چین علیرغم تحریم‌های آمریکا به خرید گاز مایع ایران ادامه می‌دهد

    کد خبر :560417

چین که با تشدید جنگ تجاری، خرید گاز مایع ال‌پی‌جی از ایران را جایگزین گاز آمریکا کرده بود، حتی بعد از ممنوعیت تمام واردات انرژی از این کشور، به خرید خود ادامه داده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بلومبرگ انگلیسی، چین که با تشدید جنگ تجاری، خرید گاز مایع ال‌پی‌جی از ایران را جایگزین گاز آمریکا کرده بود، حتی بعد از ممنوعیت تمام واردات انرژی از این کشور، به خرید خود ادامه داده است.

چین یک پنجم ال‌پی‌جی (گاز مایع مورد استفاده در پخت‌وپز، گاز فندک و ساخت پلاستیک) مورد نیاز خود را از آمریکا تأمین می‌کرد، اما پس از اینکه در آگوست گذشته، با داغ شدن تنور جنگ تجاری، پکن برای واردات گاز از آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرد، خریداران به ایران روی آوردند. در ماه آوریل، ایران تأمین‌کننده یک سوم کل واردات ال‌پی‌جی چین بود تا اینکه دولت ترامپ در ماه می، کل واردات انرژی از ایران را ممنوع اعلام کرد.

اما طبق داده‌های کپلر ساس، برخی مشتریان چینی، هنوز به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند. این شرکت اطلاعاتی فرانسوی بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها تخمین زده است که حداقل ۵ سوپرتانکر در ماه می و ژوئن ال‌پی‌جی ایران را بارگیری کرده و راهی چین شده‌اند. طبق محاسبات بلومبرگ، این معادل گازی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار است.

ایلیا نیکولایف، یک تحلیل‌گر ال‌پی‌جی در کپلر، می‌گوید: آنها برای مخفی کردن فعالیت‌های خود شروع به استفاده از تکنیک‌های مختلفی کرده‌اند. این شامل خاموش کردن عمدی مکان‌نمای کشتی، اعلام مقاصد اشتباه و ذکر کردن نام بنادر قطر، عربستان سعودی و امارات، به عنوان مبدا بارگیری، می‌باشد.

بلومبرگ برای نمونه به کشتی تانکر «دلفین دریا» اشاره می‌کند که در ۱۷ می با مخزن خالی به خلیج فارس رسیده است و مکان‌نمای خود را خاموش کرده و سپس دوباره در ۲۶ می، با مخزن پر شده، مکان‌نمای خود را روشن کرده است.

طبق گزارش بلومبرگ این کشتی متعلق به بانک کونلون چین است و در میانه مسیر محموله خود را به کشتی دیگری انتقال می‌دهد، که مقصد آن بنادر چین می‌باشد.

طبق محاسبات کپلر، چین ۳۴۶۰۰۰ تن، یا ۸۰ درصد صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه می، را دریافت کرده است. همچنین با توجه به اینکه حداقل ۸ سوپرتانکر قرار است در هفته‌های آتی ال‌پی‌جی ایران را بارگیری کنند، ایران در ماه ژوئن هم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن ال‌پی‌جی صادر خواهد کرد.

اما علی‌رغم این‌که داده‌های کپلر نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از ال‌پی‌جی، از سوی ایران تأمین می‌شود، داده‌های چین هیچ محموله‌ای را از ایران، از اواسط ۲۰۱۷ تا کنون ثبت نکرده است.

ال‌پی‌جی ایران یکی از ارزان‌ترین منابع ال‌پی‌جی در جهان است. در حالی که با تحریم‌های آمریکا خریدارانی مانند ژاپن و کره‌جنوبی مجبور به قطع واردات از این کشور شده‌اند، چین هم ممکن است مجبور به رو آوردن به تأمین‌کنندگان دیگری مانند قطر و عربستان سعودی شود، که البته ال‌پی‌جی گران‌تری ارائه می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید