خبر لغو حمله نظامی ترامپ به ایران یک فریب بزرگ است؟!

    کد خبر :561625

اخبار و رویدادهای مربوط به کاخ‌سفید و تصمیمات دولت آمریکا، در مورد مسائل مهم و حساس، هرگز بدون بازبینی‌های چندین‌باره و دقیق و سنجش پیامدها و نتایج احتمالی آنها منتشر نشده و نمی‌شود.

اینکه ترامپ دستور حمله‌ای صادر کند و پس از آمادگی نیروهایش و به پرواز درآمدن بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌هایش بر فراز خلیج‌فارس، به یکباره دستور لغو حمله را صادر کند و این خبر به‌سرعت رسانه‌ای شود و در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مهم آمریکا و جهان مانند نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، نیوزویک، آسوشیتدپرس و همزمان با آنها در رسانه‌های اسراییلی بر صدر اخبار بنشیند؛ به غیر از یک اقدام کاملا سازماندهی‌شده و هدفمند، نمی‌تواند باشد.

چراکه کاخ‌سفید و سازوکار حفاظت از اطلاعات و خبرهای طبقه‌بندی‌شده آن، به‌آسانی توان جلوگیری از درز خبری به این مهمی را دارد و برای درز نکردن خبر یک جلسه مهم کاخ‌سفید، حتی ماشین‌های مقامات حاضر در کاخ‌سفید را نیز از دید تیزبین خبرنگاران مخفی می‌کنند؛ اما روز پنجشنبه از ابتدای شروع این جلسه مثلا محرمانه، هم خبر تشکیل جلسه بلافاصله منتشر شد، هم نام و عنوان حاضران در آن و هم اصلی‌ترین مصوبه آن یعنی دستور حمله و هم مهمترین بخش آن یعنی لغو حمله.

به‌نظر می‌رسد که ترامپ و دیگر سیاستگذاران مهم آمریکایی به‌خوبی می‌دانند که مقامات ایران روی «عدم‌تمایل دولت آمریکا به حمله نظامی به ایران» خیلی سفت و سخت، حساب باز کرده‌اند و افزایش بخشیدن به تحرکات منطقه‌ای و نیز ساقط کردن پهباد آمریکایی نیز به پشتوانه همین ذهنیت و با هدف فشار آوردن بیشتر به آمریکا صورت گرفته است.

بنابراین، سران آمریکا با انجام چنین نمایش‌هایی می‌کوشند تا:

۱. خود را نسبت به حمله نظامی بی‌میل و مردد نشان بدهند تا متهم به جنگ‌طلبی نشوند و پاسخی برای افکار عمومی در آمریکا داشته باشند.

۲. بر تعداد حملات و تحرکات ایران و شدت آنها در منطقه افزوده شود تا به‌دست آوردن اجماع منطقه‌ای و جهانی علیه ایران آسان‌تر شود.

۳. میزان حملات و تحرکات منطقه‌ای ایران به‌حدی برسد که بتوانند برای انجام اقدام تلافی‌جویانه در برابر آنها، دست به یک حمله گسترده بزنند و بخش مهمی از تاسیسات صنعتی و نظامی کشورمان را هدف قرار دهند.

۴. با افزایش حملات پراکنده از جانب ایران، به ترس و نگرانی کشورهای عرب منطقه بیش‌ازپیش دامن بزنند و علاوه بر تضمین فروش بیشتر تسلیحات، صورت حساب حمله نظامی به ایران را چندین‌برابر برای شیوخ عرب بفرستند.

۵. تا جای ممکن حمله‌ای غافلگیرکننده و ناگهانی داشته باشند؛ نه درست در روز ساقط شدن پهبادشان و در ساعاتی که بالاترین سطح آمادگی از جانب ایران وجود دارد.

«در موضع ضعف دیدن دشمن»، «دست‌کم گرفتن دشمن»، «غرور و خودبزرگ‌بینی افراطی» و «داشتن این ذهنیت که هرگز به ما حمله نمی‌کنند» نه‌تنها تا امروز باعث موفقیت هیچ کشور و لشکری نشده، بلکه در بسیاری موارد باعث از دست دادن جانب احتیاط و تحمل ضربات سنگین بوده است.

اینها مولفه‌هایی است که پایه بسیاری از تحلیل‌ها در فضای سیاسی – رسانه‌ای کشورمان شده و خدا کند که مبنای تصمیم‌گیری و اقدام مقامات کشور نباشد.

در چنین شرایطی ما می‌توانیم با جلوگیری از هرگونه اقدام تنش‌زا و نشان دادن وجهه صلح‌طلبانه و توجه به حسن همجورای با همه کشورهای منطقه و تدبیر و خویشتن‌داری هرچه بیشتر بویژه در رابطه با توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌مان، به منطقه و جهان پیام عملی صلح‌طلبی دهیم و با برهم‌زدن مهمترین پیش‌فرض‌های ترامپ و اطرافیانش، آنها را ناکام بگذاریم.

محسن زینلی‌پور

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید