نوتام آمریکا خلاف واقع است

    کد خبر :561398

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اطلاعیه خلاف واقع هوانوردی آمریکا در خصوص آسمان ایران مسبوق به سابقه است، گفت: آسمان ایران امن‌ترین فضا برای پروازهای عبوری است.

مرتضی دهقان در گفت وگو با مهر درباره اعلام ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافری در بخشی از آسمان جنوب ایران از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی، هلندی و استرالیایی (کانتاس) اظهار داشت: فضای آسمان جمهوری اسلامی ایران فضای امنی است و بر اساس مقررات بین المللی اداره می‌شود.

وی افزود: اگر هر هواپیمایی بخواهد بر اساس مقررات بین المللی از آسمان ایران عبور کند، هیچ مشکلی ندارد و هواپیماهای خارجی در هنگام عبور از آسمان ایران، در حال گذر از امن‌ترین فضای جهان هستند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: نوتام (اطلاعیه هوانوردی) هایی که برخی ایرلاین‌های آمریکایی صادر کرده‌اند، صرفاً برای اتباع این کشور و هواپیماهای تحت مالکیت و رجیستری آنها ارزش دارد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه آمریکایی‌ها درباره عبور از آسمان ایران با عنوان Security Notam (اطلاعیه امنیتی هوانوردی) صادر کرده‌اند، خلاف واقع است گفت: بر خلاف ادعای وزارت دفاع آمریکا که سبب شده تا سازمان هواپیمایی آمریکا چنین اطلاعیه‌ای در خصوص بخشی از آسمان ایران در آب های خلیج فارس و دریای عمان برای هواپیماهای مسافری منتشر کند، آسمان ایران بسیار امن است و هواپیماهای عبوری از فضای کشورمان هم از نظر مقررات بین المللی و هم از نظر ایمنی هوایی بهترین خدمات را دریافت می‌کنند.

دهقان با بیان اینکه آسمان ایران از نظر امنیتی کاملاً مورد تأیید مجامع جهانی هوانوردی است، تصریح کرد: هر هواپیمای مسافری که بر اساس مقررات بین المللی و با استفاده از مجوزهایی که در دنیا مرسوم بوده و ایکائو صادر می‌کند، بخواهد در آسمان تردد کند، هیچ مشکل امنیتی نخواهد داشت و با امنیت کامل از آسمان ایران عبور خواهد کرد.

وی درباره اینکه آیا نوتام هایی که چند شرکت هواپیمایی غربی در خصوص امنیت بخشی از آسمان ایران صادر کرده اند را ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) به رسمیت می‌شناسد؟ یادآور شد: ایکائو یک سازمان قانونگذار در زمینه هوانوردی است و این کشورها هستند که نوتام و اطلاعیه های هوانوردی صادر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که به اتباع کشور خود هشدار سفر بدهند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: ما به همه شرکت های هواپیمایی دنیا اطمینان می‌دهیم که دغدغه تردد از آسمان ایران را نداشته باشند و آسمان ما از امنیت کامل برای پروازهای مسافری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: نوتام ها تاریخ مصرف دارند و آمریکایی ها بار اولشان نیست که چنین نوتام هایی صادر کرده اند. با این حال هر کشوری مختار است که پرواز هواپیماهای خود را از چه کریدوری عبور بدهد.

دهقان در خصوص کاهش آمار پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: تاکنون هنوز آماری در این زمینه به دست من نرسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید