هوک همزمان با نشست برجامی وین: شرکت‌های اروپایی یا با آمریکا تجارت کنند یا با ایران

    کد خبر :564782

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همزمان با برگزاری نشست برجامی در وین گفت: گفت: شرکت‌های اروپایی یک گزینه دارند یا با ایالات متحده تجارت کنند یا با ایران.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز جمعه همزمان با برگزاری دوازهمین نشست مشترک کمیسیون برجام با حضور ایران و دیگر طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای گفت: شرکت‌های اروپایی یک گزینه دارند یا با ایالات متحده تجارت کنند یا با ایران.

وی با بیان اینکه آمریکا خواهان تغییر رفتار ایران و نه تغییر رژیم آن است گفت: ما تحریم‌ها بر ایران را تشدید می‌کنیم تا تصمیم بگیرد یک کشور نرمال شود. ما در تلاش هستیم از دسترسی ایران به درآمد نفتی 50 میلیارد دلاری جلوگیری کنیم.

هوک که در لندن به سر می‌برد در ادامه تاکید کرد: ما هر گونه واردات نفت خام ایران را تحریم خواهیم کرد…هم اکنون هیچ معافیت تحریمی برای نفت ایران وجود ندارد.

وی افزود: ما هر گونه خرید غیرقانونی نفت خام ایران تحریم می‌کنیم.

رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین دیروز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما سیاست هویج را نیز داشتیم و پیشنهادات زیادی دادیم. یکسال پیش وزیر خارجه پامپئو سیاست خارجی جدید ما را به ایران ارائه داد. شفاف به ایران گفتیم که اگر مثل یک دولت عادی و نه جنبشی و انقلابی عمل کند، تمام تحریم‌ها را بر می‎داریم؛ تمام تحریم‌هایی که 40 سال است اعمال می‌شود.»

ادعاهای تکراری هوک در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان 1+4 و ایران روز جمعه در حالی پشت میز مذاکره قرار گرفته اند که ایران بدلیل رفتارهای قانونی و سنجیده اش در ابعاد سیاسی،نظامی و امنیتی، ابتکار عمل اصلی را در اختیار داشته و اروپا وآمریکای خارج شده از برجام و متحدین منطقه ای ان نیز نتوانسته اند با اجرای شوهای سیاسی،دیپلماتیک، نظامی و متهم سازی، موفقیتی در وادار سازی ایران به پذیرش درخواستهای غیر قانونی خود کسب کنند.

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی به ایران اطمینان دادند که اجازه نخواهند داد حقوق قانونی ایران در بخشهای مختلف بدلیل نقض عهد آمریکا تضییع شود و از این رو جمهوری اسلامی نیز با خویشتنداری ترجیح داد به جای خروج از برجام همچنان به دیپلماسی فرصت بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید