بازتاب در گفتوگو با مازنی نقش حاکمیت در ارتقاء فرهنگ حجاب را بررسی کرد؛

بد حجابی از آثار بی توجهی به مسائلی چون عدالت و فرهنگ است

    کد خبر :56506

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است حاکمیت باید در مقوله حجاب نقش هدایتگر غیر مستقیم را داشته باشد و ورود مستقیم به این حوزه ها بخصوص اگر از موضع قدرت باشد خیلی جواب نمی دهد.
حجت الاسلام مازنی عضو کسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار بازتاب پیرامون نقش دولت در ارتقا فرهنگ حجاب و عفاف گفت: شهید مطهری می فرمایند حجاب به مفهوم پرده است و زمانی که گفته می شود حجاب، یعنی زنان باید پرده نشین باشند از همین رو در اسلام ستر (پوشش) مطرح است که من خواهش دارم در این خصوص کار فرهنگی و تربیتی صورت بگیرد تا واژه ای که اسلام مطرح کرده و نوع پوششی که کرامت و عزت زنان را حفظ می‌کند در جامعه نهادینه گردد البته برای مردان نیز مقداری از همین پوشش نیز واجب و لازم است.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسی که آیا حجاب باید در خط مقدم مسائل فرهنگی نظام قرار بگیرد گفت: باوجودی که معتقدم این موضوع یکی از مسائل مهم در جامعه ایرانی- اسلامی هست که در جایگاه خودش مهم و قابل توجه است اما بر این باور نیستم که باید در خط مقدم مسائل فرهنگی نظام قرار بگیرد.
عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص حساسیت های موجود در جامعه نسبت به مقوله حجاب و حواشی آن مثل حضور زنان در ورزشگاه ها یا حریم خصوصی و حضور نیروهای امنیتی در مکان های عمومی به نام ارشاد ولی مختص به کنترل حجاب و پوشش، گفت: یکی از دلایل حساسیت ها بدلیل در معرض مشاهده بودن این مقوله است و چون جامعه آن را می‌بیند و نسبت به آن بطور طبیعی یک حساست مذهبی، فرهنگی دینی و تاریخی دارد بنابراین زمینه بروز این حساسیت بیشتر فراهم می شود.
مازنی در ادامه تصریح کرد: اما اگر هم معایبی در بحث پوشش باشد اینها مربوط به لایه های ظاهری و آثار یک سری مسائل مهمتر هست، مثل کوه یخی که بخش اعظم آن در زیر آب ها پنهان است و ما فقط جزئی از آن که بیرون است را مشاهده می کنیم. در جامعه مسائل مهمتری است که آن معایب در پوشش از آثار عدم توجه به آنها می تواند باشد مثل شرایطی که از نظر نیروهای متدین می توانست مطلوبتر از این باشد از جمله بحث عدالت و حوزه فرهنگ بطور کلی و اهمیت به نهاد خانواده یا بحث آزادی به مفهوم اختیار افراد در انتخاب سبک زندگی و نه تحمیل آن که اگر تحمیل شود نتیجه آن نفاق و دوگانگی در زندگی می شود، در جایی با یک لباس ظاهر می شوند و جایی دیگر با شکلی دیگر.
وی تاکید کرد: اگر مسائل مهمی چون آزادی انسان مورد توجه قرار بگیرد آنوقت آن نقص های ظاهری که اشاره کردم دیگر پیدا نخواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که دولت چه نقشی برای فرهنگ سازی در حوزه حجاب و عفاف می تواند داشته باشد اظهار داشت: دولت اگر به مفهوم حاکمیت باشد که شامل صدا و سیما، قوه مجریه و تمام دستگاه هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی نقش دارند هم می شود، می توانند نقش هدایتگر غیرمستقیم را داشته باشند چرا که ورود مستقیم در این حوزه ها خیلی جواب نمی دهد به ویژه اگر ورود از موضع قدرت باشد.
وی در انتها با اشاره به اینکه من طرف صحبتم بیشتر مجموعه های فرهنگی جامعه و کسانی است که می خواهند برای مردم نسخه های فرهنگی بپیچند تاکید کرد: طبع جامعه نسخه های تحمیلی را نمی پذیرد از همین رو ممکن است در مقابل چنین رویه ای، از خود مقاومت نشان دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید