ترامپ در مورد ایران، هم آتش افروز است، هم آتش نشان

    کد خبر :563064

جک شافر در پولیتیکو نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نشان داد که به خوبی می تواند هم زمان نقش آتش افروز و رهبر گروه آتش نشانی را ایفا کند. ترامپ در هفته های اخیر اشتیاق زیادی برای تقابل نظامی با ایران نشان داده بود. اما او چند روز پیش از خودش به خاطر صدور فرمان حمله به سه تاسیسات نظامی ایران و سپس لغو عملیات در لحظات پایانی تقدیر کرد.

به گزارش بازتاب در ادامه این مطلب آمده است: این اولین باری نیست که آقای ترامپ این نقشه را پیاده سازی می کند. همان طور که آقای دیوید گراهام، خبرنگار آتلانتیک اشاره کرده است، رئیس جمهور آمریکا عاشق این است که ابتدا خودش بحران های ساختگی از جمله بی قانونی و هرج و مرج در مرزهای کشور، ظهور یک موج بزرگ از جرم در کشور، تعطیلی موقت دولت، تهدید تعرفه های تجاری و بحران کره شمالی را به وجود آورد و سپس در لحظات پایانی به عنوان ناجی از وقوع فاجعه جلوگیری کند.

آقای ترامپ معمولا این نمایش را به اجرا می گذارد، سپس مشکلات ناشی از تصمیمات خود را در لحظات آخر حل و فصل و اعلام پیروزی می کند. رئیس جمهور این هفته به نیروهای مسلح آمریکا دستور داد که در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به تاسیسات نظامی ایران حمله کنند. اما ترامپ در دقایق پایانی تصمیم گرفت که عبای شاهزاده صلح را بر تن و این عملیات را لغو کند. اما چرا او ناگهان منصرف شد؟ ترامپ در مصاحبه با چاک تاد، مجری شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت که در این حمله احتمالا 150 نفر کشته می شدند و به همین خاطر تناسبی با اقدام ایران نداشته است. شاید آقای ترامپ از تغییر تصمیماتش لذت می برد. یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود: «رئیس جمهور از عملکرد خود در روز پنج شنبه به خاطر موافقت با انجام حمله و سپس لغو آن راضی بود».

شاید همه کسانی که تمایلی به شروع جنگ بین دو کشور ندارند از تصمیم سنجیده آقای ترامپ در دقایق آخر تقدیر کنند. اما آشکار است که این بحران نیز همچون موارد قبلی از اقدامات عجولانه رئیس جمهور نشات می گیرد. ما نمی توانیم باور کنیم که رئیس جمهور در زمان صدور فرمان حمله از احتمال تلفات انسانی این عملیات آگاه نبوده است. آیا او تا دقایق پایانی تصور میکرد که تاسیسات نظامی ایران از راه دور کنترل می شوند و کسی در اثر بمب باران کشته نخواهد شد؟

سناریوی محتمل تر این است که آقای ترامپ شجاعت کافی برای انجام این عملیات را نداشت و از تصمیم خود پشیمان شد. البته در نهایت این موضوع به نفع دو کشور تمام شد. بدون شک هیچ کس دوست نداشت که ترامپ بعد از کشته شدن ده ها یا صدها ایرانی و آمریکایی از کرده خود پشیمان شود. اما این تهدیدات تو خالی همچون موارد قبلی به اعتبار آقای ترامپ و کشورش خدشه وارد می کنند. آقای ترامپ هر بار نشان داده است که حرف هایش بلوفی بیش نبوده اند.

بحران اخیر یادآور تهدید خط قرمز باراک اوباما علیه رژیم بشار اسد در سوریه است. آقای اوباما به اسد هشدار داده بود که در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی با اقدام نظامی روبرو خواهد شد. اسد از این تسلیحات استفاده کرد و با برخورد نظامی واشنگتن نیز روبرو نشد. واقعیت این است که عقب نشینی ترامپ در مقابل ایران باعث جسورتر شدن دشمنان آمریکا خواهد شد.

شاید در دنیای کسب و کار املاک تهدید دیگران و سپس عقب نشینی کردن یک اقدام هوشمندانه به نظر برسد، زیرا سود و زیان شما فقط برحسب دلار حساب می شود. اما این استراتژی در مناطق پرتنش همچون تنگه هرمز به شکست منجر خواهد شد و هزینه های گزافی همچون از دست رفتن جان و صلح را به شما تحمیل می کند. این هفته ضربه بزرگی به اعتبار جهانی آمریکا وارد شد، اما باید آمادگی لازم برای عواقب منفی اقدامات ترامپ در آینده را داشته باشیم. ممکن است او درک درستی از اشتباهاتش نداشته باشد و به این نتیجه برسد که برای احیای قدرت و اعتبار کشورش باید دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید