سازمان ملل: اگر تحقیقات بین المللی در خصوص قتل خاشقچی انجام نشود، ترکیه می‌تواند پرونده را در دست بگیرد

    کد خبر :564855

«اگنس کالامارد» (Agnes Callamard) گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی اعلام کرد که هیچ تماس تلفنی از عربستان مبنی بر همکاری یا کمک در تحقیقات در خصوص پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار کشته شده عربستانی در استانبول ترکیه دریافت نکرده است.

کالامارد جمعه شب این سخنان را در گفت و گوی ویژه با روزنامه “الشرق” قطر بیان کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی اضافه کرد: مسئولان سعودی از گزارش‌ها درباره قتل خاشقچی و واکنش‌ها نسبت به این موضوع ناخرسند هستند.

کالامارد گفت، وی آمادگی دارد با مسئولان سعودی برای اجرای عدالت و ارائه راه کارهای حقوقی در خصوص این پرونده گفت و گو کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که تحقیقات بین المللی در خصوص قتل خاشقچی انجام نگیرد، راه‌هایی برای حل موضوع وجود دارد گفت؛ نخست آنکه ترکیه کار بررسی این پرونده را که درباره آن اطلاعات فراوانی دارد، در دست گیرد.

کالامارد دومین راه حل را متوسل شدن خانواده و همکاران خاشقچی در آمریکا به دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده و یا اقدام بین المللی علیه عاملان این جنایت دانست.

وی در باره تاریخ نشست کشورهای اعضای سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش کمیته حقوق بشر در خصوص پرونده قتل خاشقچی گفت: این موضوع شاید در سطح منطقه‌ای یا در چارچوب دو جانبه انجام شود، همچنین ممکن است سازمان ملل هفته آینده اقدامات ضروری را در این باره اتخاذ کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اضافه کرد: این جنایت یک موضوع داخلی نیست که براساس آن دستگاه قضایی آن کشور اظهار نظر کند، بلکه یک جنایت بین المللی است که یک کمیته حقیقت یاب جهانی نیاز دارد.

کالامارد از کشورهای حاضر در نشست گروه ۲۰ در ژاپن خواست، عربستان را زیر فشار قرار دهند تا به قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی متعهد باشد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مجازات‌های فردی را به تنهایی در این پرونده دلخراش و ددمنشانه کافی ندانست.

کالامارد هفته گذشته نیز در گزارشی رهبران عربستان از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول اصلی قتل این روزنامه نگار دانست.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین گفته بود: در “تحقیقات رسمی عربستان درباره خاشقچی به موضوع آمران قتل اشاره‌ای نشده، مظنونین مهم آن را نادیده گرفته و زنجیره مسئولان ارشد سعودی را به حاشیه رانده است.”

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان درباره بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید