راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عضلانی در سفر حج

    کد خبر :564509

یکی از معضلات رایج بین زائران حج، وجود مشکلات عضلانی و فیزیکی بدن است؛ با توجه به اینکه متوسط سن زائران بالای ۵۰ سال است که مستعد درد‌های عضلانی هستند، باید به برخی نکات برای پیشگیری توجه داشته باشد.

از معضلات رایج زائران حج تمتع، ضرب دیدگی‌ و پیچ خوردگی پا و شکستگی‌های استخوانی است. این موارد به دلایلی مانند لیز خوردن در حمام، وان و یا اماکن دیگر، سقوط از پله برقی یا تپه‌های معمولی، فشار جمعیت در رمی جمرات یا تراکم‌های دیگر و تصادفات و سوانح رانندگی رخ می‌دهد.

با توجه به اینکه متوسط سن زائران بالای ۵۰ سال است و در این میان افراد مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز‌های مختلف حضور دارند که مستعد درد‌های عضلانی هستند، به زوار حج پیشنهاد می‌شود، از پیاده‌روی‌های بی مورد اجتناب کنند و در تراکم‌های جمعیتی و رفتن به بلندی‌ به منظور جمع کردن سنگ ریزه برای رمی جمرات و یا بالا رفتن از جبل الرحمه، مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

به گزارش بهداشت نیوز؛همچنین این افراد برای مراقبت از دنده‌ها در زمان طواف باید دست‌ها را به حالت قنوت حایل سینه و پهلو‌های خود کرده و در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیز دست‌ها را به نرده پله‌ها تکیه دهند.

حجاج باید از برداشتن بار و سلاح‌های سنگین خودداری و به میزان کافی شیر و مواد لبنی مصرف کنند؛ همچنین پیشنهاد می‌شود کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، پیش از اعزام جهت درمان خود اقدام کنند؛ اگر حجاج عضلات خود را قبل از سفر پیاده‌روی عادت دهند، در پیاده‌روی‌های طواف، سعی بین صفا و مروه و رمی جمرات عضلات زود خسته و دردناک نمی‌شوند.

در سال‌های گذشته افرادی بودند که به دلیل استفاده نامناسب از توالت فرنگی مانند (نشستن بر بالای توالت‌های فرنگی به شیوه توالت ایرانی) دچار لیز خوردگی و آسیب‌های جدی نظیر شکستگی لگن و نیز ضربه به سر شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید