیا، کلیه کشورهای شرکت کننده می‌بایست تا بامداد ۹ تیرماه ترکیب نهایی خود را روی سایت مسابقات ثبت کنند.

برهمین اساس روز گذشته آخرین مرحله از رقابتهای انتخابی با حضور ۱۳ کاراته کا در سه وزن انفرادی و کومیته تیمی برگزار شد و در نهایت هم ترکیب نهایی تیم ملی از سوی کادر فنی اعلام شد.

اما سطح فنی بالا و مبارزات دیدنی و جذاب مدعیان حضور در ترکیب اصلی تیم ملی نقطه مثبت و برجسته این مسابقات بود. در بخش کومیته تیمی حرف اول را جوانانی زدند که در آینده از آنها بیشتر خواهیم شنید. آشوری، بهمنی، نیکوهمت و صداقت مبارزات بسیار خوبی را به تصویر کشیدند که در نهایت دارنده مدال طلای جوانان جهان به ترکیب اصلی رسید.

با رسیدن صداقت به ترکیب کومیته تیمی و حضور نفراتی چون پورشیب، گنج زاده، آسیابری، خدابخشی، قراری زاده و اباذری شاهد حضور ۵ نسل متفاوت در این تیم هستیم که خود جای تحسین برای کادر فنی دارد که با اعتماد به جوانان و اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا، در کنار کسب سهمیه نیم نگاهی به آینده کاراته ایران دارند.

به گزارش مهر،در بخش انفرادی هم تقریباً همین شرایط حاکم بود. رضا روشن بعد از چهار سال دوری یکبار دیگر خود را به ترکیب ثابت تیم ملی رساند. دهقان زاده هر چند در سوپر لیگ مبارزات خوبی به نمایش گذاشته بود، ولی برای رسیدن به تیم ملی باید بیشتر تمرین کند. در وزن ۶۷- کیلوگرم مهدیزاده بهترین بود و مبارزات خوبی به نمایش گذاشت. او درفشی پور را به خوبی شکست داد و برابر سیدعلی کریمی جوان و با آتیه باخت ۶ بر صفر با با نتیجه ۷ بر ۶ عوض کرد.

اما بزرگترین چالش کادر فنی در وزن ۸۴- کیلوگرم بود. مبارزه پورشیب و قراری زاده بارها و بارها تکرار شد تا در نهایت پورشیب برنده و قراری زاده ناراضی از قضاوت داوران از تاتامی خارج شدند.

در واقع یکی از نکات منفی رقابتهای انتخابی قضاوت پر اشتباه داوران بود که صدای کادر فنی را نیز درآورد. کمیته داوران، از برخی داوران بین المللی برای قضاوت این مسابقات دعوت بعمل آورده بود، ولی این نفرات نیز نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند.

نکته دیگر سازماندهی ضعیف مسابقات از سوی سرپرست دبیری فدراسیون بود. وحید مؤمنی مدتها مسئول سازمان لیگ بود و این مسابقات را به خوبی برگزار می‌کرد، ولی گویا وی هنوز در فضای لیگ است و به تفاوت‌های فاحش رقابتهای انتخابی با لیگ آشنایی پیدا نکرده است. حضور افراد متفرقه کنار تاتامی، مشخص نبودن جایگاه میهمانان، پیشکسوتان، مسئولان فدراسیون، داوران و شلوغی اطراف تاتامی و… از همین دست مشکلات بود که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

در پایان باید عنوان کنیم تیمی که توسط شهرام هروی با استفاده از تمام پتانسیل کاراته ایران برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا فراهم کرده، یکی از بهترین تیم‌های چند سال اخیر کاراته ایران است که می‌تواند با موفقیت در تاشکند مسیر کسب سهمیه را برای خود هموار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید