معاون شهردار تهران:

مدیریت یکپارچه شهری موجب رفع معضلات شهر خواهد شد

    کد خبر :562735

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: مدیریت یکپارچه به عنوان یک مسئله به طور خاص در شهر تهران است که موجب رفع معضلات شهر خواهد شد.

سکینه اشرفی در نشست هم‌اندیشی مدیریت یکپارچه (هماهنگ) شهری گفت: بیش از دو دهه است که بحث مدیریت یکپارچه شهری در شهرداری تهران، دولت، مجلس و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز مطرح شده اما نتیجه خاصی از آن حاصل نشده است.

در برنامه سوم توسعه شهر تهران حوزه مسئولیت دستگاه‌ها بررسی شده است

معاون شهردار تهران در مورد ضرورت مدیریت یکپارچه شهری گفت: یکی از مسائل این است که نبود مدیریت یکپارچه مسئله شهر تهران به صورت خاص و شهرداری‌ها به‌طور عام است که مانع اداره کارآمد شهر شده است. مدیریت بخشی موجب شده، مدیریت شهری نتواند معضلات شهر تهران را رفع کند.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های متعدد در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده است اظهار کرد: در این دوره علت‌یابی لوایح و طرح‌ها بسیار اهمیت دارد و باید شناخت دقیقی از دلایل عدم موفقیت تلاش‌های انجام شده بدست آید. در این زمینه لازم است درباره مفهوم این‌گونه مدیریت با نهادهای موثر در حوزه مدیریت شهری به اتفاق نظر برسیم.

اشرفی با بیان اینکه در ایران مدیریت محلی از مدیریت عام تفکیک نشده است، گفت: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، با توجه به معضلات مدیریت شهری، الزاماتی بر مدیریت هماهنگ شد و به همین دلیل برنامه سوم عنوان برنامه توسعه شهر تهران گرفت و برای آن از عنوان برنامه شهرداری استفاده نشد.

وی افزود: در احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران حوزه مسئولیتی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و برای تحقق این احکام مدل هماهنگی به‌صورت خاص در سطح محله در حال تدوین است.

معاون شهردار تهران با اشاره به تجربه مدیریت بحران در بارندگی‌ها و سیل نوروز امسال به عنوان یکی از تجارب مثبت از مدیریت یکپارچه شهری گفت: میزان بارش شهر تهران در نوروز به مانند سایر نقاط کشور افزایش چشم‌گیری داشت و برای تهران نیز پیش‌بینی وضعیت بحرانی شده بود، ولی با توجه هماهنگی دستگاه‌های مختلف و پذیرش مدیریت واحد، خوشبختانه مشکل خاصی در شهر تهران ایجاد نشد.

فراهانی: انتقاد عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مدیریت شهری

علیرضا فراهانی مدیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی با مرور تلاش‌های انجام شده برای تحقق مدیریت یکپارچه / هماهنگ شهری گفت: در شهر بین دستگاه‌های مدیریتی عدم هماهنگی وجود دارد و ماده ۳ احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران می‌گوید شهرداری موظف است فرایند دسترسی به «نظام مدیریت شهری» را تدوین و سازوکارهای تحقق آن را ایجاد کند.

وی افزود: نکات قابل تامل در لایحه مدیریت یکپارچه شهری شامل تفکیک لایه مدیریت ملی از مدیریت محلی، تفکیک وظایف حاکمیتی و وظایف مدیریت اجرا از سطح ملی به محلی، بازنگری در شرح وظایف و بویژه مصادیق تفکیک وظایف مدیریت ملی از محلی، تعیین وظایف متناسب با وضع اختیارات و مسئله تفکیک نظارت بر اجرا از اجرا است.

واعظ مهدوی: مدیریت واحد شهری در قانون مورد توجه قرار گرفته است

محمدرضا واعظ مهدوی، معاون اسبق برنامه‌ریزی شهرداری تهران در رابطه با اشاره قوانین بالادستی به مدیریت یکپارچه گفت: در قانون اساسی کشور و همچنین در برنامه اول توسعه شهرداری تهران به این مسئله پرداخته شده است. در مصوبه شماره ۲۲ شورایعالی اداری وظایف شهرداری و کارهایی که به آن محول شده، مشخص شده است.

وی افزود: اکنون باید علت اینکه مصوبات اجرا نمی‌شود را پیدا کرد، اگر بخواهیم از ابتدا و مبانی شروع کنیم با مشکل مواجه می‌شویم. مدیریت واحد شهری در قانون اساسی دیده شده، مصوبه شورایعالی اداری دارد و در فصول مختلف وظایف دستگاه‌ها تبیین شده است. بعضی از قوانین در اجرا با مشکل مواجه شده است و باید در مورد این معضلات اندیشید.

زرگرپور: مدیریت یکپارچه شهری با بخش مهمی از دولت تعارض دارد

رسول زرگرپور استاندار اسبق اصفهان در مورد موانع ایجاد مدیریت یکپارچه شهری گفت: در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که دولت با وجود مشکلاتی که در حوزه شهرداری‌ها ایجاد شده است، در برخی موارد به دنبال سلب اختیارات از شهرداری‌ها و شوراهای شهر است. دولت با وجود مشکلات حتی می‌خواهد اختیار انتخاب شهردار را نیز از شوراهای شهر بگیرد به دلیل اینکه هرچه پیش رفتیم قوانین نه‌تنها به سمت اجرا نرفته‌اند، بلکه عکس خود نیز عمل کرده‌اند.

وی افزود: این لایحه در سطح دولت غیر از سه وزارت خارجه، اطلاعات و دفاع با سایر وزارتخانه‌ها تعارض دارد و به همین دلیل با مخالفت مواجه می‌شود و هیچ‌گاه تصویب نمی‌شود. برای تحقق این موضوع باید برنامه گام‌به‌گام طراحی شود تا پس از اعتمادسازی به سمت مدیریت جامع برویم.

زنوز: مدیریت کلانشهرها الزامات متفاوتی از شهرهای کوچک دارد

بهروز هادی زنوز استاد بازنشسته دانشگاه و پژوهشگر مسائل شهری در این نشست درباره مدیریت بکپارچه شهری با اشاره به تجربه کشورهای مختلف گفت: در دنیا کشورهای فدرالیسم داریم که در آن یک دولت مرکزی با دولت‌های منطقه‌ای و سپس دولت‌های محلی فعال هستند ولی ما درگیر دولت متمرکز بخشی هستیم. باید در زمینه مالیه و حکمرانی شهری به تجربه‌های جهانی مراجعه کنیم. مدیریت کلانشهرها به‌خصوص پایتخت الزاماتی متفاوتی از شهرهای کوچک دارد.

وی افزود: در اداره کلانشهرهای دنیا، دولت‌های محلی وظایف گسترده‌تری از ایران دارند و برای مثال مدیریت پلیس، آموزش، بهداشت و درمان با دولت محلی است. در ایران به تفاوت ساختار شهرداری‌های قائل نیستیم. البته شهرداری در حال حاضر با مشکلات فراوانی مواجه است که ابتدا باید آنها را حل کند و سپس به سراغ وظایف و اختیارات جدید برود.

بهشتی: در حال حاضر نگاه ما به مدیریت، تمرکزگرای بخشی است

به گزارش مهر، سید محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و متخصص مسائل شهری در رابطه با الگوی مدیریت شهری در ایران گفت: تصور این است که پیش از دوره مدرن مدیریت شهری کامل شکل نگرفته است، اما پیش از دوره مدرن نیز در ایران اداره شهر با برنامه بوده است. در حال حاضر نگاه ما تمرکزگرایی بخشی است، در حالی‌که قبل از دوره مدرن هیچ‌گاه مدیریت شهری در ایران بخشی نبوده است.

وی افزود: در کتابچه دخل و خرج ممالک محروسه ایران موارد متعددی وجود دارد که نشان‌دهنده ساختار مدیریت در این دوره است. در این کتابچه می‌گوید هیچکس در ایران نیست که مالیات نپردازد، تقسیمات کشوری اعتباری نیست، به جایی کردستان می‌گفتند که کردها هم آنجا را کردستان می‌نامند و از دوره رضاشاه تقسیم‌بندی کشوری اعتباری می‌شود.

این متخصص معماری و شهرسازی در رابطه با درک مدیریت یکپارچه در کشور گفت: در کشور مدیریت یکپارچه را به مثابه یک مفهوم درک نمی‌کنیم و همچنان به مثابه مدیریت‌های بخشی به موضوع نگاه می‌کنیم. شهرداری باید بر مبنای قوانین موجود به سمت عدم تمرکز میل کند.

نشست هم‌اندیشی مدیریت یکپارچه (هماهنگ) شهری با حضور معاون شهردار تهران، صاحب‌نظران، متخصصان مدیریت شهری و نمایندگانی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مدیریت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی و… در محل معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران برگزار شد و در آن پیرامون معضلات موجود بر سر راه تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت‌وگو شد و حاضران برای اجرایی شدن این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کردند. این نشست اولین جلسه از این هم‌اندیشی‌ها بود و در ادامه نیز با توجه به اهمیت موضوعات، هم‌اندیشی‌های مرتبط با این موضوع برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید