هشدار روسیه درباره خطر‌ دکترین «حمله هسته‌ای محدود» آمریکا برای کل جهان

    کد خبر :562611

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که دکترین جدید «حمله هسته‌ای محدود» آمریکا سیاست بسیار خطرناکی است که به‌بهانه خطرات احتمالی از سوی مسکو، تنها توجیهی برای افزایش قدرت نظامی این کشور در سراسر جهان شده است.

سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو اعلام کرد، محتوای دکترین «حمله هسته‌ای محدود» که اخیراً رهبران آمریکا از آن صحبت می‌کنند، نگرانی‌های زیادی را برای مقامات مسکو به‌وجود آورده، چرا که این سیاست بسیار خطرناک است و می‌تواند عواقب خطرناکی برای کل جهان داشته باشد.

ریابکوف توضیح داد: «این استدلال مقامات آمریکایی که جنگ هسته‌ای می‌تواند محدود باشد، سیاستی بسیار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده اوضاع بین‌المللی بوده و ممکن است بسیاری از کشورها را تشویق به افزایش سلاح‌های هسته‌ای خود کند. در دکترین هسته‌ای جدید آمریکا نه‌تنها امکان پیروزی در جنگ هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته، بلکه دلیل بر قصد این کشور برای توسعه امکانات خود در این راستا، از جمله تسلیحات نظامی دارای قدرت هسته‌ای کم است که امکان استفاده از آنها در میدان جنگ را بعید نمی‌دانند.

به‌گفته معاون وزیر خارجه روسیه، در حقیقت این برخورد توضیح‌دهنده خودداری آمریکا از تصویب بیانیه مشترک درباره غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای و لزوم تقویت امنیت راهبردی است که روسیه در پاییز سال 2018 آن را به طرف آمریکایی پیشنهاد کرد.

ریابکوف افزود: «بدین ترتیب تصویر بسیار نگران‌کننده‌ای جلوی روی ما به‌وجود آمده است. احساس می‌شود که سطح وسیعی از جامعه از جمله نسل بازی‌های کامپیوتری، تصور غیرمسئولانه‌ای درباره استفاده از توان نظامی، از جمله عامل هسته‌ای پیدا کرده‌‌اند که این برخورد بسیار خطرناک است».

به‌گفته وی، آمریکا با متهم کردن روسیه به قصد حمله هسته‌ای محدود، سعی دارد سیاست خود در نقض تعهداتش در این زمینه را توجیه کند. ریابکوف یادآور شد که ایالات متحده برای خارج شدن از پیمان مربوط به موشک‌های برد کوتاه و متوسط هم همین برخورد را داشته و اکنون وضعیت مشابهی پیرامون پیمان مربوط به ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای به‌وجود آمده است.

این روزنامه یادآور شده، در همین رابطه وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که آمریکا با برخورد خود در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با توان کم، در حال بازگشت به دکترین جنگ هسته‌ای محدود است و برای این کار قصد دارد از رعایت پیمان مربوط به ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای خودداری کند.

در این بیانیه تأکید شده: «لازم است تا بار دیگر با ابراز نگرانی جدی به این نکته اشاره شود که ایالات متحده در حال بازگشت به برنامه‌های هسته‌ای مربوط به 60 سال قبل است زمانی که جنگ هسته‌ای محدود بین دو ابرقدرت وجود داشت. این مسئله احتمالاً به افزایش تمایل طرف آمریکایی برای خودداری از اجرای تعهداتش در چارچوب این توافقنامه است. اظهارات مقامات رسمی آمریکا درباره طرح‌های مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای با قدرت کم، حتی در خاک سایر کشورها، به‌وضوح توجیهی برای گسترش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در نیروهای مسلح آمریکا با هدف تقویت توان نظامی خود در سراسر جهان است».

به گزارش تسنیم ،در این بیانیه یادآوری شده است، آمریکا با چنین اقداماتی نه‌تنها امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را پایین نمی‌آورد، بلکه نتیجه آن می‌شود که دقیقاً این آمریکایی‌ها هستند که بر این دکترین در جهت افزایش تنش تکیه کرده‌اند. این علامت بسیار نگران‌کننده‌ای است که دکترین جدید هسته‌ای آمریکا استفاده از این نوع سلاح برای کمک به نظامیان آمریکا و تأثیر آن بر به پیروزی رسیدن آنها در مناقشات نظامی را مورد تأیید قرار داده است.

طرف روسی در ماه اکتبر سال گذشته به واشنگتن پیشنهاد امضای بیانیه مشترکی درباره غیر قابل قبول بودن جنگ با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تقویت ثبات راهبردی را ارائه داد. عدم موافقت مقامات واشنگتن با امضای این طرح به‌خوبی مقاصد ایالات متحده متحده را نشان می‌دهد. در حالی که رهبران این کشور باید به‌یاد داشته باشند که در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای مسئولیت بسیار سنگینی به‌عهده آنها قرار داده است و نقص سیستم بین‌المللی کنترل تسلیحات می‌تواند عواقب فاجعه‌آمیزی در پی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید