حقوق ۶۳ میلیونی مدیر ناکارآمد!

    کد خبر :563162

در شرایطی که یارانه نقدی ۴۵ هزارتومانی با تورم‌های سال‌های اخیر تنها درآمد مستمر برخی از مردم است و تحریم‌های ناعادلانه امریکا معیشت ملت را هدف قرار گرفته است و روز‌هایی پیش می‌آید که با پیروزی‌های غرور آفرین در عرصه دفاعی تنگنای معیشت کمی برای مردم قابل تحمل می‌شود، اما در مقابل، وقتی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از حقوق و دستمزد چند ده میلیونی برخی از مدیران ضعیف مجموعه تابعه پرده‌برداری می‌کند که تنها یکی از آن‌ها حقوق ماهانه اش در حدود ۶۳ میلیون تومان بوده است، بی‌شک بار روانی منفی برای افکار عمومی ایجاد می‌شود از این رو جای دارد در جنگ اقتصادی که قرار گرفته‌ایم دولت و قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی به سرعت با عوامل پرداخت و دریافت حقوق‌های نجومی برخورد قاطع کند.

در حالی که بعد از رسوایی حقوق‌های نجومی در سال ۹۵ مقرر بود سامانه حقوق و دستمزد مدیران دولتی عملیاتی شود، اما تاکنون این سامانه به اتمام نرسیده‌است. در این بین، مدیر جوان صندوق بازنشستگی کشوری، اقدام به انتشار لیست حقوق و دستمزد مدیران هلدینگ‌های تابعه صندوق کرد تا نشان دهد اگر قرار باشد کاری انجام شود، می‌توان آن کار را حتی تا فراهم آمدن زیر ساخت‌های لازم نیز به ساده‌ترین شکل ممکن انجام داد.
هزینه جاری ماهانه کشور به محدوده ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌است و حال آنکه گفته می‌شود عموم این هزینه مرتبط با حقوق و دستمزد است و بی‌شک ریخت و پاش‌های فراوانی در این رابطه انجام می‌گیرد، از این رو تعلل در رابطه با راه‌اندازی سامانه حقوق و دستمزد و نظام‌مند‌کردن پرداخت‌های حقوق و دستمزد ذیل سرفصل هزینه‌های جاری بودجه عمومی کشور از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که می‌توان تا فراهم‌آمدن زیر‌ساخت‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه به روش‌های ساده‌ای لیست حقوق و دستمزد مدیران و همچنین کارکنان بخش‌های دولتی و عمومی غیر‌دولتی را نشر عمومی داد.

۲ سال از ماجرای حقوق‌های نجومی می‌گذرد
سال ۹۵ که رسوایی فیش‌های نجومی برخی از مدیران دولتی در جامعه رخ داد و این حقوق‌ها و امتیاز‌ها تعجب افکار عمومی را در پی داشت، علی طیب‌نیا، وزیر وقت اقتصاد بخش دولتی را مساوی با حقوق نجومی، مازاد نیروی انسانی، سفر‌های خارجی، ناکارآمدی، رانت و… معرفی کرد، از این رو مقرر شد با راه‌اندازی سامانه‌ای حقوق و دستمزد مدیران اعم از بخش دولتی و عمومی و… در این سامانه انعکاس یابد.
هر چند که کار‌هایی دراین مدت برای راه اندازی سامانه مذکور انجام گرفته‌است، اما گویا در جریان بودجه سنواتی، وظیفه عملیاتی کردن سامانه مذکور از سازمان امور استخدامی کشور (ذیل نظر ریاست جمهوری) به خزانه‌داری کل کشور (ذیل وزارت اقتصاد) انتقال یافته است که این انتقال وظیفه با نقد‌هایی روبه‌رو شده‌است، زیرا بسیاری از دستگاه‌ها از خزانه‌داری بودجه دریافت نمی‌کنند و حال آنکه خزانه‌داری احاطه‌ای بر این بخش‌ها ندارد، به‌طور نمونه درآمد و هزینه‌های اختصاصی برخی از دستگا‌ه‌ها با مجوز مجلس سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که حتی دیوان محاسبات نیز نظارتی بر این دخل و خرج‌ها ندارد، حال چگونه خزانه‌داری کل کشور می‌تواند این بخش‌ها را ملزم به نشر اطلاعات حقوق و دستمزد مدیران کند، در عین حال باید توجه داشت که سازمان امور استخدامی کل کشور ذیل ریاست جمهوری است و می‌توانست در این رابطه مثمر‌ثمر‌تر عمل کند.
در این میان، باید توجه داشت که از سال ۹۵ تا کنون و در پی رسوایی حقوق‌های نجومی برخی از مدیران دولتی جامعه در انتظار عملیاتی‌شدن سامانه حقوق و دستمزد است و تازه مشخص نیست در جریان عملیاتی‌شدن این سامانه اطلاعات نشر عمومی یابد یا خیر، اما نتیجه هر چه که باشد، روز گذشته مدیر جوان صندوق بازنشستگی کشوری با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مستمری‌بگیر، با انتشار عمومی فیش حقوقی چند تن از مدیران هلدینگ‌های تابعه نشان داد که اگر قرار به شفاف‌سازی باشد در کمترین زمان و به ساده‌ترین روش ممکن و ابزار‌های متعدد دم‌دستی می‌توان این کار را انجام داد، اما به نظر می‌رسد بوروکراسی در حوزه مدیریتی بهانه‌ای شده‌است تا برخی از کار‌ها انجام نشود یا اینکه به بعد‌ها موکول شود.

مبارزه همگانی با فساد در هر سطحی
اصلاحات ساختاری اقتصاد ایران و توسعه شفافیت جزو موضوعات ملی است که در شرایط کنونی تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران کلیه اقتصاد‌دانان از هر جناحی و مستقلان بر آن اتفاق‌نظر دارند از این رو با پرهیز از سیاسی‌کاری باید از طرح‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که در جهت اصلاح ساختار و شفافیت اقتصادی است، حمایت به عمل آید در همین راستا، مدیرجوان صندوق بازنشستگی کشوری در راستای ارتقای شفافیت اقدام به انتشار لیست حقوق و دستمزد تعدادی از مدیران هلدینگ‌های تابعه صندوق بازنشستگی کرد.

دریافت حقوق نجومی توسط مدیر ضعیف
سید میعاد صالحی در اینستاگرام خود نوشت: سال‌های سال است که مردم‌خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا به‌صورت ناقص اجرا شده‌است.
صالحی تأکید کرد: این نخستین‌بار است که میزان مجموع حقوق، مزایا، اضافه کار، کارانه، پاداش و… یک دستگاه اجرایی منتشر می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی به آدرس www. cspf. ir از جزئیات حقوق و مزایا مدیران صندوق بازنشستگی مطلع شوند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در این شرایط سخت اقتصادی برای مردم، دریافتی‌های چند ده میلیونی برخی از مدیران، قلب ما را هم مانند شما به درد می‌آورد. به ویژه مدیرانی که عملکرد ضعیفی داشته و بیشتر به فکر جیب خودشان بوده‌اند تا جیب بازنشستگان. وی با تأکید بر اینکه ما نسل سومی‌ها در حال عمل به قولمان برای شفافیت هستیم، تصریح کرد: سایر دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و عمومی را نیز به چالش اعلام حقوق دعوت می‌کنیم تا شفافیت را نه در شعار که در عمل محقق کنند.
به گزارش جوان، طبق اطلاعیه صندوق بازنشستگی کشوری میزان خالص دریافتی جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی کشوری ۶/ ۲۵ میلیون تومان) نعمت‌الله ایزدی (عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری) ۴/ ۱۹ میلیون تومان، محمدمهدی انتشاری (عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری)‌۲/ ۱۸ میلیون تومان، کمال‌الدین پیرموذن (عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری)‌۲/ ۱۸ میلیون تومان، علیرضا سیاسی راد (عضو هیت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری)‌۱/ ۱۷ میلیون تومان، علی اکبر عرب مازار (عضو هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری) ۹/ ۱۶‌میلیون تومان معرفی شده‌است.
طبق گزارش حقوق و مزایای دریافتی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۷ محمد رضا رستمی (مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که در حوزه انرژی فعال است و شرکت‌های زیاد بورسی و غیر بورسی ذیل خود دارد) متوسط ناخالص دریافتی ماهانه‌۳۱۷، ۸۶۰، ۱۲۲‌ریال و متوسط دریافتی خالصش ۲۳۰، ۵۰۰، ۹۵۶ ریال و حجت‌اله اسماعیلی‌عضو هیئت‌مدیره متوسط ناخالص دریافتی ماهانه‌اش ۲۲۳، ۷۳۲، ۶۸۷‌ریال و دریافتی خالصش‌۱۸۴، ۹۲۵، ۰۰۰ ریال می‌باشد.
گزارش حقوق و مزایای دریافتی مدیر عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که ولی آذروش (مدیرعامل) متوسط ناخالص دریافتی ماهانه‌اش ۱۲۴ /۰۷۰ /۶۳۱ ریال، متوسط خالص دریافتی ماهانه‌اش ۹/ ۵۳ میلیون تومان، علی محمد علیخان زاده (عضوهیئت مدیره)‌۶/ ۴۴ میلیون تومان وسید‌علیرضا میرنیا (عضوهیئت مدیره) ۱ /۲۲ میلیون تومان و علیرضا بیگدلی (عضوهیئت مدیره)‌۲ /۱ میلیون تومان معرفی شده‌است.
از سوی دیگر، حقوق و مزایای دریافتی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صبا جهاد در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که علی رومی، مدیر عامل (سابق) متوسط ناخالص دریافتی ماهانه ۲۶۲، ۰۵۰، ۴۴۷ ریال و متوسط خالص دریافتی ماهانه‌اش نیز ۲۱۱، ۱۶۲، ۲۳۰ ریال می‌باشد و در این میان نکته قابل‌توجه این است که فخراله مولایی، مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره حقوق و دستمزد و مزایای دریافتی‌اش انعکاس نیافته‌است که این رسانه پیگیر موضوع خواهد شد تا مشخص شود چرا خبری از انعکاس این موضوع نیست.
گفتنی است که موارد فوق منتخبی از حقوق و دستمزد‌ها بود که در آینده تلاش می‌شود گزارشی مستقل با این محور انعکاس یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید