دولت 60 درصد بهای چای را پرداخت می‌کند

    کد خبر :56052

رییس سازمان چای کشور گفت: به دلیل این که کشاورزان از زمان برداشت چای تا رساندن آن به کارخانجات در اضطرار به سر می برند، خرید تضمینی چای دست سودجویان و دلالان را از برگ سبز چای کوتاه کرده است.

محمد ولی روزبهان، رییس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پایان چین دوم چای و خرید برگ سبز از چای‌کاران اظهار کرد: چین دوم چای مرحله اول آن تمام شده و تا به امروز 78 هزار تن برگ سبز چای خریداری کرده ایم که مجموع چین اول تاکنون را شامل می شود. ارزش ریالی این میزان چای 155 میلیارد تومان است که 52 درصد آن درجه یک بوده و ما تا به امروز موفق شدیم بالغ بر 81 میلیارد تومان به چایکاران پرداخت کنیم و 74 میلیارد دیگر درحال پرداخت است و به تدریج به حساب چای‌کاران واریز خواهد شد.

افزود: در سال گذشته در همین تاریخ 27 میلیارد تومان پرداخت داشتیم که در سال جاری سه برابر سال گذشته پرداخت داشته‌ایم. البته امروز هم بخشی از این مطالبات را پرداخت خواهیم کرد که هنوز مبلغ آن مشخص نیست.

600x450_tea-plant-360×240

روزبهان در رابطه با کیفیت چای امساله خاطر نشان کرد: کیفیت چای در سال جاری بسیار خوب بود و استقبال بالایی از چای تولیدی داشتیم. امسال حدود 2 درصد کاهش محصول داشتیم که به خاطر شرایط جوی است. سال گذشته شرایط جوی بسیار ویژه‌ای داشتیم و میزان بارندگی در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. علی‌رغم اینکه در سال جاری در مقایسه با سال گذشته کاهش نزولات جوی را داریم اما به جهت اقدامات به‌زراعی چای‌کاران که با تسهیلات ارائه شده از طریق دولت، سازمان جهاد کشاورزی و صنعت حمایت از چای کشور انجام شده محصول کاهش زیادی پیدا نکرده است.

افزود: از آنجایی که عمده باغات چای در ارتفاعات قرار دارد و رشد چای به میزان بارندگی بستگی دارد، هرچه نزولات بیشتر باشد محصول افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به عدم ثبات در زمان تولید برگ سبزچای و احتمال ضرر و زیان به کارخانجات تصریح کرد: چای به صورت مرحله ای برداشت می شود و بلافاصله پس از برداشت با خرید تضمینی توسط دولت خریداری می شود و به کارخانجات می فروشند. میزان پرداختی به کشاورزان 60 درصد توسط دولت و 40 درصد توسط کارخانجات انجام می شود. در زمان برداشت چای در اردیبهشت ما 40 درصد از برداشت چای یک سال کشور را در یک ماه داریم که قاعدتا امکان فروش برای کل 40 درصد وجود ندارد. اگر فشار غیر متعارف به کارخانجات داشته باشیم افت قیمت تولید خواهیم داشت و حاشیه سود کارخانجات کم خواهد شد.

2589_orig

وی افزود: دولت 60 درصد خرید خود از چایکاران را از طریق خرید تضمینی خریداری می کند. در اصل دولت چای را با خرید تضمینی از کشاورزان می خرد و با قیمت 40 درصد به کارخانجات می فروشد. به عنوان مثال اگر قیمت محصولی 2000 تومان باشد 1200تومان را دولت پرداخت می کند و 800 تومان را کارخانجات پرداخت می کنند. البته قیمت چای 2624 تومان درجه یک است و 1469 تومان درجه 2 است.

روزبهان در رابطه با ضرر و زیان فروش برگ سبز چای به دلالان تشریح کرد: فروش به دلالان قیمت را به شدت پایین می آورد و باعث ضرر به کشاورزان می شود. چای یک محصول فساد پذیر است به شدت به زمان وابسته است. کشاورزان برگ سبز را پس از چینش باید سریع به کارخانه برسانند تا ترش نشود. این محصول مانند سبزی است و از بین می رود. برخلاف میوه ها و اقلامی مانند گندم که در سیلو نگهداری می شوند چای قابلیت نگه داری ندارد و باید پیش از پایان 12 ساعت به کارخانه برسد تا در کارخانه خشک و فرآوری شود.

وی افزود: اگر برگ سبز چای درجه یک در زمان های اولیه برداشت قیمت آن 2600 تومان پس از 5ساعت قیمت آن نصف می شود. برگ سبز پس از گذشت 12 ساعت اصطلاحا داغ می زند و می سوزد و پس از آن ترش می شود، در نتیجه با خرید دولت تضمینی برای کشاورز وجود دارد که برخی سودجویان از این اضطرار کشاورز که باید سریع برگ سبز را به کارخانه بفروشد استفاده می کنند. برگ سبز مانند قالب یخ در زیر نور آفتاب تابستان است که از بین خواهد رفت، به همین جهت دولت بحث خرید تضمینی چای را مطرح کرده که هم تضمینی برای تولید این محصول است و هم تضمینی برای درآمد چای‌کار است که دست سودجویان را کوتاه کرده تا ضربه به تولید و کشاورز وارد نشود.

سازمان چای کشور تاکید کرد: چای به نظر کم اهمیت می آید اما این محصول معادل 600 میلیون دلار در کشور مصرف می شود و حدود 100 هزار خانوار مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت درگیر هستند که یا تولیدکننده برگ سبز و چای خشک و یا کارگر سر مزارع چای و کارخانجات هستند. دولت چندین سال است که خرید تضمینی انجام می دهد که با این اقدامات شاهد افزایش تولید بوده ایم که از 92 تا کنون حدود 73 درصد افزایش تولید داشتیم.

روزبهان در پایان خاطر نشان کرد: تمام محصولاتی که وابستگی به باران دارند و دیم کاشته می شوند نوسان تولید دارند و در سالهایی که بارندگی بالا باشد رشد خواهد داشت و برعکس هم کم خواهد شد. مهم این است که روند ما رو به صعود است و رشد داشته ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید