دوحه: ایران در زمان محاصره در کنار ما قرار داشت

    کد خبر :560674

سفیر قطر در ترکیه با اشاره به حمایت‌های تهران از دوحه در آغاز محاصره این کشور، تصریح کرد که بر خلاف برخی کشورها، قطر خواستار کاهش تنش بین ایران و آمریکاست.

«سالم مبارک آل شافی» سفیر قطر در ترکیه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در زمان محاصره، در کنار قطر قرار داشته است.

آل شافی درباره اظهارات «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر مبنی بر تلاش دوحه برای کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که قطر با آمریکا، شراکت راهبردی و طولانی مدتی دارد، «ولی ایران نیز در دوران محاصره، همه گذرگاه‌های خود را به روی ما باز کرد».

به گزارش فارس،وی به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت که «حکومت قطر همیشه به حل درگیری از طریق گفت‌وگو و کانال‌های دیپلماتیک باور دارد و هیچ گاه از هیچ تلاشی برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها فروگذار نکرده است».

این سفیر قطری با اشاره به میانجی‌گری‌های قطر در منطقه برای برقراری صلح و ثبات، در اشاره ضمنی به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، سیاست‌های دوحه را در تضاد سایر کشورهایی دانست که «از شعله‌ور شدن درگیری‌ها استفاده، جبهه‌های جنگی جدیدی ایجاد و فتنه‌افروزی می‌کنند».

آل شافی با بیان اینکه «کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده می‌تواند تأثیر مثبتی بر امنیت و ثبات کل منطقه داشته باشد»، اظهار داشت که «ما تمایلی به آغاز جنگ دیگری نداریم، بلکه برای پایان دادن به جنگهای منطقه که ملتها، هزینه سنگین آن را پرداخت می‌کنند، فعالیت می‌کنیم».

وی همچنین اعلام کرد که قرار است «تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» امیر قطر در نهم جولای آتی برای بررسی تحولات منطقه، همکاری دوجانبه و مبارزه با تروریسم به آمریکا سفر کند.

سفیر قطر در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مشارکت این کشور در اجلاس‌هایی که در مکه برگزار و ادعاهایی که علیه ایران مطرح شد و علت حضور دوحه در این اجلاس، خاطر نشان کرد: «جناب امیر، همیشه در همه طر‌حهایی شرکت دارد که با هدف تحقق امنیت و صلح در منطقه صورت می‌گیرد… ولی نباید فراموش کرد که این اجلاس در سرزمینی برگزار شد که ما را محاصره کرده و در بیانیه پایانی مشترک آن، هیچ اشاره‌ای به محاصره ظالمانه علیه قطر نشد».

آل شافی با اشاره به اینکه اگر مقاصد واقعی برای برقراری صلح در منطفه وجود داشت، قطر تا کنون در محاصره قرار نداشت، خاطر نشان کرد که «ولی ما صداقتی در مقاصد آنان لمس نکردیم. این کشورها چگونه خواستار [برگزاری] نشستی هستند که پیام همبستگی و اتحاد دارد، ولی در عین حال همسایه خود را محاصره کرده‌اند؟».

در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ کشورهای عربستان سعودی، امارات و مصر با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم (اخوان‌المسلمین) تمامی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و گذرگاههای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بستند. پس از آن این کشورها شروط ۱۳ گانه‌ای برای برقراری دوباره روابط با دوحه مطرح کردند که این شروط از سوی قطر محکوم شد.

وی ضمن انتقاد از عدم توجه به حساسیت منطقه و عدم اشاره به راهکارهای بینابین برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا در بیانیه‌های مکه، تصریح کرد که در این بیانیه‌ها هیچ اشاره‌ای به «امکان ایجاد کانال‌های گفت‌وگو با آن (ایران) نشد».

اجلاس فوق‌العاده سران عرب 10 خرداد ماه جاری به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، در مکه مکرمه برگزار شد. شاه سعودی هنگام دعوت به اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری خلیج فارس، «بررسی پیامدهای» حمله پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی سعودی و همچنین حادثه فجیره امارات را علت این دعوت خود اعلام کرد.

پس از این اجلاس بیانیه 10 بندی منتشر شد که در بیشتر بندهای آن، تهران به اتهامات واهی متهم و درخواست مقابله با آن مطرح شد که عراق و قطر با آن مخالفت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید