پژو 301 با قیمت 200 میلیون تومان عرضه می‌شود

    کد خبر :562976

خودروسازان دوباره درخواست گرانی دادند! این خبر را فیاض، مشاور وزیر صنعت اعلام می‌کند و البته اصرار هم دارد به جای «افزایش قیمت» از واژه «اصلاح قیمت» استفاده کند. او البته توضیح می‌دهد که درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمت در حال بررسی است.

هر چند که فیاض از اعلام جزییات بیشتر درباره زمان افزایش قیمت‌ها خودداری می‌کند اما تأکید می‌کند که «قیمت خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز و دستمزد‌ها ابتدای هر ‌سال بیشتر می‌شود و با توجه به این افزایش قیمت‌ها، جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هم همانند هر واحد تولیدی دیگری خواهان اصلاح قیمت‌ها و در نظر گرفتن سود منطقی برای محصول تولیدیشان هستند.» اما این مقام مسئول در وزارت صنعت در حالی تلویحا خواسته جاده‌ مخصوص‌نشین‌ها را به‌حق می‌داند که تقی کبیری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰‌درصدی قیمت خودرو منطقی نیست و اگر مدیریت مناسبی در خودروسازی داشتیم، چنین افزایش قیمت‌هایی اتفاق نمی‌افتاد. پیش از این همچنین سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده برای برخی شرکت‌های خودروسازی نیز خبر داده بود.

درخواست دوباره برای افزایش قیمت

اسفند پارسال بود که وزارت صنعت اعلام کرد قيمت خودروهاي داخلي متعادل می‌شود و خودروسازان میزان عرضه‌شان را به بازار بالا می‌برند. حالا که حدود ٤ ماه از این وعده سپری می‌شود، نه‌تنها قیمت‌ها هنوز عجیب‌وغریب هستند که باز خبرها حاکی از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت را داده‌اند.

جالب است که در این میان رضا رحماني، وزير صنعت هم گفته است برخي نوسانات قیمت خودرو مقطعي بوده است و مردم نبايد تحت تأثير فضاي رواني قرار گيرند؛ چرا که هر ميزان مصرف‌کننده‌ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تأمين است؛ به‌‌ویژه در ماه‌هاي آينده که شايد توليد بيش از رقم کنوني افزايش يابد و با اين افزايش توليد قيمت‌ها متعادل‌تر مي‌شود.

فقط ٧٠‌ هزار خودروی خارجی وارد شد

اما در حالی بسیاری از کارشناسان کاهش عرضه را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانند که ممنوعیت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. مشاور وزیر صنعت که دیروز به مناسبت روز ملی صنعت و معدن به جمع خبرنگاران آمده بود، با اشاره به سهم ناچیز خودروهای خارجی در بازار ایران گفت: «بر اساس آن‌چه اعلام شده تولید خودرو در‌ سال ٩٧ چیزی حدود یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار دستگاه است در حالی ‌که میزان واردات خودرو چیزی حدود ٧٠‌هزار دستگاه است.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو امسال هم ممنوع خواهد بود، گفت: «هر تصمیمی در رابطه با واردات خودرو به کشور توسط قانون تعیین می‌شود.» به گفته او، اگر آزادشدن واردات خودرو به تصویب مجلس برسد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، ثبت سفارش خودرو از سر گرفته می‌شود.

٨٠‌ درصد قالب‌های پژو ٣٠١ داخلی‌سازی شد

از آن سمت وزارت صنعت اعلام کرده است که ٣ خودروی جدید به بازار عرضه می‌شود. هر چند که جزییات تولید دو خودروی دیگر معلوم نیست و مدیران وزارت صنعت از جزییات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند اما پژو ٣٠١ در ایران تولید می‌شود. مشاور وزیر صنعت به شهروند می‌گوید: «٨٠‌درصد قالب‌های ساخت پژو ٣٠١ در داخل کشور تهیه شده است.» این خبر در حالی اعلام شده است که بسیاری گمان می‌کردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته می‌شود؛ اما فیاض می‌گوید که اصل پروژه را بعد از خروج پژو از ایران متوقف نکردیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال نمونه‌های آن را به صورت کامل تولید و در‌ سال ٩٩ تولید انبوه آن را آغاز کنیم. مدیرعامل ساپکو هم پیشتر اعلام کرده بود که قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰‌هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه‌ سال منعقد شده است.

حداقل قیمت پژو ٣٠١، ٢٠٠‌ میلیون تومان

هر چند که تولید این خودرو خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران است، اما چند‌درصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ٨٠‌ درصد خرید و فروش‌های انجام‌شده طی ‌‌سال ٩٧ در بازار مربوط به خودروهای کمتر از ٥٠‌ میلیون تومان بوده است و به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید خودروهای گرانقیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو ٤٠٥ در بازار ایران شود، به گفته مسئولان ایران‌خودرو قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان صنعت خودرو با در نظر گرفتن شرایط امروز، حداقل ٢٠٠‌ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به‌ طور قطع هزینه تولید در‌ سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید