جدیدترین اخبار
30 خرداد 1398 ساعت 17:09 اقتصادی کد خبر :560703

٧ ابهام برای حضور فیات در ایران

فیات به ایران می‌آید. این خبر عجیب درست در شرایطی منتشر شده و روی خروجی برخی رسانه‏‌های ایران قرار گرفته که تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفته و دو خودروساز بزرگ ایران می‌‏گویند نه‌تنها برای تأمین قطعات مورد نیازشان دچار دردسر شده‌اند، بلکه حتی برای نقل و انتقال پول به ‏قدیمی‌ترین شریک ایران یعنی چینی‌ها هم مشکلاتی دارند.

به گزارش شهروند، حالا برخی رسانه‌ها می‌گویند ‏که فیات به قم آمده و قرار است در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خط تولید خودرو راه بیندازد. ‏پیگیری‌ها از وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که این وزارتخانه نسبت ‏به درستی این خبر ابراز تردید می‌کند و می‌گوید که در جریان این خبر و جزییاتش نیست. به جز این روابط عمومی منطقه آزاد سلفچگان اعلام می‌کند که جزییات بیشتری از تولید خودروی فیات در ایران در دست نیست و تصور می کند که مدیرعامل شرکت مدعی نمایندگی فیات در ایران تمام نکات لازم را از این خبر در اختیار رسانه‌ها گذاشته است. از آن سمت ‏ابهامات زیادی برای حضور غول فیات در ایران وجود دارد که تمامی این ابهامات می‌تواند اصل این ‏خبر را زیر سوال ببرد.

شاید مهمترین ابهام این خبر آن باشد که فیات یک شرکت خودروسازی مشترک ‏بین آمریکا و ایتالیاست و با توجه به سختگیری آمریکایی‌ها درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران این ‏پرسش وجود دارد که آمریکا که در زمان برجام مجوز حضور شرکت‌های خود را در ایران به راحتی ‏صادر نمی‌کرد، حالا چگونه است که با شدت گرفتن تحریم‌ها و سختگیری‌هایش به غول خودروسازی ‏خود اجازه داده که نه‌تنها در بازار ایران حاضر شود بلکه حتی خط تولید خودرو در ایران به راه ‏اندازد؟

فیات بازمی‌گردد؟
‏«فیات به ایران باز می‌گردد.» به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، شرکت «فیات» ‏زمینی برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خریداری کرده است. آن‌گونه که ‏سید مهدی طباطبایی اعلام کرده، این شرکت سوله‌ای را نیز در این منطقه اجاره کرده و درحال وارد ‏کردن تجهیزات خودروسازی بوده و به‌زودی سواری فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تولید ‏خواهد شد. این خبر به ظاهر دلگرم‌کننده، در شرایطی دیروز منتشر شد که ابهامات بسیاری درباره ‏حضور یکی از بزرگترین غول‌های خودروسازی جهان وجود دارد.

در ادامه به مهمترین ابهامات ‏حضور فیات در ایران می‌پردازیم: ‏
‏نکته اول اینجاست که فیات صاحب شرکت آمریکایی کرایسلر است. بنابراین می‌توان گفت که ‏این خودروساز بزرگ جهانی یک شرکت آمریکایی- ایتالیایی است که به نظر حضورش در ‏ایران در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده، کمی دور از شرایط حال حاضر کشور محسوب می‌‏شود. ‏

‏از طرفی خبر سرمایه‌گذاری این غول خودروسازی در منطقه ویژه سلفچگان قم در شرایطی ‏منتشر شد که فیات بعد از برجام که اتفاقا شرایط سرمایه‌گذاری در ایران مساعد به نظر می‌‏رسید و پژو و رنو برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده بودند، حاضر به امضای قرارداد با ‏ایران خودرو برای تولید ٢٥٠‌هزار دستگاه خودرو نشد.

با توجه به این‌که در خبر منتشر شده پیش‌بینی این که ارایه محصولات ابتدا به صورت ‏CBU‏ و ‏سپس تولید خودروهای روز اروپایی به شکل ‏CKD‏ باشد، لذا منطقی بود که انجام چنین فرآیند ‏سخت و پر هزینه‌ای، با شریکی باسابقه در ایران صورت می‌گرفت، نه با شرکتی که ‏نامی شناخته شده در فضای خودروسازی کشور محسوب نمی‌شود. ‏

اطلاعات درج شده در سایت
‏http: //www.iranianasnaf.ir‏/ نشان می‌دهد شرکتی که ‏مدعی شده نمایندگی فیات در ایران را گرفته در تاریخ ١٥ آبان ٩٧ در این سایت ثبت شده است و در تاریخ ٢٨ ‏همین ماه موفق به گرفتن نمایندگی فیات در ایران شده است. چطور ممکن است در مدت ‏‏١٣ روز برای گرفتن نمایندگی با یک خودروساز جهانی وارد مذاکره شده، نامه‌نگاری و ‏نمایندگی آن را اخذ کرد؟

جالب است بدانید که این نخستین بار نیست که شرکتی مدعی اخذ نمایندگی و تولید محصولات ‏فیات شده است. آبان‌سال ٨٩ بود که خبرگزاری ایسنا اعلام کرد کارخانه توليد خودروهاي ‏گازوييل‌سوز فيات، اوايل اسفند ماه در شهرستان گرمسار افتتاح مي‌شود. مديرعامل ‏شرکت خودروسازي لوتوس در آن دوران خود را نماینده رسمی شرکت فیات اعلام کرده بود. در ‏آن دوران تعدادی خودرو به صورت‎ CBU ‎وارد ایران شد و به فروش رسید، اما خبری از تولید ‏نبود. جدای از این خریداران این خودروها این روزها با مشکلات متعددی مواجه هستند؛ از نبود ‏نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش گرفته تا قطعه‌هایی که در بازار نایاب شده‌اند. ‏

از طرفی در روزهای پسابرجام برخی از شرکت‌ها برای گرفتن نمایندگی دست به دامن ‏شرکت‌های واسطه‌ای شده بودند. نمایندگی‌هایی که مجوزی از طرف شرکت مادر برای آنها ‏صادر نشده بود، مشکلات متعددی را هم به همراه داشتند. درحال حاضر شرکت فیات هیچ ‏خبر رسمی را در رابطه با صدور مجوز نمایندگی به یک شرکت ایرانی منتشر نکرده است. ‏

‏آن طور که در سایت دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور آمده، شرکتی به ‏نام «آرتمن موتورکیش» نمایندگی رسمی واردات محصولات فیات را در ایران در‌سال ٩٦ ‏ثبت کرده است. طبق اعلام این دبیرخانه، نمایندگی شرکت آرتمن موتور کیش از شرکت فیات ‏ایتالیا یازدهم بهمن ماه ٩٥ به مدت پنج‌سال در ایران معتبر بوده و اجازه واردات محصولات ‏سواری فیات به ایران را دارد. اما با وجود این‌که بیش از ٢‌سال از ثبت این نمایندگی سپری می‌‏شود، خبری از واردات خودروهای فیات به ایران نیست. مدیرعامل این شرکت هم پارسال ‏اعلام کرده بود که در‌سال نخست شاهد واردات خودروهای فیات به ایران خواهیم بود و از‌سال ‏دوم تا‌سال پنجم باید تولید خودروهای فیات با ٢٠ تا ٤٠‌درصد انتقال فناوری در ایران محقق ‏شود. اما حالا در شرایطی حدود یک‌سال از انتشار این خبر سپری می‌شود که هیچ جزییاتی در ‏رابطه با آخرین وضع واردات و حتی تولید این خودروها نیست. ‏

فیات پارسال چقدر درآمد کسب کرد؟
غول خودروسازی فیات کرایلسر که برند‌های متعددی نظیر فیات، کرایسلر، دوج، رم، جیپ، آلفارومئو، ‏لانچیا، مازراتی، فراری، آبارث و ایوکو را دارد، در‌سال ٢٠١٨ موفق به فروش ٤,٨‌میلیون ‏دستگاه شد. البته در این بین فروش برندهای جیپ و رم افزایش قابل توجهی داشت، اما به‌طورکلی فروش ‏فیات-کرایسلر نسبت به‌سال ٢٠١٧ بدون تغییر باقی ماند.‏

در جریان اجرای برجام از سوی شرکت های ایرانی مذاکرات متعددی برای حضور خودروسازان اروپایی در ایران انجام شد اما با وجود مذاکرات گسترده تنها خودروسازان فرانسوی تا پای کار آمدند و دفاتری در ایران ایجاد کردند. این موضوع در حالی رخ داد که گفته می شد فرانسوی ها هم با حداقل سرمایه به ایران آمدند و برای حضور در بازار ایران نهایت احتیاط را به خرج می دادند. سایر خودروسازان اروپایی که برای حضور در ایران وعده هایی داده بودند، حتی تا پای قرارداد نیامدند و مذاکرات انجام شده در حد تفاهم نامه ماند. حالا ادعای حضور فیات در ایران آن هم در اوج تحریم ها از آن دسته ادعاهای عجیبی است که معلوم نیست با چه هدفی مطرح شده است؟

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • فود استریت شهرک غرب تهران دقیقا کجاست؟
  • نابینایان به تماشای «هیولا» نشستند
  • «شیرشاه» از رقابت انیمیشن‌های اسکار جا ماند!
  • مدیر پخش شبکه دو سیما درگذشت
  • واکنش سایپا به ویدئوی نشت آب در اتاق خودرو تیبا
  • چند دلیل که پنج‌شنبه‌ها تعطیل نشد
  • احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی جهان
  • برگزاری چهارمین جشنواره پاییزه باغ گیاه شناسی ملی ایران
  • نتانیاهو شاهد نفوذ ایران در منطقه است، اما به خاطر روابطش با ترامپ چاره‌ای جز سکوت ندارد
  • نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل
  • اعتراض رسمی روسیه به حضور دیپلمات‌های آمریکایی در منطقه ممنوعه
  • سندی که ادعای ظریف را تکذیب می‌کند
  • چین ذخایر اوراق قرضه آمریکا را برای دومین ماه متوالی کاهش داد
  • هشدار صندوق بین‌ المللی پول درباره تداوم نرخ بهره پایین
  • یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سوئد بعد از ۵ قرن ورشکسته شد
  • قیمت دلار امروز ۲۵ مهرماه ۹۸ به ۱۱هزار و ۴۰۰ تومان رسید
  • تهران به چه کسی شک دارد و چگونه به هدف گرفتن نفت کش خود پاسخ خواهد داد؟
  • روسیه: طرح انتقال سازمان ملل از آمریکا ژنو یا وین را آماده کردیم
  • سی ان ان ترک: ترکیه نامه ترامپ به اردوغان را به زباله دان انداخت
  • وزیر خارجه پاکستان: ابرهای تیره جنگ میان ایران و عربستان کنار رفته
  • وزیر صنعت: ساخت ۲۰۰ کشتی باری در کشور هدف‌گذاری شده
  • احضار هنرپیشه زن به دادسرای ارشاد
  • باز هم خرس‌کُشی؛ این بار در مشکین شهر
  • تصویب آئین‌نامه تبدیل وضعیت حق‌التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی در دولت
  • موج بازگشت زوار از مرزهای چهارگانه اربعین
  • پکن خواستار لغو محدودیت‌های آمریکا برای دیپلمات‌های چین شد
  • آغاز دوباره گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی/قیمت ۱.۱ میلیونی پرواز تهران-اهواز
  • برپایی نمایشگاه 16 تابلوی دست‌ساز کودکان کار
  • کاهش قیمت گوشت و مرغ در بازار
  • مرکل: به ترکیه سلاح نمی‌دهم
  • Ad