در اولین مناظره دموکرات‌ها چه گذشت؟از فحش به ترامپ تا وعده بازگشت به برجام

    کد خبر :564703

اولین مناظره ۱۰ نامزد حزب دموکرات در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت فلوریدا برگزار شد.

اولین مرحله مناظره تلویزیونی 10 کاندید حزب دموکرات درمرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شهر میامی ایالت فلوریدا چهارشنبه شب برگزار شد. مناظره تلویزیونی سایر کاندیداهای حزب دموکرات نیز شامگاه پنجشنبه برگزار شد. تعیین نامزد اصلی حزب دموکرات برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سال 2020 حدود یک سال دیگر صورت می‌گیرد.

اختلاف عمده بین نامزدهای حزب دموکرات در این مناظره تلویزیونی بر سر نحوه و راهکار پیروزی بر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بوده است.

سایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز پنجشنبه ششم تیر با انتشار گزارشی به نخستین مناظره تلویزیونی کاندیدهای حزب دموکرات آمریکا پرداخته است.

10 کاندید، پنج مجری تلویزیونی و 60 ثانیه زمان برای پاسخ دادن به هر پرسش. کمتر از یک سال و نیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا زمان باقی است. در چنین شرایطی، ده کاندید حزب دموکرات در نخستین “دوئل تلویزیونی” به پرسش‌های برگزار کنندگان این مناظره پاسخ دادند.

این در حالی است که تا کنون بیش از 20 عضو حزب دموکرات خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی کاندید کرده‌اند.

نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات مسائل گوناگونی را شامل می‌شد. از مسائل اقتصادی گرفته تا بیمه درمانی، مهاجرت، مناقشه با ایران، سیاست‌های تسلیحاتی و همچنین مسائل زیست محیطی و تغییرات اقلیمی.

نگاه‌ها عمدتا متوجه الیزابت وارن، سناتور ماساچوست بود. او از افزایش نابرابری‌های اجتماعی در آمریکا انتقاد کرده و به مسائل مربوط به بهداشت و درمان پرداخته است. او در این مناظره تلویزیونی از جمله گفت: «وضعیت صنعت داروسازی عالی است. اما نه برای کسانی که ناگزیرند هزینه خرید دارو و درمان را بپردازند.»

“تاگس‌شاو” در گزارش خود اعلام کرده است که الیزابت وارن در نظرسنجی پس از برگزاری این مناظره در قیاس با سایر کاندیداها موفق‌تر بوده است.

هر 10 کاندید حزب دموکرات در این مناظره در یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن اینکه سیاست دولت ترامپ به سود صاحبان ثروت و به زیان مردم و شاغلان است. همه کاندیداها تاکید داشتند که در صورت پیروزی خود در انتخابات، فعالیت‌های خود را بر محور خدمت به مردم تنظیم خواهند کرد.

بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک و یکی از کاندیداها گفته است: «این مبارزه برای نجات قلب و روح حزب ماست.» او در ادامه سخنان خود گفته است که حزب دموکرات، حزب مردم شاغل آمریکاست.

دی‌بلازیو در این مناظره گفت: «آری، ما خواستار وضع 70 درصد مالیات برای ثروتمندان هستیم و می‌خواهیم دانشگاه‌ها را برای همگان رایگان کنیم.»

الیزابت وارن کسی است که خواستار برخورد با شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک و آمازون است. این در حالی است که سایر کاندیداهای حزب دموکرات نسبت به این موضوع، رویکردی متفاوت دارند.

حتی بر سر بیمه درمانی خصوصی و دولتی نیز بین کاندیداها تفاوت‌های بسیاری مشاهده می‌شود. از سوی دیگر پاسخ کاندیداها به این پرسش که آیا باید بر نقش بیشتر دولت تاکید ورزید یا از حضور دولت در جامعه کاست، نیز بسیار متفاوت بود.

درباره پرسش‌های ناظر بر تغییرات اقلیمی نیز کاندیداها اختلاف نظر داشتند. برخی خواستار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها شده بودند و برخی دیگر خواستار در نظر گرفتن مشوق‌ها.

به نظر می‌رسد که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 موضوع مهاجران اهمیت خاصی داشته باشد. وضعیت نابسامان حاکم بر مرزهای مشترک آمریکا و مکزیک از جمله موضوعاتی بود که در مناظره تلویزیونی روز چهارشنبه 26 ژوئن مطرح شد.

جولیان کاسترو برای حل موضوع مهاجرت گفت: «ما نیاز به اجرای طرح مارشال برای کشورهای هندوراس، گواتمالا و السالوادور داریم.» به باور او، اجرای چنین سیاستی می‌تواند امنیت و امکان اشتغال را برای مردم این کشورها فراهم سازد.

تولسی گبرد، نماینده دموکرات حوزه انتخابیه هاوایی از جمله کسانی بود که در مناظره تلویزیونی به موضوع ایران پرداخت.

گبرد گفت: «هر آمریکایی باید برخیزد و بگوید که ما خواستار جنگ با ایران نیستیم. ما باید به توافق هسته‌ای پایبند بمانیم و برای بهبود و تصحیح آن مذاکره کنیم.»

موضوع توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نیز در این مناظره مطرح شد. نه نفر از 10 شرکت‌کننده گفتند که در صورت پیروزی به توافق هسته‌ای باز خواهند گشت. همچنین گزارش “تاگس‌شاو” از مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات حکایت از اتفاق نظر آن‌ها بر سر ممانعت از وقوع جنگ با ایران دارد.

دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری نسبت به نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات واکنش نشان داد.

ترامپ در این پست توییتری این مناظره را “کسل کننده” ارزیابی کرده و بروز مشکل فنی در میکرون شرکت کنندگان دو شبکه “ان‌بی‌سی نیوز” و “ام‌اس‌ان‌بی‌سی” را غیرحرفه‌ای و “شرم‌آور” خوانده است. او این دو شبکه را متهم به انتشار اخبار کذب و جعلی کرده است.

اما در مرحله دوم که پنجشنبه شب برگزار شد جو بایدن، سیاستمدار 76 ساله حزب دموکرات آمریکا و معاون باراک اوباما، در مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات با حملات لفظی شدید رقیبان خود روبه‌رو شد.

اریک سوالول، نامزد 38 ساله‌ی حزب دموکرات در سخنان خود از جو بایدن 76 ساله خواست کار را به دیگران و جوانان بسپارد.

سناتور رنگین پوست ایالت کالیفرنیا، کامالا هریس، از اظهارات جو بایدن در سال‌های دهه 70 قرن گذشته درباره تفکیک نژادی انتقاد کرد. بایدن به دفاع از خود برخاست و گفت که هرگز به ستایش از نژادپرستان نپرداخته است.

جو بایدن اخیرا در یک نشست انتخاباتی برای گرد‌آوری کمک‌های مالی گفته بود که در اوایل فعالیت سیاسی خود حتی با دو نماینده کنگره که خواستار تفکیک نژادی بودند، به‌رغم داشتن اختلافات نظری، همکاری کرده است. هدف بایدن از اشاره به این موضوع آن بود که نشان دهد، همکاری‌های فراحزبی برای او بسیار مهم است. او بر آن بود که نشان دهد برای حل مشکلات از همکاری با مخالفان نیز ابایی ندارد.

این اظهارات بر خلاف تصور و انگیزه او، انتقادهای زیادی در پی داشت. کامالا هریس از عملکرد بایدن در سال‌های دهه 70 قرن گذشته انتقاد کرده است.

در آن هنگام طرح “busing” برای هم‌پیوندی شاگردان رنگین‌پوست پیش بینی شده بود. بر اساس این طرح قرار بود که شاگردان سیاه‌پوست برای تحصیل با اتوبوس به مدارس خارج از محیط زندگی خود منتقل شوند تا هم‌پیوندی نژادی در آمریکا تسهیل شود.

لحن شرکت کنندگان در مناظره تلویزیونی دوم کاندیداهای حزب دموکرات در قیاس با مناظره گروه نخست شدیدتر بود. حتی انتقاد از دونالد ترامپ نیز در مناظره دوم شدیدتر از مناظره روز چهارشنبه کاندیداهای حزب دموکرات بود.

به گزارش تسنیم ،بیشترین میزان انتقاد علیه دونالد ترامپ از سوی برنی سندرز و جو بایدن بیان شد. بایدن در مناظره تلویزیونی گفت: «ترامپ ما را در وضعیت بسیار بدی قرار داده است.» بایدن به توزیع ناعادلانه ثروت و درآمد در آمریکا اشاره کرد و عنوان نمود که ترامپ معتقد است که این بازار بورس وال‌استریت است که آمریکا را ساخته است. در حالی که این مردم آمریکا و اقشار متوسط این جامعه هستند که آمریکا را ساخته‌اند. برنی سندرز نیز دونالد ترامپ را دروغگو و نژادپرست نامید.

تا کنون 25 نفر از اعضای حزب دموکرات خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 کاندید کرده‌اند. حزب دموکرات در جولای 2020نامزد اصلی خود برای شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید