عادل الجبیر: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

    کد خبر :560720

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی ایران را به دست داشتن در حوادث اخیر خلیج فارس متهم کرد.

«عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی گفت که کشورش به دنبال درگیری و جنگ با ایران نیست.

شبکه العربیه پنجشنبه (۳۰ خرداد) گزارش داد که الجبیر با بیان اینکه «به دنبال جنگ با ایران نیستیم»، مدعی شده است که اوضاع منطقه به دلیل آنچه که وی رفتار خصمانه ایران می‌نامد، بسیار خطرناک است. او گفت جامعه بین‌الملل مصمم است با این رفتارهای ایران مقابله کند.

او وقوع حوادث اخیر در منطقه و آب‌های خلیج فارس را به ایران مرتبط کرد و مدعی شد که حملات ایران در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش فارس،وزیر خارجه سابق عربستان سعودی مدعی شد که ایران مسئول «حملات به نفتکش‌ها» است و برای «ادله کافی» وجود دارد.

اظهارات و اتهام‌های این مقام سعودی علیه ایران در حالی است که کویت، آلمان و اتحادیه اروپا در ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس، تشکیک کرده کرده و ادله ارائه شده را ناکافی دانسته‌اند.

عادل الجبیر بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که تهران باید رفتارهای خصمانه خود را تغییر داده و حمایت از تروریسم را متوقف کند.

او گفت که عربستان سعودی با «متحدان خود» جهت تأمین امنیت گذرگاه‌های آبی مشورت می‌کند و به دنبال گزینه‌های متعدد است.

تناقض‌گویی‌ها الجبیر در مورد لیبی و دولت وفاق ملی این کشور

وزیر مشاور دولت سعودی در مورد اوضاع لیبی نیز مدعی شد که ریاض دولت وفاق این کشور به ریاست «فایر السراج » را به رسمین می‌شناسد و گفت‌وگوهایی با ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نظامی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به منظور دور هم کردن این دو نفر شروع کرده است.

الجبیر در حالی از بی‌طرفی در اوضاع لیبی سخن می‌گوید که از زمان صدور فرمان تصرف شهر طرابلس از سوی حفتر در دهم فروردین، عربستان سعودی دست به حمایت سیاسی، نظامی و رسانه‌ای از این ژنرال زده است.

الجبیر: با قطر گفت‌وگو نمی‌کنیم

سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا به روابط کشورش با قطر بعد از بحران پیش آمده بین دوحه و ریاض نیز اشاره کرد و گفت که تاز زمانی که قطری‌ها رفتارهای خود را تغییر ندهند، سران سعودی با آن‌ها گفت‌وگو نخواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید