مقام فرانسوی: اروپا در تلاش برای میانجیگری بین آمریکا و ایران است؛ واشنگتن هیچ علاقه‌ای به پیشبرد مذاکره با تهران نشان نداده

    کد خبر :563985

یک مقام فرانسوی اعلام کرد، علیرغم تاکید دونالد ترامپ درباره اینکه او مایل به مذاکره با ایران است اما آمریکا علاقه‌ای به پیشبرد مذاکره با ایران نشان نداده است.

یک منبع وزارت دفاع فرانسه که نامش فاش نشده، به یک رسانه آمریکایی گفته است که کشورهای اروپایی در تلاش برای میانجیگری بین آمریکا و ایران هستند، اما با وجود تأکید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمایل او برای نشستن بر سر میز مذاکره با ایران، واشنگتن علاقه‌ای به در پیش گرفتن مذاکره با ایران ندارد و هیچ سیگنالی درباره این موضوع نشان نداده است.

این منبع فرانسوی در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» اعلام کرد، مقام‌های این کشور در کنار دیگر اروپایی‌ها به جستجو برای رسیدن به راهی به منظور کاستن از تنش‌ها بین آمریکا و ایران ادامه می‌دهند اما پاریس «هیچ نشانه‌ای» درباره اینکه آمریکا علاقه‌ای به مذاکره داشته باشد، ندیده است.

سی‌ان‌ان از این مقام فرانسوی سوال کرده است، آیا فرانسه به ائتلاف ضد ایرانی که دولت «دونالد ترامپ» خواهان ایجاد آن است، ملحق می‌شود؟

به گفته این مقام فرانسوی هر چند پاریس و واشنگتن «متحدان خوب» هم هستند اما دولت فرانسه «به طور خودکار» از مواضع آمریکا در قبال ایران پیروی نخواهد کرد. این مقام دولت فرانسه تصریح کرد: «ما اهداف مختص به خودمان را داریم، منافع خاص خودمان را».

بنا بر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، این رسانه آمریکایی به کاخ سفید برای اظهارنظر درباره اظهارات این منبع فرانسوی رجوع کرده اما کاخ سفید از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده است.

به روایت این شبکه آمریکایی، «اینطور به نظر می‌رسد که مارک اسپر سرپرست وزارت دفاع آمریکا در حاشیه نشست امروز چهارشنبه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل نگرانی‌های فرانسه (در رابطه با ایران) را از فلورنس پارلی وزیر دفاع این کشور خواهد شنید».

به گزارش فارس، سی‌ان‌ان با اشاره به حضور نیروها و تجهیزات فرانسوی در منطقه خلیج فارس و انجام ماموریت‌های مشترک با آمریکا در منطقه، از این منبع فرانسوی سوال کرد، در صورت درگیری بین آمریکا و ایران در خلیج فارس، آیا همکاری‌های فرانسه با آمریکا ادامه خواهد یافت؟

این منبع دفاعی فرانسوی در جواب به این سوال به این حرف بسنده کرده است: «ما هنوز به این مرحله وارد نشده‌ایم».

سی‌ان‌ان در حالی اظهارات منبع فرانسوی را منتشر کرده که پیشتر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از تلاش‌ها برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در قبال تحولات منطقه خبر داده بود. ماکرون در یک مصاحبه گفت: «هنگام صحبت با همتای آمریکایی در نشست جی -۲۰ از او می‌خواهم به هدف تضمین امنیت عمومی منطقه‌ای راه حل سازنده‌ای بیابد.» (جزئیات بیشتر)

شبکه سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود ادعا کرده که «اطلاعاتی که در اختیار خبرنگاران از بریتانیا و آمریکا قرار گرفته، نشان می‌دهد که از نظر سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه پهپاد آمریکایی سرنگون شده توسط ایران (گلوبال هاوک) حریم هوایی ایران را نقض نکرده بود».

این ادعا در حالی مطرح شده که مقام‌های نظامی و سیاسی ایران ضمن انتشار فیلم‌ها و نقشه‌های مستند از خط پروازی گلوبال هاوک، نقض حریم هوایی ایران توسط این پهپاد متجاوز را آشکار کرده‌اند. روز گذشته روسیه نیز اعلام کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد این پهپاد واقعا وارد حریم هوایی ایران شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید