کسری بودجه چگونه تامین می شود؟

    کد خبر :561180

عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود گفت: کسری بودجه از سه طریق عمده می تواند تامین شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا؛ در این یادداشت آمده است: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادی، شفافیت در سیاست گذاری و اجرا، و پاسخگویی درقبال مردم، اجزای اصلی یک حکمرانی خوب برای بانک‌های مرکزی مدرن است.

در شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن روبرو بوده است، تلاش داشته‌ام برای برون رفت از وضعیت سخت و پیچیده ولی گذرای این روزها، موارد یاد شده را سرلوحه فعالیت‌های بانک مرکزی قراردهم.

تجربه ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد کشور، که ناامیدی طراحان حداکثر فشار اقتصادی را در پی داشت، خود، محصول همین دیدگاه بوده و لذا، طبیعی است که همین رویه برای نحوه تأمین کسری بودجه ۹۷ اعمال شود تلاش برای جلوگیری از پولی شدن تأمین کسری بودجه و در کنار آن پرهیز از اقداماتی که موجب شوک جدید به قیمت‌ها در دوره زمانی که اثر شوک ارزی بتدریج تخلیه می‌شود، بخشی از این سیاست است.

بنابراین تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده: تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت، انتشار اوراق دولتی و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است.

علیرغم اینکه بانک مرکزی دوره سختی را طی می‌کند، لیکن در خصوص غلبه بر مشکلات، با برنامه‌های در دست اقدام، بسیار امیدوارم. همانگونه که، در سه ماه گذشته، نزدیک ۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و دارو و بیش از ۶ میلیارد دلار از طریق نیما و واردات درمقابل صادرات تأمین شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید