معدن يورت شکل ديگري از رابطه دولت – ملت را به تصوير کشيد

    کد خبر :56098

دکتر علي ربيعي در افتتاحيه نمايشگاه عکس کارگران معدن زمستان يورت گفت: جمعي که اينجا حضور داريم از چند جهت قابل تعامل است چراکه موضوع معدن زمستان يورت به تنهايي پر از انگيزه براي ماندگاري و حرف زدن است.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعي علي ربيعي افزود: کار عکاسان هنرمند در معدن يورت صرفا به تصوير کشيدن ناامني نبود و اين امر تبديل به يک نماد براي برنامه‌ريزي‌هاي پيشرو شد.
وي با بيان اينکه مساله عکس و پرداختن عکاس به مسايل اجتماعي بر اهميت اين نمايشگاه افزوده است، تصريح کرد: بايد از تلاش‌هاي حوزه هنري استان گلستان ، مديريت بحران استان گلستان، دستگاه صنعت و معدن استان گلستان در برگزاري نمايشگاه تقدير کرد چرا که پيوند عکس وبحران در قالب عکاسي بحران حايز اهميت است.
وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي در ادامه با بيان اينکه معدن عامل توسعه بوده و صنعتي بودن دنيا با آن پيوند خورده است گفت: معدن موجب بهتر شدن کيفيت زندگي جهانيان شده است اما کار براي کارگران در آن کار با جان است.
وي افزود: به صورت کلي جدال انسان و طبيعت در معادن شکل مي گيرد و بايد متوجه بود که هر جامعه اي که غني و ثروتمند مي‌شود در پشت آن افرادي قرار دارد که با جان خود زندگي مي کند.
وي ادامه داد: وقتي در پايان سال مزد تعيين مي‌شود عده‌اي از قيمت تمام شده مزد و هزينه‌هاي توليد سخن مي‌گويند اما بايد توجه داشت همين کارگري که بر سر تعيين مزدش کشمکش است نقش بزرگي در حيات اجتماعي جوامع دارد.

دکتر ربيعي تاکيد کرد: اگر کارگر در جامعه عزت يابد آن جامعه رنگ خوشبختي را مي‌بيند. بايد توجه داشت که اگر از ريه‌هاي کارگراني که به مدت طولاني در معادن کار مي‌کنند عکس بگيريم متوجه مي‌شويم که توده‌هاي ذغال در ريه‌هاي آنها وجود دارد اما در پشت آن دست‌هاي خشن و چهره‌هاي در هم رفته ناشي از کار در معدن، قلبي مهربان و روح لطيف قرار دارد .

وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه بزرگان همواره توصيه‌ کرده‌اند انسان بايد با مرگ دست و پنجه نرم کند، افزود: اگر بزرگان چنين توصيه‌اي کرده‌اند، آن توصيه به واقع درخصوص کارگران معادن صادق است.چرا که آنها با دست و پنجه نرم کردن با مرگ به صورت روزانه، از انسان به عارف تبديل شده‌اند .

دکتر ربيعي در ادامه با بيان اينکه عکاسي تنها صحنه نگاري نيست افزود: عکاسي عمق مسايل سياسي و اجتماعي را به تصوير مي‌کشد.گاهي وقت ها چهار عکس از چهار صحنه متفاوت تاريخ تحول اجتماعي را نشان مي دهد.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از همکاري با وزارت صنعت و معدن براي تدوين کتابچه حفاظت ايمني ساختار معادن به عنوان يک دستورالعمل در معادن خبرداد.

او در ادامه با بيان اينکه عده‌اي قصد داشتند نوع مواجه دولت با حادثه معدن يورت را نمادي از اشرافي‌گري به تصوير بکشند، گفت: رييس جمهوري در هنگام سفرهاي خود در ايام انتخابات گفته بودند به هيچ سفر استاني نمي‌روند مگر آنکه اولين سفر او استان گلستان و بازديد از آن استان باشد.

دکتر ربيعي افزود: من در پادگان نوده با خانواده‌هاي معدنچيان ملاقات داشتم چرا که مي دانستم فضا در آن شهر ملتهب است اما وقتي که به آنجا رسيدم کارگران و خانواده‌هاي آنان با وجود مسايل و مشکلاتي که داشتند برخورد گرمي با نمايندگان دولت داشتند اين درحالي است که عده‌اي تلاش مي‌کردند يک فضاي 4 درصدي و 96 درصدي را در آن شهر حاکم کند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه حادثه معدن يورت شکل جديدي از رابطه دولت و ملت کشيد و افزود: اين درحالي است که تلاش ها بر مخدوش کردن رابطه دولت با مردم متمرکز شده بود اما دولت توانست با اين بحران افکني مقابله کند و از آن به سلامت عبور کند که اين موجب شد نوع شکل جديدي از دولت مسئول پيش روي افکار عمومي قرار داده شود.

او با بيان اينکه اين وارتخانه از عکاسي رنج و از عکاسي مسوولانه حمايت مي کند تصريح کرد: عکسي که از من در هنگام حضور در معدن و در جمع کارگران از معدن يورت منتشر شد را به عنوان سند مسووليت و پاسخگويي در محل کارم نصب کرده ام. تا هر وزيري که از اين به بعد به اين وزارتخانه بيايد بداند به چنين نگاهي به عمق مسايل اجتماعي وجود داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید