رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم؛

یک سوم دخالت‌های دارویی با ژنتیک ارتباط دارد

    کد خبر :561387

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: یک سوم دخالت‌های دارویی با ژنتیک ارتباط دارد و اگر ژنتیک بررسی شود خیلی از تداخلات دارویی قابل پیشگیری است.

باقر لاریجانی، با بیان اینکه پزشکی به سمتی می‌رود که به جای اندازه گیری مواردی مانند فشار خون و… آیتم‌های پایه‌ای تری مثل ژنتیک بررسی شود، اظهار داشت: انجام تست‌های ژنتیک امروز در دنیا سهل تر و ارزان‌تر شده و در سال‌های آتی ما با ابزارهای تشخیصی جدیدتری روبرو خواهیم بود.

وی با عنوان اینکه ژنتیک افراد پاسخ به داروهای مختلف را نیز متفاوت می‌کند، گفت: علاوه بر تشخیص و درمان اثربخش تر بررسی ژنتیک می‌تواند عوارض دارویی را نیز کاهش دهد.

لاریجانی اظهار کرد: مطالعات زیادی در زمینه فارماکوژنتیک داروهای مختلف انجام شده است. امروز بیش از ۱۶۰ ژن شناسایی شده که با متابولیسم دارو ارتباط زیادی دارند.

وی گفت: پاسخ بیماران به درمان‌ها به زمینه‌های ژنتیکی فرد برمی گردد و مطالعات سلولی مولکولی در این زمینه بسیار موثر است و لازم است درمان‌ها به صورت هدفمند صورت گیرد.

لاریجانی افزود: پزشکی شخصی صرفاً مبحث تئوری نیست که اثر آن قطعی نشده باشد، در برخی بیماری‌ها امروز با شناخت ژنتیک فرد می‌شود درمان را بر اساس شرایط خاص بیمار طراحی کرد.‌

وی ادامه داد: این بحث به لحاظ اقتصادی هم مهم است. چرا که هم هزینه‌های بیمارستانی را کاهش می‌دهد و هم موجب اثربخشی درمان و طول زندگی فرد می‌شود.

به گزارش مهر ،رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزینه‌هایی که در دنیا برای پزشکی شخصی می‌کنند روز به روز در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: مرکزی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و هدفمان هم تشخیص و درمان مناسب‌تر در این زمینه، مداخلات هدفمند و هدایت پژوهش‌های این حوزه است.

لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه پزشکی شخصی قابل کپی برداری از اقدامات انجام شده در دنیا نیست و باید باتوجه به شرایط و ژنتیک جمعیت کشور طراحی شود، افزود: هدف نهایی ایجاد تکنولوژی‌ها و روش‌های مرتبط با پزشکی شخصی متناسب با شرایط کشور و کمک به بهبود تشخیص و درمان بیماری‌ها در کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید