آیا ظریف برای خروج از کشور دچار مشکل میشود؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ ۸:۵۳
    کد خبر :564027

فلاحت پیشه ادامه داد: هم اکنون پرونده ایران دیگر ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نیست که آمریکا بخواهد آن بند تحریم دیپلماتیک را علیه ایران در قالب جهانی به اجرا درآورد.

خبر سیاسی مهم روزهای اخیر این بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران را امضا کرد. بعد از مقامات دولت او اعلام کردند «محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در لیست تحریم های جدید امریکا قرار خواهد گرفت و ظریف نیز شامل دور جدید تحریم ها خواهد بود».

یک مقام عالیرتبه در وزارت امورخارجه گفته «اگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم شود، ویزا دریافت نخواهد کرد.»
بعید نیست که آمریکا برای ظریف ویزا صادر نکند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف در فهرست تحریم های آمریکا و عدم صدور ویزا برای حضور او در سازمان ملل گفت: آمریکایی ها تا به حال خلاف مقررات و معاهدات بین المللی در حوزه های مختلف عمل کردند. بعید نیست که چنین کاری را انجام دهند.
معاهده مقر چیست؟

وی افزود: آمریکایی ها براساس معاهده «مقر» یک تعهدی به تمام کشورهای دنیا دارند. کشورهای جهان بعد از جنگ جهانی دوم در قالب معاهده «مقر» آمریکا را منع کردند از اینکه تصمیمات ملی خودش را بر رفت و آمد دیپلمات ها به سازمان ملل حاکم کند. بر اساس این معاهده سیاستمداران و سفرای کشورهای مخالف آمریکا از این حق برخوردارند تا در مقر سازمان ملل متحد حضور داشته باشند و به فعالیت های دیپلماتیک خودشان ادامه دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری کلینتون، بوش پسر و اوباما نمونه هایی بود که آمریکا برای صدور ویزا برخی اعضای هیأت های عالی رتبه ایرانی مشکل ایجاد می کرد اما آن موارد موضوع عمده ای شبیه تحریم نبودند.
واکنش ایران در مقابل عدم صدور ویزای برای ظریف چه می تواند باشد؟

وی افزود: اگر آمریکا از صدور ویزا برای حضور آقای محمدجواد ظریف در سازمان ملل خودداری کند، جمهوری اسلامی باید حتما در قالب معاهده «مقر» شکایت و کاری کند تا دیگر چنین ظلم و نقض آشکار معاهدات بین المللی علیه مقامات ایرانی صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه درباره احتمال اعمال نفوذ آمریکا بر اروپایی ها با هدف منع صدور ویزا برای ظریف گفت: تحریم دیپلماتیک یکی از بندهای 15 گانه ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است. پیش از برجام، واشنگتن و لندن به ویژه بعد از تسخیر سفارت انگلیس در تهران دنبال اعمال تحریم دیپلماتیک ایران بودند اما خواسته آنها هیچ گاه عملیاتی نشد تا آنکه برجام مورد توافق قرار گرفت.
اروپا با آمریکا در تحریم دیپلماتیک ایران همراهی نمی کند

فلاحت پیشه ادامه داد: هم اکنون پرونده ایران دیگر ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نیست که آمریکا بخواهد آن بند تحریم دیپلماتیک را علیه ایران در قالب جهانی به اجرا درآورد. از لحاظ مناسبات ایران و اروپا نیز این کار در مقطع کنونی به اجرا در نخواهد آمد چون اروپایی ها بیشتر تلاش دارند فضای دیپلماسی را با ایران حفظ کنند بنابراین نه تنها با آمریکا همراه نمی شوند بلکه موج انتقادهی هم علیه آمریکا شکل خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید