دانش‌آموزان اتباع بدون مانع در مدارس ایران ثبت‌نام می‌شوند

    کد خبر :562983

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش گفت: تمامی تلاش آموزش و پروش این است که همه دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایران بر اساس شیوه‌نامه جدید، بدون هیچ مانعی ثبت‌نام شوند.

«رضوان حکیم زاده» معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش  با بیان اینکه هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد، گفت: شیوه‌نامه ثبت‌نام کودکان اتباع به تمامی مدارس ایران ارسال شده و بر اساس آن دانش‌آموزان می‌توانند بدون هیچ مانعی در مدارس ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در شرایطی که کودکان فاقد مدارک لازم برای ثبت‌نام در مدارس هستند نیز می‌توانند با دریافت کارت حمایت تحصیلی از مزایای ثبت‌نام در مدارس ایران بهره‌مند شوند.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: پس از فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر تحصیل همه کودکان اتباع در ایران و با توجه به اهمیت دسترسی کودکان به آموزش و تحصیل، تمامی تلاش آموزش و پرورش ایران بر آن بود تا هیچ کودکی از مدرسه و تحصیل جانماند و همه دانش‌آموزان اتباع بتوانند ثبت‌نام کنند.

وی با تاکید بر دسترسی عادلانه و برابر تمامی دانش‌آموزان به تحصیل، ادامه داد: آموزش و پروش در تلاش است تا یک فرایند برابر و عادلانه‌ای برای دانش‌آموزان اتباع و ایرانی اجرا کند، بنابراین در شیوه‌نامه آموزشی قید شده که در تمامی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در درون مدرسه اعم از اردوها و اجرای دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان اتباع با ایرانی دارای شرایط یکسان بوده و تاکید شده که در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در درون مدرسه نباید هیچگونه تفاوتی از لحاظ آموزشی و تربیتی صورت گیرد.

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این شیوه‌نامه تاکید شده که جداسازی دانش‌آموزان اتباع از دانش‌آموزان ایرانی ممنوع بوده و مانع از ایجاد هرگونه تبعیض و تفاوتی میان دانش‌آموزان می‌شود.

حکیم‌زاده همچنین گفت: تمامی مدارس ایران موظف هستند تا این شرایط برابر را برای همه دانش‌آموزان ایرانی و اتباع اجرا کنند.

وی افزود: از حضور دانش‌آموزان اتباع در مدارس ایران بسیار خرسندیم و معتقد هستیم که آنها نیز با بهره‌مندی از فرصت‌های برابر درون مدرسه‌ای از جهت آموزشی و تربیتی، بهترین عملکردها را به همراه موفقیت‌های بیشتر خواهند داشت.

حکیم زاده با اشاره به اینکه نزدیک به 500 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند، و حدود 320 هزار نفر از آنان در دوره‌های ابتدایی هستند که این آمار مربوط به سال گذشته است، گفت: تمامی تلاش آموزش و پروش این است که همانند دانش‌آموزان ایرانی، این دانش‌آموزان نیز تحت پوشش قرار گیرند و شاهد بیشتر شدن آمار دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران باشیم.

وی با اشاره به سفر خود به کشور افغانستان در سال 1396، گفت: مقامات دولت افغانستان از اقدامات آموزش و پرورش در راستای تحصیل دانش‌آموزان این کشور در مدارس ایران بسیار ابراز خرسندی کردند و از فرصت فراهم شده بسیار قدردانی کردند و همچنین مورد استقبال هیات افغانستانی به ایران قرار گرفت.

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش ایران گفت: من در اتاقم تابلوی نقاشی از کودکان افغانستانی دارم که نشان می‌دهد این عزیزان بسیار قدردان هستند و ما نیز این احساس پیوند عمیق را برادران و خواهران افغانستانی همواره داشته و داریم.

وی افزود: ایران علی‌رغم تمام محدودیت‌های موجود و شرایط کمبود بسیار زیاد معلم، و بدون دریافت کمک از سوی سازمان‌های بین‌المللی این خدمات را به دانش‌آموزان اتباع ارائه داده است و درصد پوشش آنها را بسیار بالا برده است.

به گزارش فارس،کمک‌ سازمان‌های بین‌المللی هیچگاه مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران نبوده اما این موضوع باعث نشده که ایران از وظیفه اسلامی و انسانی خود دست بکشد و کودکان را از حق آموزش محروم کند هرچند که این تعداد دانش‌آموز به کلاس‌های درس و معلمان زیادی نیاز دارد اما به دلیل اینکه این موضوع همواره از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش بوده است، سعی شده تا این امکان را با وجود تمامی مشکلات و کاستی‌ها، برای دانش آموزان اتباع فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید