اعترافات متهم تازه دستگیر شده علیه متهم دوم پرونده

    کد خبر :56498

به گفته نماینده دادستان، علیرضا زیباحالت‌منفرد متهم تازه پرونده نفتی، اعترافات و اظهاراتی داشته که خلاف ادعاهای متهم ردیف دوم پرونده است

مهدی شمس در سومین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب گفت: بحث پرداخت و فروش نقشی نداشتم. من در حمل و تحویل بار نقش داشتم. من نمایندگی بودم. فال بدون اجازه فروش کرده است.

شمس در پاسخ به سوال قاضی مقیسه که آیا بابت این موضوع شکایت می‌کردید؟ گفت: شکایت کردم.

قاضی پرسید آن زمان که آزاد بودید شکایت می‌کردید که متهم در جواب گفت: شکایت کرده ام و اسنادش هم موجود است. من در کلاهبرداری و «ال سی» هیچ نقشی نداشتم. در محکمه قبلی اصلا به حرف‌های من توجهی نشد که امیدوارم در این دادگاه توجه شود.

متهم درباره ورود زنجانی به مجموعه نفت اظهار کرد: علم و اطلاع من در آن زمان از خرید هواپیما، بیشتر نبوده و پول هواپیماها نیز قبل از سال 91 پرداخت شده است. در اینجا وحدتِ قصدی وجود نداشته و واقعا سعی کردم به کشور کمک کنم. زنجانی برای مذاکره با مسئولان نفت به لوزان می‌رود و اصلا من حضور نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال قاضی که آیا شما فقط در مالزی حضور داشتید؟ گفت: بحث مالزی که چیز دیگری است و برای خرید هواپیما رفته بودم. 14 اردیبهشت سال 91 حساب‌های شرکت «اچ کی» وابسته به نیکو در بانک «اف.آی.آی.بی» افتتاح می‌شود. این حساب‌ها توسط شرکت «اس.سی.تی بنکرز» افتتاح شده که در ایران و قابل ارزیابی بوده است.

وی گفت: وظیفه راستی‌آزمایی، وظیفه خود آقایان بوده است. حتما یک امکاناتی داشته که این کار را انجام دادند. حتی چند روز پیش شنیدم که شراکت بانک ملت با زنجانی به توصیه بانک مرکزی بوده است.

شمس افزود: در اینجا آب از سرچشمه گل‌آلود است زیرا هیچ‌گونه امکان‌سنجی برای فروش نفت و سایر موارد انجام نمی‌شود. چهارم خرداد سال 91 اولین پرداخت هنگفت به دستور بانک مرکزی انجام می‌شود. دو ماه پس از جلسه لوزان سوییس یعنی دوم خرداد 91 و دو هفته پس از افتتاح حساب نزد «اف.آی.آی.بی» و چند روز پس از فروش اولین محموله نفتی، با توجه به توصیه «ک. د» برای حل نیکو با صندق بازنشستکی نفت، جلسه ای در این خصوص در دفتر «الف.د» تشکیل می‌شود و من هم بابت خرید کشتی به آنجا رفتم.

قاضی مقیسه گفت: شخص شما زنجانی را به جلسه بردید. همه جلسات و روند کار درباره فروش و خارج کردن نفت بوده و اصلا بحث خرید هواپیما و کشتی نبوده است.

شمس گفت: حتی اگر من معرفی کرده باشم، تاریخ‌های ورود زنجانی به مجموعه نفت به قبل از این تاریخ بازمی‌گردد. اصلاً در آن جلسه بحث نفت نبود.

متهم در پاسخ به قاضی که بحث پیش پرداخت فروش نفت مطرح بوده است گفت: من برای فروش کشتی «ال.پی.جی» به جلسه رفتم.

قاضی گفت: برای فروش کشتی بوده یا هواپیما؟

متهم گفت: برای فروش کشتی ال پی جی بوده است.

قاضی مقیسه تأکید کرد: قطعا این طور نبوده است.

نماینده دادستان هم از متهم پرسید: سرنوشت محموله‌ای که به خانم «یو» دادند چه شد؟

شمس گفت: یک محموله برگشت خورد.

نماینده دادستان گفت: چند روز قبل از زیباحالت‌منفرد تحقیق شده و می‌گفت شمس مکرر زنگ می‌زد که چکار هستی که این محموله شرکت نفت برگردد. اگر نقش نداشتید چطور این جمله را به منفرد گفتید که این محموله برای زنجانی است و چرا می‌خواهی به شرکت نفت بازگردد. «س.ج» هم در اظهارات خود گفته که تمام محموله‌های نفتی را غیر از یک یا دو مورد به شخص مهدی شمس تحویل داده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید