دلیل خزان زود هنگام درختان تهران چیست؟

    کد خبر :56111

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که افزایش ناگهانی دمای هوا در فصل تابستان و آبیاری نامناسب درختان شهر سبب خزان زودهنگام درختان شده است.

امید نوری با بیان اینکه در شهر تهران پدیده دمای اکستریم (دماهای ناگهانی خیلی بالا یا دماهای ناگهانی خیلی پایین) افزایش یافته است، اظهار کرد: دما در تابستان‌ها در بعضی از بازه‌های زمانی به شدت بالا می‌رود که عاملی برای ریزش زود هنگام برگ درختان است.

وی با بیان اینکه علاوه بر دمای اکستریم و گرمایش جهانی، چگونگی آبیاری درختان در خشک شدن برگ آن‌ها موثر است، تصریح کرد: آبیاری گیاهان در شهر تهران به روش‌های اصولی انجام نمی‌شود. در این روش آبیاری تنها لایه‌های سطحی خاک خیس می‌شود، درحالی‌که ریشه اکثر درختان در عمق خاک است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: مجموع این عوامل سبب خزان فیزیولوژیک درختان می‌شود. اصول صحیح آبیاری فضای سبز را برای مقابله با این پدیده باید رعایت کنیم تا اثر تنش گرمای هوا بر درختان خنثی شود. اگر آب به اندازه کافی به عمق ریشه‌های جذب کننده آب برسد می‌توانیم جلوی خزان فیزیولوژیک درختان را بگیریم.

وی با بیان اینکه زمان آبیاری فضای سبز پایتخت نیز نامناسب است، اظهار کرد: آبیاری فضای سبز نباید هنگام ظهر انجام شود البته گاهی اوقات به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات، زمان آبیاری گیاهان اجتناب‌ناپذیر است.

نوری در پایان با اشاره به هوشمندسازی فضای سبز گفت: درحال حاضر حسگرهایی وجود دارد که زمان آبیاری گیاه را تشخیص و به دستگاه فرمان آبیاری می‌دهد. متاسفانه در زمینه هوشمندسازی فضای سبز هیچ‌گونه اقدامی تاکنون انجام نشده است. با استفاده از این روش می‌توان از فضای سبز پایتخت مراقبت کرد.

احمدرضا محرابیان – عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی- پیش از این درباره خزان زود هنگام درختان در تابستان تصریح کرده بود: شهر تهران به علت گستردگی و طبقات ارتفاعی متنوع یک شهر چند اقلیمی است؛ به طوری‌که جنوب تهران متاثر از اقلیم نیمه گرمسیری خشک است و شمال آن اقلیم کوهستانی سرد و خشک دارد. در گذشته برای کشت گونه‌های گیاهی در تهران اصول اکولوژیک رعایت نشده است. تهران شهری است که چند اقلیم متنوع دارد ولی تقریبا در تمام مناطق شهر، الگوی کشت گیاهی یکسان است. برخی از گونه‌های گیاهی مانند چنار که درحال حاضر دچار ریزش برگ شده‌اند با اقلیم گرمسیری و شرایط آلوده سازگاری ندارند، همین عامل سبب می‌شود که در شرایط آب و هوایی گرم،گونه‌ها برای سازگاری و بقای خود جهت کاهش تعرق دچار ریزش زودهنگام برگ شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید