ظریف خطاب به ترامپ: نگران 150 نفر بودید؟ چند نسل را با سلاح هسته‌ای کشتید؟

    کد خبر :563176

وزیر امور خارجه در همایشی در بین قربانیان سلاح‌های شیمیایی ضمن اشاره به یک ادعای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا از وی پرسید: «نگران 150 نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین بردید؟»

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری ها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در همایش نفس‌های سوخته در تجلیل از صبوری قربانیان سلاح‌های شیمیایی طی سخنانی گفت: شما سند زنده دفاع از انقلاب اسلامی هستید.

وی تصریح کرد: بزرگترین سرمایه و ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرتهای جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و نیروهای مسلح، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت است.

ظریف ادامه داد: کجاست «صدام» و کجاست «علی شیمیایی» و کسانی که علیه مردم ما جنایت کردند؟ ما سربلند ایستاده‌ایم و ما از صدقه سر شما سربلندیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: استفاده صدام از سلاح شیمیایی تقریبا از روزهای بعد از فتح خرمشهر بصورت مداوم از سوی ما که مسئولیت حضور در سازمان ملل را داشتیم به سازمان ملل گزارش می‌شد اما هیچ‌کدام از این جنایت‌ها باعث تحرک از سوی شورای امنیت نشد. شش بار دبیرکل وقت سازمان با فشار و اصرار ما و علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا هیات‌هایی را به ایران فرستاد و مصدومان شیمیایی ما را در بستر بیمارستان دیدند و گزارش‌های غیر قابل تردید درباره استفاده صدام از سلام شیمیایی ارائه دادند. همه این سبوعیت را دیدند ولی دریغ از یک جمله و کلمه!

محمدجواد ظریف تاکید کرد: کسانی می‌گویند سلاح شیمیایی خط قرمز ماست اما استفاده صدام از سلاح شیمیایی بدون هیچ هزینه‌ای اتفاق افتاد.

وی گفت: اگر آن روز جلوی صدام را گرفته بودید امروز داعش جرات نمی‌کرد از سلاح شیمیایی علیه مردم عراق و سوریه استفاده کند. امروز هم تلاش می‌کنند بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط نوکرانشان سرپوش بگذارند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از کشورهایی بودیم که به دستور رهبری به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و از اولین کشورهایی بودیم که مخازن شیمیایی خود را نابود کردیم. آمریکا از نابود کردن سلاح‌های شیمیایی امتناع می‌کند و رژیم صهیونیستی نیز از پیوستن به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی امتناع می‌کند.

ظریف همچنین در خصوص ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه به‌خاطر جان 150 نفر به ایران حمله نکرده پرسید: نگران 150 نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین بردید؟ ما هستیم که سردمدار مبارزه با این سلاح‌ها هستیم. ما هستیم که براساس دیدگاه شرعی خود هیچ‌وقت دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت.

وی افزود: تلاش می‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کردند را به پای میز محاکمه بکشانیم. وزارت خارجه افتخار دارد تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به عراق را به ۱۸ سال زندان محکوم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید